Citroen Jumper <br>2009-08-18 2009-08-18
Produkowane wspólnie przez PSA i Fiata dostawcze Ducato, Jumpery i Boxery są niemal identyczne i dzięki temu ich pozycja w Europie jest tak mocna.

Jeden samochód, ale w dużej ilości wersji i dostępny pod trzema markami to świetny pomysł na opanowanie rynku przy ograniczonych nakładach. PSA i Fiat stosują tę metodę od lat, stopniowo rozszerzając współpracę. Najwcześniej połączono siły przy modelu Jumper/Ducato/Boxer, potem opracowano furgonetki i kombivany Jumpy/Scudo/Expert, a ostatnio stworzono kolejny nowy projekt minifurgonetek Nemo/Fiorino/Bipper. Wyraźnie widać, że takie podejście wychodzi wszystkim na dobre.

Najliczniej sprzedawana w Europie pozostaje wciąż rodzina Citroena Jumpera, Peugeota Boxera i Fiata Ducato. Nawet polska policja wykorzystuje te auta, co w pewien sposób potwierdza ich korzystny stosunek ceny do oferowanej techniki. W rodzinie Jumpera najwygodniejsze i najbardziej podobne do aut osobowych są minibusy, które w zależności od wersji mogą mieścić nawet do 12 osób. Najczęściej jednak klienci kupujący takiego busa wybierają odmiany 6 lub 9-osobowe.

Patrząc na Jumpera przez pryzmat auta osobowego docenić trzeba bardzo obszerne wnętrze. Prostopadłościenne nadwozie sprawia, że w kabinie wykorzystano przestrzeń do maksimum. 3-osobowe rzędy siedzeń oferują swobodę ruchów siedzącym, a każde miejsce to osobny fotel z własną regulacją i możliwością przesuwania. Szerokie przesuwane drzwi nie ograniczają dostępu do trzeciego rzędu siedzeń, ale aby tam wsiąść trzeba jednak złożyć oparcie fotela w środkowym rzędzie.

Z przodu siedzą również trzy osoby, ale mimo to kierowca ma wystarczająco dużo miejsca, by mieć zapewnioną swobodę ruchów. Jego pozycja jednak jest typowa dla samochodów dostawczych. Siedzi się pionowo, kierownica jest umieszczona raczej płasko, a pedały są blisko pod kolumną kierowniczą.

9-osobowy Jumper świetnie nadaje się do podróżowania, bo nawet przy pełnej obsadzie z tyłu pozostaje sporo miejsca na bagaż. Citroen nie podaje szczegółowej objętości, bo bagażnik jest właściwie częścią kabiny. Nie ma tu rolety, a siedzenia można przesuwać. Na oko można ocenić, że od podłogi do dachu mieści się 1000 litrów przestrzeni. Dla 9 osób tyle powinno wystarczyć.

Wykończenie kabiny Jumpera w wersji osobowej nieco ustępuje prawdziwym vanom, Tworzywa są nie najwyższej jakości, jednak całość ma ładny, dwukolorowy układ i bardzo praktyczny układ ze schowkami, skutecznym nawiewem i radiem. W opcji jest nawet klimatyzacja, z osobnymi nawiewami dla pasażerów z tyłu. Wskaźniki deski rozdzielczej nie mają tego błysku, co w nowych samochodach osobowych, ale są czytelne i wyraźnie podświetlone.

W czasie jazdy pozytywnie zaskakuje dobre wyciszenie kabiny. Mimo że do napędu wykorzystano tylko głośne diesle, to w Jumperze nie zwracają na siebie uwagi ani hałasem, ani wibracjami. Do wyboru w Jumperze są produkowane wspólnie z Fiatem silniki: 2.2 o mocy 100 KM, 2.3 o mocy 120 KM i 3.0 o mocy 160 KM. Wszystkie jednostki spełniają normę emisji spalin Euro 4 oraz współpracują ze skrzyniami 6-biegowymi. Dopracowanie techniczne silników pozwoliło na wymianę oleju co 40 lub 45 tysięcy kilometrów.

Patrząc na osobowego Jumpera widać, że konstruktorzy chcieli zaprojektować pojazd, który charakteryzuje się jak największą funkcjonalnością przy komforcie nieodbiegającym od samochodu osobowego. Można przymknąć oko na „plastikowy” wystrój kabiny, gdy weźmie się pod uwagę sporą przestrzeń, jaką mają do dyspozycji pasażerowie. Także pod względem bezpieczeństwa Jumper jest dopracowanym autem, bo ma karoserię z kontrolowanymi strefami zgniotu, a w standardzie jest poduszka powietrzna kierowcy.

Same crashtesty są tu drażliwą sprawą, bo wiadomo, że tak duże i wysokie auto nie może zapewnić bezpieczeństwa pasażerom w porównywalnym stopniu co samochody osobowe, które zdobyły pięć gwiazdek. Jednak konstruktorzy i tak zadali sobie w tej kwestii sporo trudu. W standardzie wersji osobowych są m.in. system antypoślizgowy ASR, system stabilizacji toru jazdy ESP, poduszki kurtynowe i boczne oraz poduszka powietrzna dla pasażerów z przodu. Praktycznymi dodatkowo płatnymi elementami są np. tempomat, kamera poprawiająca widoczność z tyłu czy czujniki parkowania.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe