Toyota RAV4<br>2009-05-04 2009-05-04
Pierwsza generacja RAV4 była prekursorem nowych trendów, sukces drugiej nie był już przypadkiem, a trzecia generacja RAV4 to obecnie najchętniej kupowany SUV w Polsce.

Wprowadzając na rynek model RAV4 Toyota nie wymyśliła nic nowego. Wcześniej małe rekreacyjne terenówki bardzo mocno lansowało m.in. Suzuki i tak naprawdę to Vitara była pierwszym autem tego segmentu. Tylko że to właśnie Toyota RAV4 trafiła na najlepszy czas, gdy moda na małe SUV-y rozpoczęła się na dobre.

Toyota RAV4 nie jest zbyt dzielną terenówką. Znacznie lepiej czuje się na asfalcie, i to nawet od chociażby pierwszej swojej generacji. To właśnie jest efekt ewolucji pod wpływem wymagań nabywców. W znacznej większości nie potrzebują oni offroadowych możliwości. Wystarczy mocne zawieszenie, wygląd terenówki i łatwy w obsłudze napęd 4x4, który pomoże przejechać leśne dukty, czy dotrzeć do górskiego schroniska.

Osoby, które rozważają zakup samochodu terenowego, mają określone oczekiwania. Ale gdy potrzebny jest pakowny samochód, rozsądek podpowiada minivana lub kombi. Większość tego typu aut nie pasuje jednak do modnego wizerunku aktywnego człowieka. Sprawa ma się lepiej, gdy chodzi o SUV-a. Tu właśnie leży jedna z przyczyn sukcesu samochodów rekreacyjnych. Choć z prawdziwymi terenowcami nie mają szans, to wyglądają podobnie. I są prawie tak samo uniwersalne jak minivany.

Obecna generacja Toyoty RAV4 jest produkowana już tylko w jednej, 5-drzwiowej wersji nadwoziowej. Znawcy tematu wiedzą też, że wersja amerykańska jest dłuższa od dostępnej w naszych salonach. W 2009 roku auto przeszło facelifting i zyskało nieco na wyglądzie. Nadal jednak ma charakterystyczne koło zamontowane na tylnych drzwiach, co dla wielu jest atrybutem samochodu terenowego.

Po zajęciu miejsca w kabinie RAV4 czujemy się zupełnie jak w zwykłym samochodzie osobowym. Bardzo porządne jest wykończenie, choć niektórzy mogą kręcić nosem nad jakością i smutną kolorystyką tworzyw. Przedni panel ma ciekawą formę, a deska rozdzielcza jest dobrze czytelna, wskaźniki i dźwignie na swoich miejscach, więc nie ma kłopotów ze znalezieniem się w tym aucie.

Wystarczająca jest też ilość miejsca w kabinie. Pod tym względem RAV4 może konkurować z minivanami, bo nawet tylna kanapa jest przesuwana. Tylko bagażnik mógłby być większy, ale niestety - napęd 4x4 i duże koła zabierają cenne miejsce. Toyota podaje, że mieści on 586 litrów objętości, ale otwierając tylne drzwi od razu można ocenić, że przestrzeń do linii okien jest chyba mniejsza. Do tego w krajach o ruchu prawostronnym mało wygodne są tylne drzwi, które otwierają się na prawą stronę.

Największym zaskoczeniem w przypadku Toyoty RAV4 jest jej zachowanie się na drodze. Na asfalcie auto naprawdę dobrze się prowadzi i daje kierowcy sporo frajdy. Prześwit 18 cm pozwala zjechać na drogę gruntową bez poczucia narażania samochodu na jakąś szkodę. Jednak trudniejsze trasy mogą zakończyć się utknięciem w błocie czy grozić porysowaniem lakieru. A z tym ostatnim Toyocie RAV4 nie byłoby do twarzy.

Toyota RAV4 dostępna jest w pięciu wersjach wyposażenia. Podstawowa Luna ma w standardzie m.in. komplet poduszek powietrznych, system ESP, relingi dachowe, regulację kierownicy w pionie i w poziomie, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka, klimatyzacja manualna i radio CD/mp3. Bogatsze odmiany Sol i Sol 180 mają już dwustrefową klimatyzację sterowaną elektronicznie, tempomat, łącze Bluetooth i zmieniarkę na 6 płyt CD. Najdroższe wersje to Prestige i X, w których wyposażeniu jest m.in. skórzana tapicerka, a w wersji X kamera cofania z ekranem w lusterku wstecznym.

Dla RAV4 Toyota przeznaczyła trzy silniki do wyboru. Podstawowa jednostka to benzynowy 2.0 Valvematic o mocy 158 KM z układem zmiennej pracy zaworów. Pozostałe silniki to turbodiesle 2.2 D-4D o mocy 150 lub 177 KM. Najsłabsza odmiana benzynowa jest dostępna z napędem tylko na przednie koła. Pozostałe wersje mają w standardzie stały napęd 4x4. Wersja 150-konna może być za dopłatą wyposażona w 6-stopniową automatyczną skrzynię.

Toyota RAV4 pozostawia po sobie bardzo pozytywne wrażenie, ale tylko dla kogoś, kto wymaga dobrego prowadzenia po asfalcie. Mimo że kusi wyglądem i dość uniwersalnym wnętrzem, to nie jest to bardzo pojemny samochód, ale na wyjazdy rodzinne czy weekendowe wypady na narty z pewnością wystarczy. W złych warunkach drogowych bardzo przydaje się napęd 4x4, ale lepiej nie jechać tym samochodem do dżungli - chyba że miejskiej.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe