Opel Combo Arizona 2009-02-09
Siedem lat na rynku to niby sporo, ale kompaktowy van Opla wciąż znajduje klientów.

Najnowsze kombivany trochę oddaliły się od swoich pierwowzorów, których atutami była niska cena, prostota konstrukcji i brak ambicji sportowych. Najnowsze konstrukcje w rodzaju Citroena Berlingo czy Renault Kangoo idą już wyraźnie w kierunku minivanów. Pozostaje jednak jeszcze Opel Combo, właściwie staruszek, który jednak spełni wszystkie wymagania stawiane kombivanom.

Opel Combo, który jest oparty na Corsie C i pod względem wymiarów jest jednym z najmniejszych aut w tej klasie, pod względem obszerności kabiny wypada jednak lepiej niż np. Skoda Roomster. Combo znakomicie sprawdza się jako mały dostawczak i okazuje się bliższy samochodom osobowym niż jego konkurenci. I na tym chyba polega sukces Opla, który wprowadzał do oferty osobowe odmiany Combo projektowane pod kątem wymagań młodych rodzin. Takim też autem jest Combo w wersji Arizona, która nawiązuje do mody na auta terenowe.

Choć już na pierwszy rzut oka widać, że Combo zaprojektowano z myślą o przewożeniu towarów, to w kabinie rodzinnej odmiany Tour Arizona można znaleźć skórzane obicie koła kierownicy, chromowane tarcze zegarów na tablicy rozdzielczej i dwukolorową niebiesko-czarną tapicerkę. Oczywiście Combo Tour ma standardowo tylko z jednej strony odsuwane tylne boczne drzwi i dwuskrzydłowe otwierane na boki drzwi z tyłu. Za dopłatą dostępne są drugie drzwi przesuwne i unoszona do góry klapa, która podczas deszczu może służyć za daszek.

Poza pudełkowatym nadwoziem Combo jest bardzo podobne do Corsy. Znalezienie odpowiedniej pozycji kierowcy ułatwiają regulowana w jednej płaszczyźnie kolumna kierownicza oraz ustawiany na wysokość fotel. Dobrą widoczność zapewniają prowadzącemu duże szyby - zarówno boczne, jak i przednia, a także wręcz olbrzymie lusterka zewnętrzne. Szkoda jedynie, iż projektanci Opla nie zdecydowali się wyposażyć ich w sferyczne lustra. Combo Tour jest seryjnie wyposażony w elektryczne progresywne wspomaganie układu kierowniczego, immobilizer, obrotomierz, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Kokpit samochodu jest dokładnie taki sam, jak w Corsie C - przejrzysty i uporządkowany. W codziennej eksploatacji przydają się duża, zamontowana pod dachem półka, siatki w górnej części środkowego i tylnego słupka i podstawki na napoje w drzwiach i bocznych panelach. Tworzywo, z którego wykonano tablicę przyrządów, mogłoby jednak być bardziej miękkie i przyjemne w dotyku, ale to znak czasów. Siedem lat temu tak wyglądały wszystkie auta segmentu B. Nie można też zbytnio się czepiać, bo przecież to jest samochód o użytkowym rodowodzie. W odmianie osobowej Combo Tour z tylną kanapą i bez kraty oddzielającej od przestrzeni bagażowej można poczuć się jak w nadmuchanej Corsie.

Podobnie jak Kangoo czy Berlingo Multispace auto to może pełnić rolę niewielkiej ciężarówki, jak i bardzo pojemnego auta rodzinnego - znakomitego na wakacje, gdy oprócz kilku osób trzeba też przewieźć dużo urlopowego bagażu.

Bagażnik Combo ma pojemność do rolety tylko 455 litrów, ale po jej wyjęciu objętość rośnie już do 1324 litrów. Można oczywiście złożyć tylną kanapę, która jest dzielona w proporcji 40:60, i wtedy auto zamienia się w furgonetkę mieszczącą 2700 litrów ładunku, a wewnątrz zmieszczą się przedmioty o długości 1,6 m. Choć Combo Tour wydaje się mały, to dzięki wzmocnieniu zawieszenia i konstrukcji nadwozia ładowność wynosi 565 kg. W przypadku wersji dostawczych wzrasta ona do 600 kg.

Wracając do osobowej odmiany Opla Combo Tour warto zauważyć właściwą dla potrzeb rodziny aranżację kabiny. Jest tu sporo miejsc na drobiazgi - obszerne kieszenie w drzwiach, uchwyty na kubki z przodu i z tyłu, półka pod dachem oraz szuflada pod fotelem pasażera. Nie można też narzekać na ciasnotę. Szczególnie dużo jest przestrzeni nad głowami, bo linia dachu przebiega na wysokości 180 cm. Osobom siedzącym z tyłu na pewno nie zabraknie miejsca na nogi. W porównaniu ze zwykłą Corsą Combo ma przedłużony do 271,6 cm rozstaw osi. Ze względu na niewielką szerokość (168,5 cm) tylna kanapa przeznaczona jest dla trojga dzieci lub raczej tylko dla dwojga dorosłych. Dobrze przynajmniej, że wsiadanie z tyłu bardzo ułatwiają przesuwane drzwi.

Niewielkie wymiary auta sprzyjają łatwości manewrowania. Długość 432,3 cm w zestawieniu ze skutecznym wspomaganiem kierownicy i dobrą widocznością we wszystkich kierunkach pozwalają sądzić, że dostawczo-osobowy Opel zapewne sprawdzi się też w ruchu miejskim, na ciasnych ulicach i parkingach.

Oprócz wersji Arizona, która ma lekko wzmocnione zawieszenie i osłony pod zderzakami, Combo jest dostępne w wersjach Essentia, N’Joy, Cosmo i Sport. Podstawowe Essentia i N’Joy mają przesuwne drzwi tylko z prawej strony, nie mają ma radia, ale wyposażono je już w regulacje kierownicy i wysokości fotela kierowcy. Arizona, Cosmo i Sport mają już w podstawowym wyposażeniu klimatyzację, radioodtwarzacz CD oraz lewe drzwi przesuwne.

Obecnie z gamy silników Combo ostały się tylko cztery jednostki. Podstawową jest benzynowy 1.4 Ecotec o mocy 90 KM, a drugą jednostką jest silnik 1.6 przystosowany do spalania zarówno benzyny, jak i gazu ziemnego. Gamę uzupełniają dwa polskie turbodiesle – fiatowski 1.3 CDTI o mocy 75 KM oraz 1.7 CDTI z fabryki Isuzu.

Combo na drodze zachowuje się bardzo pewnie. W dużej mierze jest to zasługą tylnego zawieszenia, w którym resory piórowe poprzednika zastąpiono sprężynami śrubowymi resorującymi belkę skrętną ustawioną na wahaczach wzdłużnych. Przednie zawieszenie zaadaptowano bez zmian z osobowej Corsy, co w efekcie daje przyzwoity komfort. Nawet w szybko pokonywanych zakrętach samochód nie ma tendencji do wymykania się z zadanego mu toru jazdy.

Odpowiednie dla tej klasy aut są również hamulce. Z przodu tarcze wentylowane, z tyłu bębny – jako tako sprawdzają się w codziennej eksploatacji. Choć nie są rewelacyjne, to nie można wytykać tego jako wady, bo są tanie. A to u kombivanów było kiedyś priorytetem.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe