Peugeot 807 2008-10-20
Może trudno to uwierzyć, ale obecna generacja vanów koncernu PSA i Fiata jest już na rynku 6 lat – i to właściwie bez zmian stylistycznych.

Gdy Peugeot 807 wraz z Fiatem Ulysse i Citroenem C8 debiutował w 2002 roku, spotkał się ze sporym zainteresowaniem. Uwagę przyciągała efektowna stylistyka, bogate wyposażenie i elektrycznie odsuwane drzwi. Od strony praktycznej auta wyróżniały się jednak typową dla pełnowymiarowych vanów funkcjonalnością. Tutaj do dziś nie wymyślono nic nowego.

Vany powstały jako duże i komfortowe auta osobowe. Obecnie jednak muszą bronić się przed osobowymi wersjami furgonetek, które stają się coraz bardziej komfortowe i są tańsze. Czy więc takie auta jak Peugeot 807 mają jeszcze rację bytu? Czas pokazuje, że tak, bo sprzedaż vanów w Europie wciąż rośnie.

Sześć lat temu Peugeot 807 wydawał się bardzo duży. Auto miało aż o 28 cm dłuższy rozstaw osi niż w poprzedniku. Stylizacja przywodziła na myśl superszybkie pociągi i wydawała się futurystyczna. Zapewne dlatego do dziś wydaje się nadal aktualna.

Wewnątrz wciąż zwraca uwagę oryginalna deska rozdzielcza z rozciągniętym na całą szerokość kabiny daszkiem i umieszczonymi na środku wskaźnikami deski rozdzielczej. Taki układ pozwolił na zaprojektowanie zamykanych schowków zarówno przed fotelem pasażera z przodu, jak i przed kierowcą. Na środku nie ma tunelu ograniczającego przejście, a dźwignię zmiany biegów umieszczono w środkowej konsoli, więc można w miarę swobodnie przechodzić z lewa na prawo czy z przodu do tyłu.

Największą zaletą Peugeota 807 są jego rozmiary. Kabina jest olbrzymia i w konfiguracji 5-miejscowej zaspokoi wymagania nawet najbardziej wymagających rodzin. Przednie fotele mają „kapitański” charakter i ich zadaniem jest uchronić od zmęczenia nawet podczas najdalszych podróży. Drugi rząd siedzeń składa się z trzech oddzielnych foteli, które można niezależnie przesuwać po szynach w podłodze i składać. Z tyłu oparć przednich foteli są praktyczne stoliki, a klimatyzacja chłodzi niezależnie tylną i przednią część kabiny.

Pozycja kierowcy jest stosunkowo wysoka, a kierownica jest wysunięta do przodu. Do tego pedały nie są zbytnio zagłębione, co wymusza bardziej pionowe ułożenie ciała w fotelu. Jakby tego było mało, przy każdej zmianie biegów trzeba się trochę pochylać, bo dźwignia nie leży dokładnie pod ręką. Do tego trzeba się przyzwyczaić. Wysokie osoby muszą się też pogodzić z tym, że prawa noga będzie dotykać wysuniętej dolnej części środkowej konsoli.

Widać więc wyraźnie, że Peugeot 807 to nie auto dla kierowcy, tylko dla pasażerów. Pod względem ilości miejsca i komfortu są oni bardziej rozpieszczani. Nawet widok na wskaźniki mają ułatwiony. Dzięki dużym szybom wnętrze jest dobrze oświetlone, a wśród opcji jest jeszcze panoramiczny, otwierany w dwóch miejscach szklany dach przechodzący w przednią szybę. Co ciekawe, boczne szyby można otwierać pilotem, podobnie jak otwierać przesuwne drzwi.

Atutem vana w pojedynku z osobowymi busami jest uniwersalność i rozwiązania w kabinie, które dają możliwości różnego aranżowania wnętrza. Przednie fotele można obrócić o 180 stopni. Za dopłatą można dokupić trzeci rząd siedzeń, na którym bez ściskania się usiądą trzy osoby. Kanapę można wymontować, choć jej wyjęcie wymaga nieco siły. Znacznie łatwiej wyjmuje się pojedyncze siedzenia drugiego rzędu.

W vanie ważne jest też wyposażenie, obejmujące klimatyzację czy dobry zestaw audio z odpowiednim nagłośnieniem. Za dopłatą dostępne są ekrany, na których wyświetlane mogą być filmy albo obraz z Playstation. Do tego dochodzi olbrzymia mnogość schowków, których w sumie jest 58. Największy jest 18-litrowy schowek „na rękawiczki”, ale mniejsze są dosłownie wszędzie - w drzwiach, pod siedzeniami, w desce rozdzielczej, pod środkową konsolą i nad nią. Od samego ich czyszczenia i sprzątania może rozboleć głowa. Innym praktycznym detalem jest lusterko wsteczne pozwalające na obserwację tylnego rzędu siedzeń.

Do napędu Peugeota 807 przeznaczono tylko da silniki. Obydwa to dobrze znane turbodiesle – 2,0 HDI o mocy 136 KM i 2,2 HDI o mocy 170 KM. Mocniejsza jednostka może współpracować z automatyczną 6-biegową skrzynią, a standardem jest 6-biegowa manualna.

Wrażenia z jazdy są typowe dla tej klasy pojazdów. Vany są stworzone do połykania kilometrów na autostradach i mają komfortowo zestrojone zawieszenie. W Peugeocie 807 nie jest ono jednak przesadnie miękkie. W sam raz na tyle, aby kierowca mógł dobrze wyczuć nawierzchnię. To daje poczucie pewności prowadzenia i może być decydującym czynnikiem w porównaniu z konkurentami.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe