VW Tiguan 2009-06-30
Małe crossovery są w modzie i dobrze się sprzedają. Kiedy dodamy do tego jeszcze markę Volkswagena to otrzymamy receptę na murowany sukces.

Liczby sprzedaży mówią same za siebie. Tiguan jest w Europie rozchwytywany. Auto to jest minimalnie większe od Golfa, ale może uchodzić za terenówkę. I jego głównym zadaniem jest dawanie przyjemności z jazdy, co sugerują nawet nazwy wyposażenia „Trend & Fun“, "Sport & Style“ czy "Track & Field“.

Tiguan ma dwa rodzaje przodu – taki, który ma kąt natarcia 18 stopni albo taki, którego kąt natarcia wynosi 28 stopni. I żeby nie było, że Tiguan jest tylko udawaną terenówką, auto wyposażono w specjalny tryb jazdy offroadowej. Jednak kto tego nie potrzebuje, może wybrać odmianę z napędem tylko na przednią oś i zaoszczędzić przy tym trochę pieniędzy.

Z wyglądu Tiguan wydaje się być pomniejszonym Touaregiem. Ma 5-drzwiowe nadwozie osadzone na masywnych kołach i spory prześwit. Stylistyka przodu mocno nawiązuje do Passata – szczególnie chromowana atrapa wlotu powietrza do chłodnicy. Całości dopełnia masywny zderzak, dzięki któremu Tiguan wydaje się większy niż jest w rzeczywistości. W bardziej terenowej odmianie „Track & Field“ nie ma spojlera w dolnej części zderzaka. Poza tym dodano mocniejszą osłonę spodu silnika i skrzyni biegów. I w taki prosty sposób Tiguan jest przygotowany do pokonywania przeszkód w terenie.

Po zajęciu miejsca w środku okazuje się, że jest tam całkiem sporo miejsca. Kierowca ma dużo przestrzeni wokół siebie, a regulacja fotela pozwala czuć się wygodnie nawet osobom o wzroście powyżej 190 cm. Na szerokość w Tiguanie jest tylko kilka milimetrów mniej niż w Touranie. Dzięki temu, że auto ma wysoki prześwit, siedzi się również nieco wyżej i niezła jest widoczność dookoła.

Każda z asymetrycznie dzielonych części tylnej kanapy może być przesuwana na odcinku 16 cm. Do tego można sobie regulować nachylenie oparć w zakresie 23 stopni. Miejsca z tyłu są nieco wyżej niż przednie fotele, co docenią siedzący tam pasażerowie. Bagażnik w normalnej konfiguracji mieści 470 litrów. Spora jest też ładowność, wynosząca 650 kg.

Deska rozdzielcza to projekt typowy dla Volkswagena. Niezależnie od tego, czy są jasnobeżowe czy ciemnoszare tworzywa wszystkie przełączniki i pokrętła są dobrze oznaczone i czytelne. Wskaźniki ozdobione są metalowymi obwódkami, co dodaje im nieco ekskluzywności.

Standardowe wyposażenie Tiguana obejmuje dwie czołowe, dwie boczne i dwie kurtynowe poduszki powietrzne. Za dopłatą mogą być jeszcze zainstalowane dwie boczne poduszki chroniące pasażerów na tylnej kanapie. W wersji z przodem o kącie natarcia 18 stopni pokrywa silnika została dopracowana pod kątem bezpieczeństwa pieszych i w mniejszym stopniu zagraża ich nogom. Potwierdzeniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego jest ocena 5 gwiazdek w testach EuroNCAP.

Najtańszą odmianą Tiguana jest „Trend & Fun“, która może mieć napęd na przednią oś lub na cztery koła 4Motion. Nie ma ona relingów dachowych i ma znacznie mniej schowków w kabinie, ale w standardzie jest klimatyzacja Climatic, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, szyby sterowane elektrycznie z przodu i z tyłu, centralny zamek, fotel kierowcy z regulację wysokości, a także radio z odtwarzaczem CD i mp3.

Bogatsza odmiana „Track & Field” ma czarne relingi dachowe, komfortowe przednie fotele, z których oba mają regulację wysokości, a fotel pasażera ma składane do przodu oparcie. Do tego dochodzą m.in. podłokietniki, stoliki z tyłu oparć, szuflady pod fotelami i uchwyty do mocowania bagażu w bagażniku. Najbogatszą odmianą Tiguana jest „Sport & Style”, w której wyposażeniu są np. sportowe fotele, chromowane dekoracje, srebrne relingi dachowe i obszyta skórą kierownica.

Pod maską Tiguana może pracować jeden z pięciu silników. Trzy z nich to doładowane jednostki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny: 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz 2.0 TSI o mocy 170 lub 200 KM. Turbodiesle dostępne są dwa – 2.0 TDI o mocy 140 lub 170 KM.

Układ kierowniczy Tiguana pracuje dość twardo i ma stosunkowo małe przełożenie, dzięki czemu jadąc krętą drogą nie trzeba mocno kręcić kierownicą. Do dobrego wyczucia jezdni przyczynia się też nowe elektromechaniczne wspomaganie. Sam komfort jazdy jest taki sam jak w aucie osobowym, o ile zapomnimy o lekkim bujaniu się w zakrętach, które jest skutkiem dużego prześwitu i wysokich opon. Sztywne resorowanie z pewnością przypadnie do gustu osobom lubiącym szybką jazdę.

O zdolnościach terenowych Tiguana decyduje standardowy w odmianie "Track & Field" układ zmieniający własności zawieszenia i napędu 4x4. Na desce rozdzielczej znajduje się przełącznik pozwalający na wybór jednego z trzech trybów ustawienia najnowszego i najszybciej reagującego układu z centralnym sprzęgłem Haldex, które dołącza napęd na tylne koła, gdy przednie utracą przyczepność. W skrajnym przypadku na tylną oś może trafiać nawet 100% momentu obrotowego.

VW Tiguan to już 18. linia modelowa i być może najbardziej udana. I to nawet w wersji z napędem tylko na przednią oś, bo przecież statystycznie bardzo rzadko jego użytkownicy zjeżdżają z utwardzonych dróg. A jeśli już, to w większości nie z konieczności, tylko po to, żeby sprawdzić, co Tiguan potrafi.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe