Skoda Octavia II &#8211; model 2009 <br>2009-05-25 2009-05-25
Po czterech latach produkcji Skoda Octavia II została odmłodzona, i to zarówno pod względem stylistycznym jak i technicznym.

Z zewnątrz zmiany są czysto kosmetyczne, ale od razu widoczne. Obejmują nowy kształt reflektorów i maski z przodu nadwozia, a także inaczej rozplanowane klosze świateł tylnych. Konstrukcyjnie nie zmieniło się nic, ale teraz z zewnątrz Octavia jest bardziej podobna do Superba i Fabii oraz Roomstera. Zrezygnowano z prostych linii na rzecz bardziej zaokrąglonych kształtów.

Wewnątrz zmieniono deskę rozdzielczą i przedni panel. Choć forma została taka jak wcześniej, to zauważalne są nowe listwy ze szczotkowanego aluminium i chromowe dekoracje. Nowy kształt ma kierownica i zmieniono jeszcze detale tj. cyfry wskaźników deski rozdzielczej. Za to na liście wyposażenia dodatkowego i w droższych wersjach znalazły się np. skórzana tapicerka czy drewnopodobne listwy dekoracyjne.

Modernizacja Octavii objęła już wszystkie wersje nadwoziowe – liftbacka i kombi, a także Scouta i RS. Wreszcie powiększono lusterka, które już w wersji podstawowej są elektrycznie regulowane i podgrzewane. Zmieniono tkaniny obić foteli i inne są też tworzywa boczków drzwi i przedniego kokpitu. W wyposażeniu Octavii pojawiły się cztery rodzaje systemów audio, w tym jeden z nawigacją i trzy ekranem dotykowym. Wszystkie są niestety za dopłatą lub w najdroższej wersji. Także za gniazdko USB trzeba zapłacić dodatkowo.

Bez zmian pozostały wymiary wewnętrzne i bagażnik. Tu wciąż Octavia ma się czym pochwalić. Bagażnik mieści 560 litrów w limuzynie a w kombi 580 litrów. Kombi ma również unoszoną podłogę w bagażniku, pod którą jest schowek.

Największą nowością w Octavii roku modelowego 2009 są silniki i skrzynie biegów. Pojawiły się w tym modelu jednostki benzynowe 1.4 TSI i 7-biegowa automatyczna skrzynia DSG, która jest oferowana w połączeniu z silnikami 1.4 TSI o mocy 122 KM i 1.8 TSI o mocy 160 KM. Dla silnika 2.0 TDI Skoda proponuje za dopłatą także skrzynię DSG, ale tylko o 6 przełożeniach. Z kolei dla silnika 1.6 oferowana jest tradycyjna skrzynia automatyczna Tiptronic.

Jazda wersją ze skrzynią DSG przekonuje, że siedem biegów w wersji manualnej byłoby kłopotliwe w obsłudze. W trybie automatycznym w ruchu miejskim skrzynia nieustannie zmienia przełożenia. Odbywa się to szybko i nie ma sytuacji, w której auto reagowałoby z opóźnieniem na naciśnięcie pedału przyspieszenia, więc w trybie automatycznym nie stanowi to żadnego problemu. Jest jednak możliwe przełączenie skrzyni w tryb ręczny i sterowanie zmianą biegów łopatkami pod kierownicą. Niestety, w ruchu miejskim wymaga to sporej koncentracji. W praktyce lepiej więc zdać się na elektroniczny mózg sterujący skrzynią. Zwłaszcza że przewiduje on szybką redukcję o jedno czy dwa przełożenia przy gwałtownym wciśnięciu „gazu”.

W sumie gama silników nowej Octavii obejmuje benzynowe silniki: 1.6 o mocy 102 KM, 1.4 TSI o mocach 80 lub 122 KM i 1.8 o mocy 160 KM. Wśród turbodiesli dostępne są 1.9 TDI o mocy 105 KM i 2.0 TDI o mocy 140 KM. Silnik 1.9 TDI zostaje właśnie wycofywany i zastępuje go nowy 1.6 TDI o tej samej mocy 105 KM.

W ofercie są trzy poziomy wyposażenia Octavii. Podstawowy to Classic, w którego wyposażeniu są m.in. czołowe i boczne poduszki powietrzne, układ ESP, immobilizer, dwupłaszczyznową regulację kolumny kierownicy, regulacja wysokości fotela kierowcy, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu i czujniki parkowania z tyłu. Druga odmiana Ambiente ma m.in. fotele z większym zakresem regulacji i półautomatyczną klimatyzację. Radio w standardzie ma dopiero odmiana Elegance, która jest wyposażona także w elektronicznie starowaną klimatyzację. W salonach jest jeszcze specjalna odmiana Mint z klimatyzacją w standardzie.

Zawieszenie Octavii II to pochodna konstrukcji Golfa V i VI generacji. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. W efekcie dało to bardzo poprawne zachowanie się auta na drodze. Dla użytkowników korzystających z samochodu na terenach górzystych przygotowano także odmiany Cross i Elegance z napędem 4x4.

Mimo już czterech lat od debiutu Skoda Octavia II wciąż pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych aut rodzinnych na rynku. Około 80 procent sprzedawanych egzemplarzy to wersja kombi, a więc widać, że właśnie cechy praktyczne decydują o wyborze tego auta.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe