Land Rover Freelander 2<br>2009-05-18 2009-05-18
Niełatwo jest konkurować z jednej strony z japońską i koreańską konkurencją, a z drugiej sprostać własnemu wizerunkowi. A Land Roverowi to się udało.

Gdy w 1997 roku Land Rover pokazał światu Freelandera, był to pierwszy poważny konkurent z Europy dla święcących triumfy Towoty RAV4 i Hondy HR-V. Freelander okazał się przebojem, zdobywając sobie klientów przede wszystkim tym, że był Land Roverem – jednej z najbardziej doświadczonych marek w temacie aut terenowych.

Czas jednak nie stoi w miejscu i segment SUV-ów jest coraz bardziej konkurencyjny. Pojawiają się nowe, coraz lepsze auta i nadeszła pora, by poprawić Freelandera.

Patrząc z zewnątrz Freelander 2 od razu wydaje się duży. Projektanci świadomie nakreślili bryłę nadwozia tak, aby kojarzyła się w większymi Discovery i Range Roverem. Do Range`a Podobne są pas przedni i nadkola – do Discowery tylna część nadwozia. Na szczęście druga generacja Freelandera nie ma już z tyłu niewygodnie otwieranych na bok drzwi dostosowanych do lewostronnego ruchu. Teraz jest już normalna, otwierana do góry klapa.

Tak samo jak całe auto zupełnie nowy jest także silnik – wysokoprężny 2.2 TD4 o mocy 150 KM, który powstał w kooperacji z Fordem i PSA. Jego maksymalny moment obrotowy to 400 Nm, więc dobrze sprawdza się w aucie terenowym, za jakie mamy przecież uważać Freelandera. Drugim do wyboru jest 6-cylindrowy benzynowy silnik 3.2 litra o mocy 233 KM.

Auto ma napęd na cztery koła, wspomagany przez system Terrain Response, który daje możliwość wyboru trybu normalnego oraz dostosowanych do jazdy po śniegu, po błocie i w piasku. Zależnie od wybranego trybu system zmienia ustawienia elektronicznych czujników, sterowania silnika, skrzyni biegów i centralnego sprzęgła. Ten „inteligentny“ układ 4x4 dopasowuje podczas jazdy rozdział momentu obrotowego między osie tak, aby maksymalnie wykorzystać przyczepność każdej z nich. W ciężkim terenie nawet cały moment może być przekierowany na jedną oś. W efekcie Freelander 2 na pewno zaskoczy swoimi własnościami terenowymi, które wśród SUV-ów nie zawsze pozwalają na wiele.

Co ciekawe, dobre własności terenowe w przypadku Freelandera 2 nie wiążą się z koniecznością rezygnacji z codziennej wszechstronności i zachowania na asfalcie. Dobrze zestrojone zawieszenie eliminuje nadmierne wychylanie się na boki w zakrętach. Nie trzeba się zbytnio przejmować dziurami w drodze, bo są bardzo skutecznie tłumione. W praktyce jednak wiele zależy tu od opon. Do Freelandera najbardziej pasują szosowe. Jedyne, do czego można mieć zastrzeżenie, to trochę zbyt lekko pracujący układ kierowniczy.

Wewnątrz drugiej generacji Freelandera nie ma nic z atmosfery auta terenowego. Deska rozdzielcza została klasycznie zaprojektowana i jest do bólu czytelna. Nie ma też problemu z orientacją wśród przełączników i dźwigni. Do wyboru jest beżowa kolorystyka, chyba trochę zbyt wrażliwa na zabrudzenia. Pozycja kierowcy jest podwyższona, co przez Land Rovera jest nazywane Command View. Dzięki temu nawet osoby o niższym wzroście mogą cieszyć się dobrą widocznością. To jest ważne zwłaszcza w terenie, gdzie czasem trzeba przeciskać się między przeszkodami. Również tylna kanapa nie pozostawia wiele do życzenia. Jest podwyższona i oferuje wystarczająco dużo miejsca na nogi, a w dalszej podróży przydaje się opuszczany środkowy podłokietnik.

Dużo większy niż w poprzedniku jest bagażnik, który mieści 755 litrów objętości. To tym bardziej ciekawe, że długość nadwozia nowego modelu zwiększyła się tylko o 5 mm.

Freelander 2 oferowany jest w czterech wersjach wyposażenie – E, S, SE i HSE. Już w standardowej odmianie jest m.in. klimatyzacja i niezłej klasy zestaw audio z łączem Bluetooth. W najdroższej odmianie HSE są już np. skórzana tapicerka, szklany dach, 18-calowe koła, reflektory biksenonowe, system obsługi bezkluczykowej i system Audio firmy Alpine z 18 głośnikami.

Na przykładzie Land Rovera Freelandera 2 widać więc, że można zrobić dobrego SUV-a, który świetnie radzi sobie zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Auto jest więc jak najbardziej godne miana Land Rovera i dobrze pełni rolę pojazdu rodzinnego do jazdy na co dzień.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe