Saab 9-3 SportKombi 2008-08-04
Choć ma wiele wspólnego z Oplem Vectrą, to wciąż zachowuje indywidualny styl. W dzisiejszych czasach to już prawdziwa rzadkość.

Odkąd General Motors przejęło część Saaba zajmującą się produkcją samochodów osobowych, marka ta dostała szansę szybszego rozwoju. Nowe modele, choć oparte na koncernowej technice, są produkowane taniej i w większej ilości. Część miłośników szwedzkiej marki nie jest tym zachwycona. Wytyka się niższą jakość i mniejszą niezawodność nowych Saabów. Ne zmienia się tylko grupa docelowa klientów. Nadal są to osoby ceniące sobie niezależność i oryginalność.

Saab 9-3 SportKombi jest sprzedawany od końca 2005 roku. To trzecia wersja nadwoziowa 9-3. W chwili premiery dla Saaba był to pierwszy krok w segmencie kombi klasy średniej. Wcześniej takie nadwozia były oferowane tylko w gamie większego 9-5. Dziś można powiedzieć, że operacja się udała, bo ta odmiana cieszy się największym powodzeniem wśród dostępnych wersji Saaba 9-3.

Stylistyka nadwozia, mimo trzech lat obecności na rynku, niewiele straciła ze swej świeżości. Głównie za sprawą tego, że widok 9-3 nie jest zbyt częsty na naszych ulicach, a po części także i dlatego, że konserwatywna stylistyka szybko się nie starzeje. Już na pierwszy rzut oka widać, że 9-3 SportKombi to Saab. Z przodu jest charakterystyczny „uśmiechnięty’ grill, a z tyłu do dziś charakterystyczne „lodowe” klosze lamp.

Wnętrze Saaba 9-3 – poza bagażnikiem - jest identyczne zarówno w sedanie, jak i SportKombi. Jakość wykończenia jest typowa dla segmentu premium, choć po materiałach widać lekkie oszczędności. W typowo szwedzkim stylu – skromnie i czytelnie - zaprojektowano wskaźniki deski rozdzielczej, choć pomalowane na srebrno elementy kierownicy i przedniego panelu mogą się wydawać zbyt kontrastowe. Najważniejsze jednak, że ilość miejsca jest wystarczająca tak z przodu, jak i z tyłu, nie ma żadnego problemu z dobraniem właściwej pozycji za kierownicą, a fotele z przodu bardzo dobrze trzymają ciała.

Objętość bagażnika Saaba 9-3 SportKombi wynosząca 419 litrów wskazuje, że nie jest to auto dla kogoś, kto wozi ze sobą dużo bagażu. Praktycznym rozwiązaniem jest jednak jeszcze dodatkowy schowek pod podłogą, który nie jest wliczony do objętości bagażnika. Za dopłatą można również wyposażyć auto w składane do przodu oparcie fotela pasażera obok kierowcy. Po jego złożeniu do środka mieszczą się nawet 3-metrowe długie przedmioty.

W przypadku Saaba ważniejszy od zdolności przewozowych jest styl i osiągi. Nie jest to tania oferta, ale też i bogato wyposażona. Podstawowa wersja nazywa się Linear i w jej wyposażeniu są m.in. ESP, komplet poduszek powietrznych – czołowe, boczne i kurtynowe, radioodtwarzacz CD, podgrzewane i elektrycznie ustawiane lusterka oraz np. komputer pokładowy. Pozostałe odmiany to Vector i Aero. Obydwie mają już skórzaną tapicerkę, tempomat i mocniejsze nagłośnienie sprzętu audio. Topowa wersja Aero ma specjalnie wyprofilowane zderzaki, reflektory biksenonowe, 17-calowe alufelgi, mocniejsze hamulce i możliwość napędu na 4 koła XWD.

Gama silników Saaba 9-3 została już uporządkowana przez General Motors, ale główne skrzypce grają w niej benzynowe jednostki turbo Saaba. Podstawowym silnikiem jest wolnossący 1,8 o mocy 122 KM, a jego wersja turbo rozwija już moc 150 KM. Kolejne jednostki benzynowe to 2,0t i 2,0 Turbo o mocach 175 i 210 KM, a najmocniejszym jest 2,8 V6 Turbo o mocy 280 KM. Silniki wysokoprężne to już jednostki Opla – 1,9 TiD o mocy 120 KM, 1,9 TiDS o mocy 150 i 1,9 TTiD o mocy 180 KM.

Odpowiednio do mocy dostosowano zawieszenie i układy hamulcowe poszczególnych wersji. Zawieszenie jednak sprawia wrażenie bardziej komfortowego niż sportowego. Gdy ktoś preferuje agresywny styl jazdy może narzekać na niedostatki trakcji. To jednak przypadłość przedniego napędu, który musi sprostać dużej mocy. Sprawę ratuje napęd XWD, który podnosi nieco cenę. Dobrze, że auto jest wyposażone w skrętną tylną oś, dzięki której zachowuje stabilność i szybka jazda tym Saabem sprawia sporo przyjemności.

Patrząc na obecną ofertę szwedzkiej marki, 9-3 SportKombi wydaje się najbardziej atrakcyjnym modelem Saaba. Jest wystarczająco pakowny i sprawdza się w szybkiej jeździe. Ale dla niektórych ważniejsze jest, że wygląda mniej wyzywająco niż Audi czy BMW. Dlatego wielu klientów docenia skromność i specyficzny smak Saaba.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe