Citroen C3 Stop&Start 2009-02-16
Kto jeździ tylko w mieście, może zaoszczędzić paliwo na krótkich postojach. Jedną z firm proponujących takie rozwiązanie jest Citroen.

W ruchu miejskim częste zatrzymywanie się na światłach czy tkwienie w korkach to zwykłe zjawisko. Prawie wszystkie samochody zużywają wtedy bezproduktywnie paliwo, powiększając smog i wydzielając dwutlenek węgla, który przyczynia się do powstawania efektu cieplarnianego. Co więc zrobić, żeby mniej zatruwać środowisko i przynajmniej w takich sytuacjach go nie zatruwać? Po prostu wystarczy wyłączyć silnik.

W zwykłym samochodzie ciągłe gaszenie i zapalanie silnika jest niewygodne i szybko wykończy akumulator, nie mówiąc o stacyjce czy rozruszniku. Wymyślono więc samochody, które same o tym myślą i są tak wyposażone, by wytrzymać dodatkowe obciążenie. Pomysł nie jest nowy, bo już latach 90-tych Volkswagen oferował takie rozwiązanie dla Golfa III w wersji Ecomatic. Wtedy pomysł się nie przyjął, ale dziś, gdy producenci są zmuszani normami emisji spalin do ograniczania zużycia paliwa w produkowanych przez siebie samochodach, układy zwane Stop&Start są coraz powszechniejsze.

Citroen C3 Stop&Start to przedstawiciel najbardziej popularnych aut, które już potrafią automatycznie wyłączać i włączać silnik, gdy to jest potrzebne. Autko w tej odmianie jest oferowane tylko z benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 88 KM i półautomatyczną skrzynią Sensodrive. W porównaniu do zwykłego C3 ta ekologiczna odmiana ma mocniejszy akumulator i rozrusznik oraz specjalny układ sterujący. A jej średnie zużycie paliwa w ruchu miejskim to 5,7 l/100 km.

Działanie układu Stop&Start jest bardzo proste. Gdy auto stoi co najmniej 3 sekundy, automatycznie odcinany jest zapłon. Gdy naciśnie się pedał gazu, silnik ponownie się włącza i auto rusza. Nie trzeba nawet włączać biegu, bo robi to za nas automat. Z pozoru wszystko jest proste, ale inżynierowie Valeo, które opracowało system, musieli pomyśleć o kilku szczegółach, istotnych w codziennym użytkowaniu.

Po pierwsze – system Stop&Start nie wyłącza silnika, gdy nie osiągnął on jeszcze temperatury roboczej. Podobnie ma się sprawa z ogrzewaniem i klimatyzacją, bo silnik dostarcza również energii tym układom. Zwrócono również uwagę na sytuację, gdy samochód zostanie zatrzymany na wzniesieniu czy spadku i kierowca trzyma nogę na hamulcu. Wtedy silnik uruchomi się ponownie, gdy tylko zostanie zdjęta noga z pedału hamulca i nie ma ryzyka, że auto się stoczy i zdławi silnik. Poza tym kierowca ma możliwość wyłączenia układu Stop&Start zwykłym przyciskiem na desce rozdzielczej.

Od strony użytkowej Citroen C3 Stop&Start nie różni się niczym od pozostałych wersji. 5-drzwiowe autko ma wciąż ciekawą linię nadwozia z łukowato nakreślonym dachem przechodzącym w tylną klapę. W kabinie C3 uwagę zwraca deska rozdzielcza z cyfrowym wyświetlaczem. Tworzywa i materiały obiciowe są niezłej jakości, a do staranności montażu raczej nie można mieć krytycznych uwag.

C3 został zaprojektowany jako autko 5-miejscowe, ale osoby wysokie powinny zajmować miejsca raczej z przodu. Z tyłu będzie nieco mniej wygodnie z racji małej szerokości auta i niewielkiego rozstawu osi, jednak na tle konkurencji i tak jest całkiem w porządku. Co ciekawe, opadająca w dół linia dachu wcale nie ogranicza ilości miejsca w okolicach głów pasażerów z tyłu. W sumie C3 to bardzo przeciętny samochód. Bez wyraźnie mocnych, ale i bez słabych punktów.

Plusem na tle rywali jest w przypadku C3 bagażnik. Ma on 305 litrów objętości, a więc tyle, co niektóre o klasę większe auta. Tylko krawędź załadunku (75 cm nad ziemią) i burta bagażnika (28 cm do poziomu podłogi) mogłyby być nieco niższe. Z kolei pochwalić trzeba płaską powierzchnię po złożeniu tylnej kanapy.

Nowinki techniczne zawsze wiążą się z ryzykiem awarii. Zrozumiałe są więc opory przed decyzją o kupnie auta z układem Stop&Start. Jednak i na to jest rada. W tym przypadku warto zainwestować w kontrakt serwisowy i wykupić jak najdłuższą opcję na 3 lata lub 150 tys. km. Wtedy Citroen pokryje koszty związane z jakąkolwiek naprawą auta, ewentualne holowanie i zapewni samochód zastępczy na czas naprawy.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe