Jeep Cherokee 2008-09-17
Pierwsza jego wersja była prekursorem klasy SUV. Dziś Jeep musi wytężać siły, by nie ulec konkurencji.

Cherokee to najchętniej kupowany model Jeepa. Pierwsza generacja przez lata była niemal bezkonkurencyjna. Jej następca stylistycznie czerpał z tradycji. Przód upodobniono do Wranglera, a z tyłu zawieszono koło zapasowe. Teraz jednak Jeep wraca do kanciastych form i najnowszy Cherokee bardzo przypomina staruszka pierwszej generacji. To oczywiście dotyczy formy, bo rozwiązania techniczne są już znacznie nowocześniejsze. Znakiem czasu jest np. budowa nadwozia. Nie jest ono co prawda w pełni samonośne ani oparte na ramie, ale czymś pośrednim. Wszystkie stalowe elementy strukturalne są zespawane i znitowane z elementami nadwozia, tworząc jednolitą kontrukcję.

Jeep Cherokee roku modelowego 2009 z przodu przypomina nieco Commandera. Ma podobny układ świateł z wysokimi kloszami po bokach żebrowanej atrapy chodnicy. Auto ma funkcjonalny układ podwyższonego kombi i spodoba się miłośnikom tradycyjnych form. Szkoda tylko, że koło zapasowe – tylko płaską dojazdówkę - umieszczono pod podłogą bagażnika. Z kolei praktycznym rozwiązaniem jest osobno otwierana tylna szyba.

Wsiadając do Cherokee ma się wrażenie zajmowania miejsca w Grandzie Cherokee sprzed 15 lat. Opcjonalna skórzana tapicerka, jakość montażu i materiałów są bez zarzutu. Podobna jest też ilość miejsca w kabinie. Cherokee nigdy nie był obszernie skrojonym samochodem. Raczej czymś „do figury” – tak dopasowanego, żeby nie czuć się skrępowanym. Niestety, wysokie osoby kręcąc kierownicą często uderzają w podłokietnik lub schowek między fotelami. Na tylnej kanapie jest podobnie – nieprzesadnie luźno, ale też i nie ciasno. Także bagażnik nowego Cherokee jest niewielki i mieści 419 litrów objętości.

Kształt przedniego panelu dobrze współgra z kanciastym nadwoziem. Konsola środkowa ma prostokątny kształt, wskaźniki też są jak najbardziej tradycyjne –zastosowano doskonale czytelne „zegary”. W salonach do wyboru są dwie wersje wyposażeniowe – Sport i Limited. W bazowej specyfikacji są 16-calowe koła, elektronicznie regulowana klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne, centralny zamek z pilotem, czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, a także radio z CD/mp3.

W wersji Limited koła są osadzone na 17-calowych felgach, fotel kierowcy jest regulowany w 6 płaszczyznach, szyby w tylnych drzwiach otwierane są elektrycznie, jest instalowany alarm i auto ma lepsze nagłośnienie systemu audio. Do wyboru jest jeszcze szereg pakietów – np. Popular obejmujący składany na płasko fotel pasażera z przodu, maty podłogowe, tempomat i czujniki parkowania tyłem; Premium obejmujący skórzaną tapicerkę, podgrzewane i elektrycznie regulowane przednie fotele; jak również pakiety Navi&Sound oraz Premium Sound. Ciekawostką z dodatkowych opcji jest brezentowy elektronicznie zwijany dach.

Mimo dość luksusowego wyposażenia Cherokee nadal jest pełnej krwi terenówką, ale z coraz nowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi. Napęd na 4 koła Cherokee nosi nazwę SelecTrac II. Rozdział momentu między osie jest sterowany elektronicznie, a największym atutem ma być unikanie utraty przyczepności. Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy: 2WD – z napędem na tylne koła, 4WD Auto – gdy elektronika w pełni czuwa nad trakcją i przenosi automatycznie tam gdzie trzeba moment obrotowy, oraz 4WD Low – w którym uruchomiony jest reduktor, a moment obrotowy jest rozdzielony i zablokowany równo na wszystkie koła.

W trybie 4WD Low można pokonywać trudny teren, a zadanie ułatwiają m.in. Hill Descent Control, czyli układ kontroli zjazdu, który po raz pierwszy trafił do Cherokee. Przeciwne działanie ma Hill Start Assist System, czyli układ pomagający kierowcy ruszyć pod górę.

Specjalnie do napędu europejskich wersji nowego Jeepa Cherokee przeznaczono 2,8-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 177 KM. To silnik znany już z poprzednika, ale znacznie zmodernizowany. W wersji Sport auto ma manualną 6-biegową skrzynię, a na życzenie i za dopłatą wysokoprężny Cherokee może mieć 5-stopniowy automat. Drugą wersją silnikową jest benzynowa 3,7 V6 o mocy 205 KM i tu w standardzie jest 4-stopniowa skrzynia automatyczna.

Najnowsze Cherokee jest więc nowocześniejsze, bardziej ugładzone i ma więcej luksusowych opcji. Świetnie sprawdzi się w terenie i może holować przyczepy o masie do 2800 kg. Jako Cherokee stanowi więc krok naprzód, ale jadąc tym autem ma się wrażenie, że to już kiedyś było – w modelu Grand Cherokee.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe