Seat Exeo 2009-07-27
To pierwszy namacalny dowód współpracy Seata i Audi. Nowy Exeo może poważnie namieszać w klasie średniej.

Patrząc na sylwetkę nowego flagowego Seata, czyli modelu Exeo, od razu nasuwają się skojarzenia z Audi A4. I nieprzypadkowo, bo w koncernie Volkswagena te dwie marki zostały do siebie bardzo zbliżone. Seat korzysta więc z prestiżu i techniki Audi, a teraz widać tego pierwsze efekty.

Seat Exeo ma wprowadzić hiszpańską markę do grupy premium. Pomysł dobry, zwłaszcza gdy popatrzy się na cenę. Auto kosztuje minimum 76 990 zł, a za tyle nie da się kupić Audi A4. Exeo to według marketingowców sportowa limuzyna klasy średniej. Jest to pierwsze auto segmentu D w ofercie hiszpańskiego producenta, bo dawne Toledo czy prehistoryczna Malaga były pozycjonowane nieco niżej. Exeo mierzy 4,6 m długości i obok sedana już gotowa jest jego odmiana kombi czyli ST.

Wciąz nasuwa się pytanie, czy takie wskrzeszenie starszego Audi A4 ma jakiś sens? Oczywiście, ale tylko dzięki cenie. Seat nie zamierza konkurować z Audi i jest znacznie tańszy. Także jakość nowych Audi jest wyższa. Jednak taka odgrzewana potrawa, jaką jest wycofane już z produkcji A4, wcale nie musi być zła. Jak na Seata postęp jakościowy jest olbrzymi. Już wsiadając do Exeo czujemy, że jest to porządny samochód. Wykończenie deski rozdzielczej, jej kształt i materiały wykończenia wnętrza są typowe dla niemieckiej klasy premium sprzed pięciu lat.

Tak więc choć Seat na każdym kroku podkreśla, że chodzi tu o klasę premium, to bardziej w porządku wydaje się porównywanie go z rywalami klasy średniej pokroju Forda Mondeo czy Volkswagena Passata. Seat Exeo odpowiada im ceną i jakością, bo dzisiejsza klasa średnia zdążyła nadrobić dystans do starszego A4.

Mając to na uwadze Seatowi Exeo nie można praktycznie nic zarzucić. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, dostęp do przełączników i ustawienie kierownicy pozwalają na odprężającą jazdę. Sama ilość miejsca, jaką może cieszyć się kierowca nie jest rekordowa, ale nikt nie powinien czuć się tu ściśnięty. To coś jak dobrze dopasowany garnitur. Na tylnej kanapie także nie jest ciasno, sporo jest przede wszystkim miejsca na nogi, jednak nieco mniej przestrzeni jest w okolicach głów. Ale i tu nie na tyle, by narzekać.

Deska rozdzielcza ma takie same czerwone podświetlenie, jak kiedyś w Audi. Podobne są okrągłe kratki nawiewów, a jedynie kształt kierownicy i logo na jej środku przypominają, że to produkowany w Hiszpanii Seat. W odróżnieniu jednak od swego dawcy Exeo ma nowocześniejsze wyposażenie. Jednym z jego elementów jest system nawigacji najnowszej generacji z nowym systemem informatyczno-rozrywkowym z licznymi funkcjami i złączami (MP3, MPEG4, iPod, USB, Bluetooth), a także - tu ciekawostka - otwierane okno dachowe z ogniwami słonecznymi, zasilającymi system wentylacji.

Od strony technicznej mocną stroną nowego Seata jest czterodrążkowe zawieszenie przednie i zawieszenie tylne z wahaczami trapezowymi. I to już chyba do reszty rozwiewa wątpliwości na temat współpracy Audi i Seata. Hiszpańscy inżynierowie muszą być sfrustrowani, bo naprawdę trudno by im było się czymś pochwalić. Z tak prostej adaptacji Audi A4 dumni są przede wszystkim księgowi i specjaliści od marketingu.

Seat Exeo jest dostępny w trzech wersjach benzynowych: 1.6 o mocy 102 KM, 1.8 turbo o mocy 160 KM i 2.0 TSI o mocy 200 KM. Do wyboru są jeszcze dwie jednostki diesla z bezpośrednim wtryskiem common-rail 2.0 TDI o mocy 140 lub 170 KM.

Standardowo Exeo wyposażone jest sześciobiegową przekładnię manualną i ich spaliny spełniają wymagania normy Euro 5. Do wyboru są trzy wersje wyposażenia: Reference, Style i Sport. Przygotowano także sześć odmian wykończenia wnętrza. W podstawowej odmianie Reference klient otrzymuje m.in. dwustrefową klimatyzację Climatronic, sześć poduszek powietrznych i radio z czterema głośnikami. Wyposażenie można więc uznać za bogate.

Biorąc pod uwagę zawieszenie, Seat Exeo to propozycja dla kierowców lubiących dynamiczną i sportową jazdę. Z kolei biorąc pod uwagę prestiż, to pojazd dla dotychczasowych użytkowników Seata, przesiadających się z aut niższego segmentu. Rodowód Audi z pewnością skusi jednak nowych klientów, na co Seat bardzo liczy. Exeo to również interesująca alternatywa dla ceniących jakość użytkowników samochodów służbowych, którzy doceniają także niewielkie zużycie paliwa i niską emisję spalin.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe