Kia pro cee&#8217;d <br> 2009-08-25 2009-08-25
Kombi i 5-drzwiowy cee’d stały się przebojem polskiego rynku. Ale niemniej interesująca jest także odmiana 3-drzwiowa, która aspiruje do miana atrakcyjnego coupe.

Dawniej hatchbacki w wersjach 3- i 5-drzwiowych nie różniły się zbytnio linią nadwozia. Dopiero na początku lat 90. Fiat rozróżnił swoje Bravo i Bravę, a potem Renault postąpiło tak z Megane. Na podobny pomysł wpadła Kia dodając do rodziny cee’da odmianę 3-drzwiową pro cee’d, która od odmiany 5-drzwiowej zupełnie różni się tylną częścią nadwozia. Zabieg taki w dość prosty sposób pozwala marketingowcom na ogłoszenie, że pro cee’d to auto dla osób ze sportową żyłką. Ale czy tak jest w rzeczywistości?

Patrząc na pro cee’da nie można mu odmówić uroku. Ładnie nakreślony tył i zwarta sylwetka robią naprawdę dobre wrażenie. Choć auto ma identyczny przód co inne wersje cee’da, to nieco większa długość, zmieniony tył ze spojlerem na tylnej krawędzi dachu dodaje mu dynamiki. Pro cee’d ma też bardziej pochyloną przednią szybę i jest niższe, więc mowa o sportowym charakterze czy o coupe ma jakieś uzasadnienie.

W środku natomiast zachowano identyczny wygląd co w bardziej popularnych odmianach nadwoziowych. Nie znaczy to jednak, że jest źle – tyle tylko, że pro cee’d przestaje być już wyjątkowy. We wnętrzu jest sporo gładkich, czarnych tworzyw uzupełnionych srebrnymi wstawkami. Kolorystyka jest estetyczna, ale widać i czuć, że udające aluminium elementy są plastikowe. Sam układ deski rozdzielczej nie budzi zastrzeżeń. Tarcze wskaźników są częściowo białe, a podświetlenie ma kolor pomarańczowy. Podobnie środkowa konsola, gdzie umieszczono wbudowany na stałe radioodtwarzacz. Najważniejsze, że całość wygląda na porządnie zmontowaną, a poszczególne elementy zostały dobrze dopasowane.

Plusem są także przednie fotele, które mają głębszy profil, więc ciało kierowcy i siedzącego obok pasażera jest dobrze trzymane w zakrętach. Tylna kanapa nie jest ciasna, ale niewielkie okna sprawiają, że mali pasażerowie mają ograniczoną widoczność na zewnątrz. Do tego dostęp do tylnych miejsc utrudniają tylko jedne drzwi z boku i ciężko działający system przesuwania przedniego fotela, który nie ma pamięci ustawienia. Bagażnik, jak na segment kompaktów, nie należy do najmniejszych, bo mieści 340 litrów objętości, jednak tylna klapa jest mała, a masywny tylny zderzak dodatkowo psuje do niego dostęp. Szkoda jeszcze, że w tylnej kanapie, inaczej niż w odmianie 5-drzwiowej, składają się tylko oparcia i nie da się uzyskać płaskiej powierzchni do wykorzystania.

Pod maską pro cee’da może pracować jeden z czterech silników. Do wyboru są benzynowe 1.6 o mocy 122 KM i 2.0 o mocy 143 KM oraz turbodiesle 1.6 o mocy 115 KM i 2.0 o mocy 140 KM. W najmocniejszej wersji wysokoprężnej pro cee’d może rozwinąć prędkość maksymalną 205 km/h. Jak na auto sportowe to może niewiele, ale słowa pochwały należą się inżynierom za ustawienie zawieszenia i układu kierowniczego. Kierownica pracuje z wyczuwalnym, ale łatwym do pokonania oporem, a kierowcy o dynamicznym stylu jazdy nie będą narzekali na twardą charakterystykę podwozia. Tylne zawieszenie ma układ wielowahaczowy, a więc niezależnie od wychylenia nadwozia koła zawsze są prostopadle do podłoża i auto jedzie jak po szynach.

Atutem cee’da jest pięć gwiazdek w testach EuroNCAP. W standardzie pro cee’da są cztery hamulce tarczowe i sześć poduszek powietrznych. Tylko w najtańszej odmianie Comfort nie ma aktywnych zagłówków. W specyfikacji Optimum i Optimum Plus to standard. Topowa odmiana może mieć nawet skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele, elektrycznie składane lusterka, czujnik deszczu i ogrzewaną przednią szybę czy elektronicznie sterowana klimatyzację.

Porównując pro cee’da z 3-drzwiowymi konkurentami, np. Astrą GTC, Kia nie ma się czego wstydzić. Pro cee’d został zaprojektowany w Niemczech i produkuje się go na Słowacji – i taki rodowód daje się odczuć. Do tego pro cee’d wyróżnia się atrakcyjną ceną. Zaletą jest też 5-letnia gwarancja na auto i 7-letnia na zespół napędowy. Kto więc przymknie oko na niski image marki z pewnością doceni walory pro cee’da. Mimo że nie jest to rasowe coupe, to naprawdę porządnie zrobione auto i może sprawić sporo frajdy.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe