Mercedes E300 Bluetec 2008-09-01
Reklamowany jako najczystszy diesel świata Mercedes nie zmusza do rezygnacji z komfortu ani z osiągów.

Wszystko zaczęło się od Kalifornii. Jeszcze w 2006 roku, aby poruszyć trochę sprzedaż w tym stanie, gdzie obowiązują najbardziej rygorystyczne normy czystości spalin na świecie, wtedy jeszcze połączony koncern DaimlerChrysler opracował wersję E320 Bluetec. Wykorzystano w niej po raz pierwszy technologię redukcji tlenków azotu w spalinach. W specjalnie skonstruowanym katalizatorze wchodzą one w reakcję z amoniakiem i rury wydobywa się czysty azot.

Rok później ekologiczne Mercedesy klasy E pojawiły się też w Europie. Tu jednak oznaczenie jest inne - E300 Bluetec. Wersja ta również bazuje na 224-konnej odmianie E320 CDI, jednak ma trochę więcej zmian w porównaniu z E320 Bluetec. Europejska ekologiczna wersja kosztuje o 1000 euro drożej od odmiany E320 CDI. Po modyfikacjach 3-litrowy silnik jest nieco słabszy, bo rozwija 211 KM, ale wartość maksymalnego momentu obrotowego 540 Nm pozostała bez zmian.

Zużycie paliwa także pozostało również na takim samym poziomie - średnie spalanie to 7,3 l/100 km. Pozostałe wartości również nie należą do najgorszych - maksymalna prędkość E300 Bluetec to 244 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,2 sekundy. Mercedes E300 Bluetec spełnia normę czystości spalin Euro 5, która będzie obowiązywała od 2011 roku. Widać więc, że ekologia nie musi oznaczać pogorszenia osiągów.

Od strony funkcjonalnej wersja Bluetec jest zwyczajną E-klasą. Wnętrze jest typowe dla Mercedesów - luksusowo wykończone, z komfortowymi siedzeniami i efektowną deską rozdzielczą. Fotel kierowcy i pasażera obok na życzenie mogą być wentylowane i podgrzewane, a w ofercie są również tzw. dynamiczne fotele wielokonturowe z możliwością indywidualnej regulacji oparcia i siedziska. Opcjonalny pakiet pamięci ustawień umożliwia zachowanie i wywołanie za pomocą przycisku do trzech indywidualnych ustawień fotela kierowcy lub obu foteli przednich, a także kolumny kierownicy i lusterek zewnętrznych.

Tradycyjnie u Mercedesa konfiguracja wybranego auta jest dość kosztowna i bardzo indywidualna. Oprócz długiej listy wyposażenia dodatkowego są jednak trzy podstawowe linie wyposażenia. Linia Classic ma szarą lub czarną welurową tapicerkę oraz dekoracje z drewna eukaliptusa. Wersja ta ma również aluminiowe obręcze kół i zwykłe halogenowe reflektory z przodu. Druga linią jest Elegance, która odznacza się kierownicą pokrytą skórą, większą ilością chromowanych elementów i dekoracjami z drewna orzechowego. Z kolei linia Avantgarde ma już biksenonowe reflektory, częściowo skórzaną tapicerkę i listwy dekoracyjne z drewna klonowego.

W wyposażeniu każdej linii jest m.in. elektronicznie sterowana dwustrefowa klimatyzacja, system audio z klawiaturą telefoniczną i 9 głośnikami, wielofunkcyjna kierownica, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, ESP, elektrycznie sterowane szyby, system pre-safe, czujnik deszczu, tempomat i komplet poduszek powietrznych. Auto za dopłatą może być wyposażone w pneumatyczne zawieszenie Airmatic.

Jeśli chodzi o odmianę E300 Bluetec to jest ona oferowana tylko z automatyczną skrzynią 7G-Tronic. Nie można zamówić napędu na 4 koła 4Matic ani pakietu sportowego. W przypadku tego modelu oznaczenie E300 może mylić, bo silnik V6 ma pojemność 3,2 litra, jednak ekologiczny wariant ma obniżoną moc i dlatego wybrano takie oznaczenie.

Przy opracowywaniu wersji E300 Bluetec celem było ograniczenie emisji tlenków azotu w spalinach. Najpierw zmodyfikowano więc silnik - zmniejszono stopień sprężania do 16,5:1, zastosowano najnowsze wtryski piezo, zoptymalizowano ustawienia turbosprężarki i zwiększono stopień dopalania spalin w silniku. Do tego doszły jeszcze ceramiczne świece żarowe, które zapewniają szybszy tzw. zimny start. Oprócz wspomnianego na wstępie katalizatora tlenków azotu w wersji E300 jest jeszcze katalizator oksydacyjny, który łączy tlenki węgla w związki wodoru i węgla, a także filtr cząstek stałych, który nie wymaga żadnych płynów eksploatacyjnych.

Oprócz odmiany E300 Bluetec klasa E występuje w odmianach benzynowych E200 Kompresor z 4-cylindrowym silnikiem 1,8 o mocy 184 KM, E230 z silnikiem 2,5 V6 o mocy 204 KM, E280 z silnikiem 3,0 V6 o mocy 231 KM, E350 z silnikiem 3,5 V6 o mocy 272 KM oraz E500 z silnikiem 5,5 V8 o mocy 388 KM i E63 AMG z jednostką 6,2 V8 o mocy 514 KM. Wersje wysokoprężne to E200 CDI z silnikiem 2,1 o mocy 136 KM, E220 CDI z silnikiem 2,1 o mocy 170 KM, E280 CDI z silnikiem 3,0 V6 o mocy 190 KM, E320 CDI z silnikiem 3,0 V6 o mocy 224 KM, oraz E420 CDI z jednostką 4,0 V8 o mocy 314 KM. Ciekawostką jest odmiana C200 NGT zasilana gazem ziemnym.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe