Peugeot 308 SW 2009-08-04
Kombi z domieszką vana i wykończeniem limuzyny – taki według Peugeota ma być idealny samochód rodzinny.

Pod względem obszerności wnętrza Peugeot 308 SW przerasta nawet większe kombi z rodziny 407. I choć formalnie należy do niższego segmentu, to wykończenie i wygląd wnętrza – przynajmniej droższej wersji - mogą spodobać się nawet najbardziej wymagającym klientom.

Peugeot 308 SW to z pozoru tylko nieco podwyższone kombi. Nie na tyle jednak, aby robić konkurencję minivanom Citroena. Peugeot jest ofertą dla tych, którzy nie lubią siedzieć wysoko albo jeździć czymś, co przypomina furgonetkę. 308 SW nie jest też na tyle duży, aby sprawiać kłopot w ruchu miejskim czy przy parkowaniu.

Istnieją dwa warianty tego auta - 5-osobowe kombi z tradycyjną tylną kanapą i 5- lub 7-osobowa wersja z panoramicznym dachem i oddzielnymi siedzeniami w drugim i trzecim rzędzie. Różnica w fotelach sprawia, że ma się wrażenie, iż to zupełnie dwa różne auta.

308 SW zostało zaprojektowane według podobnej zasady co poprzednik 307 SW, ale w nowszym wcieleniu usunięto największe wady poprzednika. Zamiast stonowanego wyglądu Peugeot 308 SW ma odważniejszą stylistykę. Zwłaszcza przód robi wrażenie za sprawą zachodzących na boki reflektorów i wielkiego wlotu powietrza w zderzaku. W porównaniu z poprzednikiem nowe auto jest o 7 cm dłuższe i mierzy 4,5 m długości. Jest też o 5 cm szersze i ma 1,82 m szerokości. Ciekawym elementem jest szeroka tylna szyba, która zachodzi na boki nadwozia. Za dopłatą może być ona otwierana niezależnie od tylnej klapy.

Wersje podstawowe 308 SW mają typową tylną kanapę, która jest dzielona i składana asymetrycznie. Tylko najdroższa odmiana ma jak w minivanach w drugim rzędzie trzy niezależne siedzenia, które można przesuwać na odcinku 9 cm, regulować pochylenie oparć, złożyć i ustawić za przednimi fotelami albo nawet całkiem wyjąć z zaczepów i wynieść do piwnicy. Za dopłatą w 308 SW mieszczą się nawet jeszcze dwa oddzielne miejsca w trzecim rzędzie. Również one są składane i mogą być wyjmowane.

Przy tak szerokich możliwościach składania i przesuwania siedzeń trudno określić standardową objętość bagażnika. W 5-miejscowej konfiguracji mieści on 508 litrów, ale w praktyce wartość ta może być większa. Przy odpowiednim złożeniu foteli wewnątrz mieszczą się przedmioty o długości nawet 3,10 m. Ważny jest też niski próg załadunku na wysokości 55 cm.

Specjalnie zaprojektowany szklany dach jest o 27% większy niż w poprzedniku i ma powierzchnię 1,68 m2. W dachu przewidziano oczywiście elektrycznie zasuwaną zasłonę pozwalającą uniknąć skutków zbyt intensywnego słońca, bo mimo włączonej klimatyzacji kabina ogrzewa się wtedy błyskawicznie. Do tego dochodzą odbicia światła na desce rozdzielczej, które trochę dezorientują.

Jeśli chodzi o wykończenie i projekt wnętrza to tutaj styliści Peugeota spisali się na medal. Powierzchnie deski rozdzielczej i boków drzwi są miękkie i przyjemne w dotyku. Kokpit jest przejrzysty i logicznie rozplanowany. Sama deska rozdzielcza ma tradycyjne wskaźniki umieszczone w chromowanych lub srebrzystych obwódkach.

Jedyne, do czego można się przyczepić, to mały zakres regulacji kolumny kierownicy i umieszczenie wielofunkcyjnej dźwigni pod kierownicą, które sprawia, że jej obsługa wymaga przyzwyczajenia. Bardzo gruby przedni słupek w połączeniu z wysuniętą do przodu i mocno nachyloną przednią szybą trochę ogranicza też widoczność przy skręcie. Nienajlepiej jest też z widocznością do tyłu, gdzie widok zasłania podcięty tylny słupek.

W polskich salonach Peugeot 308 SW oferowany jest w trzech specyfikacjach. Podstawowa Presence ma w wyposażeniu m.in. klimatyzację („ręczną”), przednie i boczne poduszki powietrzne, elektrycznie starowane szyby w przednich drzwiach i regulowany na wysokość fotel kierowcy. Droższa odmiana Trendy ma ponadto np. radioodtwarzacz z CD i światła przeciwmgłowe. Dopiero jednak najdroższa wersja Premium ma elektronicznie sterowaną klimatyzację, trzy oddzielne fotele w trzecim rzędzie czy panoramiczny szklany dach.

Do napędu 308 SW przeznaczono gamę pięciu silników. Trzy z nich to benzynowe - 1.4 o mocy 95 KM, 1.6 o mocy 120 lub turbodoładowany 1.6 o mocy 150 KM - a trzy pozostałe to turbodiesle – 1.6 HDI o mocy 90 KM lub 109 KM i 2.0 HDI o mocy 136 KM. 109-konna jednostka 1.6 HDI dysponuje funkcją overboost, która na około minutę pozwala zwiększyć maksymalny moment obrotowy z 240 do 260 Nm. Ta jednostka napędza 40% wszystkich 308 SW, które wyjeżdżają z fabryki.

Podczas jazdy Peugeot 308 SW zaskakuje dość twardo ustawionym zawieszeniem. To się może podobać dynamicznie jeżdżącym kierowcom, ale z kolei nie przypadnie im do gustu mało precyzyjnie pracująca dźwignia zmiany biegów.

Biorąc pod uwagę cenę najtańszej wersji oferta Peugeota wydaje się bardzo atrakcyjna. Spore kombi z klimatyzacją nie musi być więc drogie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że w przypadku 308 SW wyraźnie czuć różnicę pomiędzy wersjami atrakcyjnymi cenowo, a tymi droższymi, którymi kuszą foldery.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe