Audi A4 2008-10-27
To już piąta generacja A4 – tak samo świetnie dopracowana w szczegółach i nadal pełna niezbyt krzykliwej elegancji.

Audi A4 od lat rywalizuje z Mercedesami klasy C i BMW serii 3. W tej walce wciąż nie ma zwycięzcy, ale niemieckie marki na tyle wysoko stawiają poprzeczkę, że nie muszą się obawiać zagranicznej konkurencji. Audi A4 cieszy się bardzo wysokim prestiżem i być może dlatego nowy model na pierwszy rzut oka nie wnosi wiele nowego.

Kształt karoserii A4 – zarówno w wersji sedan jak i kombi - jest bardzo podobny do poprzednika, tylko maska wydaje się nieco dłuższa. To dlatego, że silnik umieszczono znowu wzdłużnie i przesunięto go za przednią oś. W ten sposób auto ma lepiej rozłożony ciężar i jest mniej podsterowne. Najnowsze A4 jest o 12 cm dłuższe od poprzednika – teraz mierzy 4,70 m. Jeszcze bardziej, bo o 17 cm, zwiększył się rozstaw osi, który teraz mierzy 2,80 m. Auto jest również nieco szersze – o 5 cm.

Z zewnątrz nowe A4 można rozpoznać po diodowych światłach do jazdy dziennej, które są w wyposażeniu razem ze światłami ksenonowymi. Świecący się pasek 14 diod wygląda bardzo oryginalnie i z pewnością znajdzie wielu naśladowców. Diody – czerwone i pomarańczowe - świecą się także w tylnych światłach.

Bliższe oględziny A4 potwierdzają to, co zawsze było atutem tego auta. Wykonanie i dobór materiałów są perfekcyjne. W środku żaden element nie sprawia wrażenia niedopieszczonego. Wszystkie części przedniego panela i fotele dają poczucie wysokiej jakości. Materiały są przyjemne w dotyku, kolorystyka nie razi, a chromowane czy srebrne ozdoby nie są plastikowe. Na tworzywach nie widać śladów po formach odlewów, wszystkie krawędzie są schowane, nic nie odstaje ani nie skrzypi. Tak powinno po prostu być.

Projekt deski rozdzielczej ma w sobie odrobinę więcej fantazji niż wcześniej. Wskaźniki mają dwa kolory podświetlenia – biały i czerwony. Ergonomia została jednak tak samo prosta i intuicyjna. Tylko obsługa pokrętłem MMI może wymagać więcej skupienia i przeczytania instrukcji.

Przednie fotele zapewniają sporo swobody. To już nie jest to A4 sprzed 10 lat, kiedy można było narzekać na stosunkowo małą ilość miejsca. Teraz zarówno na szerokość, jak i na długość nikt nie powinien kręcić nosem. Dzięki dwuosiowej regulacji kierownicy każdy dobierze sobie optymalne ustawienie pozycji za kierownicą. Tapicerka foteli jest raczej twarda, a profil na tyle głęboki, że zapewnia dobre trzymanie ciała w zakrętach. Niewielki, ale znaczący postęp dokonał się w ilości miejsca na tylnej kanapie. Nawet mimo opadającej linii dachu miejsca nad głowami jest dosyć, a nogi nie dotykają przednich oparć.

70 procent nabywców A4 wybiera wersję Avant, jednak i sedan ma swoich zwolenników. Przestrzeń bagażowa obu wersji jest w pełni obita wykładziną i tak jak wnętrze sprawia wrażenie starannie wykończonej. Już nie można wytykać małej objętości bagażnika, która w kombi wynosi 490 litrów. Spora jest też ładowność - 570 kg.

W bagażniku życie ułatwiają metalowe uszy i haczyki do zakładania siatki. Za dodatkową opłatą warto auto wyposażyć w przesuwane listwy, które zapobiegają przesuwaniu się przedmiotów po podłodze. Praktyczna jest też ruchoma podłoga, która z jednej strony jest wykończona wykładziną, a z drugiej jest uformowana w plastikową wanienkę.

Jazda Audi A4 to prawdziwa przyjemność. Kierownica jest świetnie uformowana i daje doskonałe poczucie kontroli nad autem. To oczywiście także zasługa układu kierowniczego, który za dopłatą może być wyposażony system dostosowujący jego pracę do stylu jazdy. Warto dopłacić, bo to naprawdę działa – każdy ruch kierownicy wywołuje zamierzony ruch auta – obojętnie, czy na autostradzie, czy na krętej górskiej drodze. Sama charakterystyka zawieszenia jest twarda, ale mimo to skutecznie tłumi nierówności. Z upływem lat mogą być tylko problemy z jego trwałością. Wielowahaczowe układy są skomplikowane i bardzo efektywne, ale kosztowne w serwisowaniu.

Wybierając opcję dynamicznego układu kierowniczego auto zostanie wyposażone także w układ Drive Select, który pozwala na wybór ustawienia zawieszenia w pozycji „comfort“, „auto“ lub „dynamic“. Jeśli ktoś jeszcze wybierze układ obsługi MMI, otrzyma możliwość ustawienia pozycji „individual“ i dobrania własnych parametrów dawkowania gazu, siły wspomagania kierownicy czy punktów zmiany przełożeń automatycznej skrzyni biegów.

Audi A4 bez układu Drive Select wydaje się nieco bardziej miękkie. W polskich warunkach, gdzie mamy do czynienia z kiepskimi drogami, nie jest to wadą. Tylko w zakrętach auto minimalnie bardziej się przechyla, ale nie rodzi u kierowcy żadnej niepewności. Zaufanie budzą też hamulce.

Wyposażenie standardowe Audi A4 obejmuje m.in. elektrycznie regulowane lusterka, centralny zamek z pilotem w kluczyku i poduszki czołowe i kurtynowe. Nie ma tego wiele i niestety prawdą jest, że prawie za wszystko trzeba dopłacać. W opcjach jest nie tylko klimatyzacja i radio, ale nawet tak wyszukane dodatki jak tempomat z radarem odstępu, układ ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, sygnalizacja „martwego kąta” w lusterku czy szklany dach.

W Audi A4 najczęściej pod maską znajduje się silnik wysokoprężny. Podstawowa jednostka w tej grupie to 2.0 TDI z układem common-rail w trzech wersjach o mocy 120, 143 i 170 KM, ale w Polsce dostępna jest tylko wersja 143-konna. Ofertę uzupełniają jeszcze dwa 6-cylindrowe diesle – 2,7 o mocy 190 KM I 3,0 O MOCY 240 KM.

Silniki benzynowe A4 to tylko jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa – turbodoładowane 1,8 TFSI o mocy 120 lub 160 KM oraz 6-cylindrowy 3,2 FSI o mocy 265 KM. Standardem jest 6-biegowa skrzynia manualna, a dla silnika 2,7 TDI przewidziano 6-stopniowy automat Multitronic. Silniki 6-cylindrowe są dostępne tylko w połączeniu z napędem na 4 koła quattro.

Audi A4 na pewno może się podobać. Pod względem technicznym to jedno z najlepszych aut w tej klasie, jakie w ogóle są na rynku. Wadą jest wysoka cena, ale są rzeczy, które są po prostu są jej warte. I Audi właśnie do nich należy.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe