VW Passat – model 2009 2009-06-08
Passat mimo coraz lepszej konkurencji wciąż pozostaje ulubionym samochodem firmowym.

Czy kombi, czy limuzyna – Passat już od lat jest szlagierem sprzedaży Volkswagena. Złe języki podpowiadają, że powodem tego nie są wcale innowacyjna technika ani dynamiczny wygląd, tylko to, że wiele firm wybiera Passata jako swoje auto flotowe. Być może, ale także na polskim rynku aut używanych limuzyna Volkswagena cieszy się olbrzymim wzięciem.

W 2009 roku pod maskę Passata trafiły nowe silniki benzynowe, które spełniają normę czystości spalin Euro 5. Oprócz tego oczywiście spalają mniej paliwa. Pierwszym z nich jest jednostka 1.4 TSI o mocy 122 KM a drugim 1.8 TSI o mocy 160 KM.

Obydwa silniki powstały zgodnie z obowiązującym o jakiegoś czasu trendem downsizingu, czyli zmniejszania pojemności skokowej i zachowaniu wysokiej mocy dzięki turbodoładowaniu. W przypadku silnika 1.8 TSI Volkswagen zapewnia, że napędzany nim Passat średnio ma zużywać 7,6 l/100 km, może rozpędzać się od 0 do 100 km/h w czasie 8,6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 220 km/h. W praktyce tylko spalanie okazuje się wyższe i jego realna wartość zbliża się do 10 l/100 km. Ale kto chce oszczędzać na paliwie, wybiera silnik wysokoprężny.

Układ jezdny Passata spełni oczekiwania osób lubiących komfortową jazdę. Zawieszenie jest miękko zestrojone i bardzo dobrze tłumi nierówności. Kierowca z pewnością doceni układ wspomagania kierownicy, którego siła pracy jest zależna od prędkości jazdy. Gdy jedzie się szybciej kierownica obraca się ciężej i auto łatwiej jest wyczuć. Z kolei układ pracuje z większą siłą przy małych prędkościach i np. przy parkowaniu. Pochwała należy się też za dobre wytłumienie kabiny. Obojętnie czy z silnikiem diesla, czy benzynowym w środku nie dokucza hałas.

Deska rozdzielcza Passata jest przejrzysta i logicznie rozplanowana. Elegancji dodają jej chromowane obwódki wskaźników i dekoracje ze szczotkowanego metalu. Efektownie wygląda także niebiesko-czerwone podświetlenie, choć może trochę męczyć wzrok. W seryjnym wyposażeniu Passata jest elektrycznie uruchamiany hamulec postojowy. Zamiast dźwigni uruchamia się go przyciskiem po lewej stronie deski rozdzielczej. Z kolei po prawej umieszczono gniazdo dla kluczyka.

Przednie fotele Passata mają poprawny profil i głębokość, ale mogłyby lepiej trzymać boki ciała. Z kolei z tyłu może być ciasno tylko bardzo wysokim osobom. Pasażerowie o wzroście poniżej 190 cm mogą wygodnie poruszać nogami i nie uderzają głową o sufit. Nawet gdy na tylnej kanapie podróżują trzy osoby, nie powinny narzekać na niewygodę.

W kabinie rozmieszczono sporo schowków, a w drzwiach mieszczą się 1,5-litrowe butelki. Objętość bagażnika sedana wynosi 565 litrów a kombi nawet 603 litry. Spora jest też ładowność, która wynosi 632 kg.

Nowy VW Passat oferowany jest w trzech wersjach. Już podstawowa odmiana Trendline ma w wyposażeniu m.in. elektronicznie sterowaną klimatyzację Climatronic, centralny zamek, automatycznie otwieraną pokrywę bagażnika, regulowany na wysokość fotel kierowcy, zamykany na klucz i schładzany schowek przed fotelem pasażera z przodu, składaną i dzieloną tylną kanapę z podłokietnikiem i immobilizer.

Do standardu dołączyło już radio z odtwarzaczem CD i możliwością odczytu plików mp3. Poza tym nawet najtańszy Passat ma 6 poduszek powietrznych (2 czołowe, 2 boczne i 2 kurtynowe), komplet układów wspomagających hamowanie i trakcję, czyli ABS, EDS, ASR i ESP; aktywne zagłówki z przodu i układ włączający świtała awaryjne przy nagłym hamowaniu.

Bogatsze wersje wyposażeniowe to Comfortline i Highline. Różnią się one materiałem tapicerki do wyboru i detalami wykończenia wnętrza. W topowej Highline są już skórzane obicia siedzeń i elementów drzwi.

Wśród opcji dodatkowych Passata szóstej generacji znajdziemy m.in. przejęty z Phaetona radarowy układ automatycznego utrzymywania odległości, który współpracuje z tempomatem ograniczając w razie konieczności ustawioną na nim prędkość. Gdy pas ruchu przed Passatem będzie znów wolny, auto samoczynnie przyspieszy do ustawionej wcześniej prędkości. Oprócz tego zamówić można np. elektrycznie sterowany szyberdach, podgrzewane fotele przednie i podgrzewane dysze spryskiwaczy, boczne poduszki powietrzne, czujnik deszczu i elektryczną regulację przednich foteli.

Oprócz wspomnianych na wstępie nowych silników Passat jest oferowany jeszcze z jednostkami benzynowymi 1.6 o mocy 102 KM i 2.0 TSI o mocy 200 KM. Silniki wysokoprężne to już tylko konstrukcje 2.0 TDI w układem wtrysku common-rail, które mają moc 110, 140 lub 170 KM. Na marginesie oferty jest jeszcze benzynowy 3.2 V6 FSI o mocy 250 KM. Wśród skrzyń biegów dostępnych w Passacie w opcji są 6- i 7-stopniowe przekładnie automatyczne DSG, a dla silnika 2.0 TSI tradycyjny Tiptronic.

Volkswagen Passat nie jest samochodem atrakcyjnym cenowo, przynajmniej dla klienta prywatnego. Z drugiej jednak strony to bardzo dobrze zaprojektowane, bezpieczne i wygodne auto. Mimo czterech lat od pojawienia się na rynku, wciąż wygląda świeżo. I w tym właśnie tkwi przyczyna jego sukcesu.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe