VW Golf R32 2008-08-18
Choć pokazano już zdjęcia kolejnej generacji, to na razie najmocniejszy seryjny Golf wszechczasów.

VW Golf GTI to marka sama w sobie. Przez lata sportowe wersje Golfów wypracowały sobie należną pozycję wśród miłośników szybkości i tuningu. Jednak Golf R32 to coś więcej. To nie tylko typowy dla GTI wilk w owczej skórze, ale prawdziwy ścigant.

Golf, jaki jest, każdy widzi. I choć w przypadku wersji R32 zmieniono sporo szczegółów, trudno na pierwszy rzut oka podejrzewać, że pod względem osiągów auto to może konkurować nawet z Porsche. Do zwykłej karoserii 3-drzwiowego Golfa dodano spojlerek pod zderzakiem, a w zderzaku powiększono wloty powietrza. Jest też oczywiście plakietka na kratce między reflektorami, a także niebieskie zaciski hamulców widoczne za 18-calowymi aluminiowymi felgami. Z tyłu z kolei jest lotka na dachu i podwójna końcówka rury wydechowej. Do tego dochodzi obniżone zawieszenie i to praktycznie wszystko, co jest na pokaz.

Wnętrze Golfa R32 wykonano z dużo szlachetniejszych materiałów niż w najbardziej popularnych odmianach. Dostępne za dopłatą kubełkowe fotele są twarde i przeznaczone są dla miłośników bardzo szybkiej jazdy. Do jazdy na co dzień wystarczą standardowe fotele tej odmiany, które i tak są głębiej wyprofilowane niż fotele zwykłych Golfów. Deska rozdzielcza ma dobrze znaną formę, jednak rzut oka na wskaźniki przypomina o tym, w czym siedzimy. Skala prędkościomierza sięga 300 km/h.

Na biegu jałowym ledwie słyszalny, przy wyższych obrotach wydaje bardziej mruczący niż basowy dźwięk. 3,2-litrowy benzynowy V6 to serce Golfa R32. Współpracuje on z 6-biegową ręczną skrzynią lub za dopłatą z automatyczną DSG, która zmienia przełożenia szybko i bez strat energii. Myliłby się jednak ktoś, kto sądzi, że Golf R32 zachowuje się na drodze jak dzikus.

Nawet brutalne naciśnięcie pedału gazu nie wywołuje niepotrzebnych efektów, jak pisk opon czy nadmiernie głośny ryk silnika. 250 KM mocy i 320 Nm momentu obrotowego mocno wciskają w fotel, wskazówka prędkościomierza szybko wędruje w górę, ale dzięki napędowi 4Motion nie ma zakłóceń trakcji, nerwowej podsterowności czy drgań układu kierowniczego. Wszystko odbywa się pewnie i daje poczucie bezpieczeństwa, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,5 sekundy. Prędkość maksymalna to 250 km/h, a z automatem 248 km/h.

Pozorny spokój może być jednak zwodniczy, bo czteronapędowy Golf może rywalizować z Subaru Imprezą WRX czy Mitsubishi Lancerem Evo. Auto jeździ naprawdę szybko. Jego żywiołem są kręte górskie drogi, gdzie można wykorzystać spore rezerwy napędu i mocy. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, a elektronika wciąż kontroluje trakcję, więc przy wyjściu z zakrętu można odważnie naciskać pedał gazu do oporu. Przed wejściem w zakręt ostre hamowanie i auto staje dęba. Od razu wiadomo, dlaczego R32 ma takie wielkie koła. Tylko za takimi felgami zmieściły się wyczynowe tarcze hamulcowe.

Oczywiście, Golf R32 nadaje się również do spokojniejszej jazdy. Mimo obniżonego o 2 cm zawieszenia podczas jazdy warszawskimi ulicami z zębów nie wypadają plomby, a nierówności nawierzchni i torowiska są tłumione w miarę skutecznie. Tylko na poprzecznych pofałdowaniach auto może wpadać w nerwowe hopy w górę i w dół. Poza tym, jak najbardziej może służyć do codziennych dojazdów do pracy i z powrotem. Wtedy jednak trzeba pogodzić się z częstym tankowaniem, bo auto spala pomiędzy 12 a 15 l/100 km. I co ciekawe, oszczędniejsza jest odmiana ze skrzynią automatyczną.

W porównaniu ze zwykłymi odmianami Golfów wersja R32 ma mniejszy bagażnik, pod którego podłogą jest tylny most napędowy i sprzęgło Haldex. Zamiast 350 litrów kufer mieści więc tylko 275. Bez zmian pozostała ilość miejsca w kabinie. Zarówno z przodu jak i z tyłu można swobodnie poruszać nogami.

Golf R32 jako topowa odmiana ma pełne wyposażenie. Obejmuje ono m.in. elektronicznie starowaną klimatyzację czy reflektory biksenonowe. W porównaniu z rywalami w rodzaju Opla Astry OPC, Forda Focusa ST czy nawet BMW 130i atutem R32 jest napęd 4x4 i skrzynia DSG. Jedynym zagrożeniem będzie zapewne odpowiednik R32 w nadwoziu Golfa VI. Ale na to przyjdzie jeszcze trochę poczekać.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe