Skoda Octavia Scout 2008-11-17
Zgodnie z modą na auta terenowe Skoda postanowiła przerobić swoją Octavię 4x4. Ale czy takim autem da się na poważnie zapuścić w teren?

To byłaby odważna decyzja, choć Octavia Scout może sprawić też i niespodziankę. Nie da się nią pokonać półmetrowego brodu ani przejechać przez zwalone drzewo, jednak auto to raczej nie zatrzyma się na rozjeżdżonej błotnistej drodze i nie trzeba się także bać większych wzniesień. Przy odrobinie zdrowego rozsądku można udawać, że to auto terenowe.

Jest to o tyle łatwe, że producent zadbał o to, aby już na pierwszy rzut oka było widać, że Octavia Scout nie boi się zadań specjalnych. Samochód ma specjalne plastikowe osłony na zderzakach, nadkolach i progach, jak również osłony spodu auta. Podwyższony do 18 cm prześwit jest nawet o 1,7 cm większy niż w Octavii 4x4. I jest oczywiście napęd na 4 koła.

Układ 4x4 stosowany w Octaviach to rozwiązanie z centralnym sprzęgłem lamelkowym Haldex. W normalnych warunkach drogowych moment obrotowy przenoszony jest na przednie koła, a gdy utracą one przyczepność i zaczną się obracać szybciej niż koła tylnej osi, centralne sprzęgło zblokuje się i część momentu obrotowego przez specjalny wał napędowy trafi na tylne koła. System reaguje bardzo szybko i w praktyce bardzo efektywnie wykorzystywana jest trakcja wszystkich kół.

W pofałdowanym terenie, na błotnistej i nierównej drodze Octavia Scout radzi sobie całkiem nieźle, ale pod warunkiem, że nie zjeżdżamy z tej drogi. Trzeba pamiętać o tym, że plastikowe osłony nie zastąpią wysokiego kąta natarcia. Octavia jest dość długa i ma także długie zwisy z przodu i z tyłu. Łatwo jest więc uszkodzić i urwać osłony czy nawet nie daj Boże zderzak. Auto idealnie nadaje się do użytkowania w górach, gdzie ma często się do czynienia ze śniegiem i lodem na drodze.

Skoda Octavia Scout, dzięki wzmocnionemu zawieszeniu i większemu prześwitowi, ukazuje także swoje zalety w typowo polskich warunkach w miastach, gdzie są wysokie krawężniki, nierówne torowiska na skrzyżowaniach czy po prostu dziurawe jezdnie. Zwieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności i zapewnia całkiem komfortową jazdę.

Dzięki temu, że jest to tylko ufarbowane auto osobowe, Octavia Scout zachowuje niezłe własności jezdne także na zwykłych drogach i na autostradzie. Zwykle montuje się w nim szosowe opony, więc jasnym jest, że w takich warunkach przejeżdża ono większość swojego przebiegu. Na krętej drodze daje się odczuć, że ta wersja jest wyższa od zwykłej Octavii, ale Scout wcale się nie buja na boki i podobnie pewnie reaguje na polecenia kierowcy.

Pod maską Octavii Scout może pracować jeden z dwóch silników – albo benzynowy 2,0 FSI o mocy 150 KM, albo turbodiesel 2,0 TDI o mocy 140 KM. Obecnie w salonach trwa wyprzedaż aut sprzed faceliftingu, więc można jeszcze upolować okazję. Octavia Scout oferowana jest w jednej specyfikacji, która obejmuje właściwie wszystko, co jest potrzebne. Jest tu komplet poduszek powietrznych i kurtyn, jak również m.in. czujniki parkowania, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja Climatronic, radioodtwarzacz CD, tempomat czy czujnik deszczu. Na liście opcji jest np. tapicerka skórzana, wzmocnione atermiczne szyby czy elektrycznie sterowany fotel kierowcy.

Wnętrze Octavii Scout również zostało staranniej dopracowane, niż w bardziej popularnych wersjach. Utrzymano tu czarną tonację, z którą ładnie komponuje się specjalny wzór tkaniny tapicerki, aluminiowe dekoracje oraz skórzane obicia kierownicy i gałki dźwigni skrzyni biegów. Bez zmian pozostawiono obszerną kabinę i 580-litrowy bagażnik, mimo napędu 4x4 identyczny w wersją kombi. Także konstrukcja zawieszenia jest oparta na tym samym rozwiązaniu wielowahaczowym co w całej rodzinie Golfa V.

Patrząc więc na cenę ok. 100-110 tys. zł, wydaje się, że Octavia Scout jest nieźle przemyślaną ofertą. To jest auto do wszystkiego – nadaje się do jazdy na co dzień i wypadów na łono przyrody. Do tego dochodzi ciekawa stylizacja, wysokie walory praktyczne i napęd na 4 koła, które mogą przeważyć nad wciąż niezbyt wysokim prestiżem marki. Co do tego ostatniego jednak zadania są podzielone. U boku Volkswagena właśnie dzięki takim modelom jak Scout Skoda szybko zmienia swój wizerunek.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe