Fiat Linea <br> 2009-09-01 2009-09-01
Ten niewielki sedan ma uzupełnić lukę między Punto a Bravą, ale w praktyce bardzo trudno mu z nimi konkurować.

Jest ładny, ma duży bagażnik i nie kosztuje dużo. Mimo to Linea jak dotąd nie zawojowała naszego rynku. Czego więc brakuje tej pochodzącej z Turcji wersji sedan Grande Punto?

Potencjalnymi nabywcami Linei są młode rodziny „na dorobku”. Oprócz rozsądnie skalkulowanej ceny atutem tego modelu jest wygląd, bo w odróżnieniu od większości sedanów segmentu B nowy Fiat naprawdę może się podobać. Projekt auta powstał we włoskim Centro Stile Fiat. Bryła nadwozia wygląd bardzo harmonijnie i tylny „kufer” nie sprawia wrażenia doklejonego na siłę. Przód – choć nieco inne są klosze reflektorów - jest bardzo podobny do tego z Grande Punto, a więc fani Maserati będą zadowoleni.

Również w kabinie odnaleźć można spore podobieństwa do Grande Punto. Deska rozdzielcza ma bardzo zbliżony układ, ale wykonano ją z innych materiałów i wprowadzono więcej srebrnych elementów, jak np. tarcze wskaźników. Również fotele sprawiają wrażenie bardzo podobnych. Auto ma długość 4,56 m i przy szerokości 1,76 m zapewnia wygodne warunki podróżowania co najwyżej czwórce dorosłych pasażerów. Przynależność do segmentu B jest wyraźne odczuwalna na tylnej kanapie, gdzie nie jest zbyt szeroko i trzy osoby będą musiały się ścisnąć. Również niewiele miejsca na nogi ogranicza nieco swobodę, ale dzieci – które w założeniu mają być najczęstszymi tam pasażerami - nie powinny narzekać.

Na uwagę zasługuje staranne wykończenie Linei i choć materiały i tworzywa nie są najwyższej jakości, to za sprawą beżowej kolorystyki mogą się podobać. Ważnym walorem Linei jest 500-litrowy bagażnik. Szkoda tylko, że mały otwór załadunku ogranicza nieco jego funkcjonalność. Z kolei dobrze, że składana i dzielona jest tylna kanapa, a w droższych wersjach w jej oparciu montowany jest podłokietnik, który kryje niewielki schowek i może służyć za podstawkę na napoje.

Podstawowa odmiana o nazwie Fresh ma w standardzie m.in. ABS, centralny zamek, elektrycznie sterowane przednie szyby, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach i komputer pokładowy. Poduszki są tylko dwie – czołowe. Druga wersja nosi nazwę Active i ma już np. regulację wysokości fotela kierowcy, oświetlenie bagażnika i instalację pod montaż radia. Kolejna odmiana to Dynamic, w której są m.in. klimatyzacja, obszyta skórą kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów, a także radio z CD i przyciskami sterującymi na kierownicy.

Najdroższa opcja to Emotion i w jej wyposażeniu są już elektrycznie sterowana klimatyzacja, elektrycznie otwierane szyby w tylnych drzwiach, również elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, a oprócz czołowych jeszcze boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz roleta przeciwsłoneczna na pod tylną szybą.

Początkowo Fiat Linea oferowany był tylko w dwóch wersjach silnikowych. Podstawowa benzynowa napędzana jest silnikiem 1.4 o mocy 77 KM, a wysokoprężna ma pod maską turbodiesla 1.3 Multijet o mocy 90 KM. Obecnie w gamie silników są jeszcze turbodoładowany benzynowy silnik 1.4 T-Jet o mocy 120 KM oraz turbodiesel 1.6 o mocy 105 KM.

W chwili debiutu Linei wydawało się, że mamy do czynienia z potencjalnym rynkowym przebojem. Auto zostało dobrze przyjęte, ale większym wzięciem wciąż cieszą się zwykłe odmiany Grande Punto i zwłaszcza Bravo. Wygląda więc na to, że polski rynek bardzo zbliżył się do zachodnioeuropejskiego, gdzie małe sedany nie cieszą się uznaniem i nie są praktycznie w ogóle oferowane. A szkoda, bo chociażby przykład Dacii Logan dowodzi, że są w Europie chętni na takie auta. Problem leży chyba tylko w cenie, bo póki co, Fiat nie chce być porównywany z Dacią i ma nieco droższe auta od modeli rumuńskiej marki.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe