Citroen Berlingo 2009-03-30
Berlingo i bliźniaczy Partner odniosły olbrzymi sukces i w 1996 roku na nowo stworzyły segment kombivanów. Następca stoi więc przed dużym wyzwaniem.

Druga generacja Citroena Berlingo w wersji osobowej ma w sobie więcej vana niż auta użytkowego. Można już się zastanawiać, czy wybrać C4 Picasso, czy właśnie Berlingo Multispace. Zwłaszcza że oba te auta mają bardzo podobną konstrukcję i te same podzespoły.

Podstawowym atutem Berlingo jest przestrzeń wewnątrz. Auto ma przedłużoną od 24 cm platformę z C4 Picasso i tę różnicę odczuwa się bardzo wyraźnie. W drugim rzędzie wstawiono asymetrycznie dzieloną kanapę, a w wersjach Multispace osobne fotele, które można oddzielnie przesuwać, składać i wyjmować. Dostęp jest łatwy, bo po obu stronach przewidziano przesuwane drzwi – jednak w wersji podstawowej są tylko z prawej strony. W bagażniku do dyspozycji są 642 litry objętości. Gdy wymontuje się drugi rząd foteli do wykorzystania będzie aż 3000 litrów przestrzeni.

Z samochodu dostawczego pozostały niska krawędź załadunku – 53 cm – i brak progu, co znacznie ułatwia załadunek. W osobowej wersji tylko w wersji podstawowej są dwuskrzydłowych drzwi z tyłu. Lepiej wyposażone odmiany Multispace mają unoszoną do góry klapę. Z uwagi na sporą wysokość Berlingo jest ona bardzo duża i podczas deszczu może służyć jako daszek.

Jak na razie same zalety, ale dobre wrażenie psują nieco szczegóły. Wyjęcie tylnej kanapy wersji podstawowej z mocowań jest bardzo trudne i do tego jest ona dość ciężka. Łatwiej poradzić sobie z osobnymi fotelami, więc kto przewiduje takie sytuacje, lepiej wybrać droższą wersję.

Miejsce kierowcy jest dość wygodne i daje poczucie sporej ilości przestrzeni wokół. Cóż z tego, jeśli w porównaniu z C4 Picasso Berlingo ma znacznie gorsze materiały wykończeniowe. O ile tapicerka siedzeń nie jest jeszcze najgorsza, to tworzywa wyglądają nienajlepiej i gdzieniegdzie widać gołe blachy. Deska rozdzielcza wykonana jest z twardego czarnego tworzywa i ma trochę lakierowanych na srebrno dekoracji. Tradycyjny układ z analogowymi wskaźnikami przed kierowcą dla wielu jest zaletą, ale zwolennicy futurystycznych rozwiązań Citroena będą rozczarowani.

Podstawowa wersja osobowego Berlingo nie nosi nazwy Multispace, tylko nazywa się X. W jego wyposażeniu są m.in. składany przedni fotel pasażera, regulowana kolumna kierownicy, nie ma radia, są tylko dwie czołowe poduszki powietrzne i ABS, a z zewnątrz można go rozpoznać po nielakierowanych zderzakach, dwuskrzydłowych drzwiach z tyłu i drzwiach przesuwnych tylko z prawej strony.

Berlingo Multispace ma z kolei kilka wersji, które zadowolą bardziej wymagających klientów. W ich wyposażeniu są już np. regulacja wysokości fotela kierowcy, drzwi przesuwne po obu stronach, klimatyzacja manualna, lusterka sterowane elektrycznie, schładzany schowek i zderzaki w kolorze nadwozia. Najbogatszą wersją Berlingo Multipace jest XTR, która ma „sportowe” dekoracje, dwustrefową klimatyzację i może mieć częściowo przeszklony dach i schowki w podsufitce.

Do napędu Berlingo przewidziano dobrze znane i sprawdzone, ale niebyt dynamiczne silniki. Bazową jednostką jest benzynowy 1.6 16V o mocy 90 KM. Poza tym w ofercie są jeszcze trzy silniki wysokoprężne 1.6 HDI o mocach 75, 92 lub 110 KM. Ta ostatnia odmiana jest nazwana Airdream, co oznacza niską uciążliwość dla środowiska.

Żadna z tych jednostek napędowych nie daje Berlingo wyjątkowej dynamiki. Po prostu nie jest to szybki samochód i jego zawieszenie też zdradza wyraźne słabości. Auto nie jest stworzone do szybkiego pokonywania zakrętów, bo do tego jest trochę za wysokie. Jednak podczas jazdy po autostradzie układ kierowniczy zachowuje się dość pewnie, a nierówności są nieźle tłumione. Jednak samo zestrojenie zawieszenia jest nieco twardsze niż w poprzedniku, więc większe wyboje są wyraźniej odczuwalne.

Citroen Berlingo pozostaje nadal tańszą alternatywą dla vana, ale konkurować z nim raczej nie może. Ma zbyt słabe silniki i wyraźnie gorsze materiały wykończeniowe. Jest jednak bardzo pojemne, co może mieć decydujące znaczenie dla wielodzietnych rodzin. Nawet gdy jedzie nim pięć osób nie ma tu problemu ze zmieszczeniem urlopowego bagażu.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe