Subaru Impreza 2.0D 2009-10-06
Subaru dość późno opracowało własnego diesla. Ale jeśli już, to i tak w tradycyjnym układzie bokser.

To z pozoru zwykła Impreza, choć u nas auto to kojarzone jest raczej z najbardziej dynamicznymi odmianami WRX. W tej wydawałoby się skromnej wersji umieszczono pierwszy silnik wysokoprężny Subaru. Ma on układ przeciwsobny, bo według Subaru tak jest lepiej. Jednostka w naturalny sposób równoważy drgania i ma niższy środek ciężkości. Konstruując taki silnik Subaru udało się zachować oryginalność, ale jak Impreza z dieslem sprawdza się w praktyce?

5-drzwiowe nadwozie Imprezy budzi dyskusje. Nie można mu jednak odmówić funkcjonalności. Ta wersja nie pretenduje do miana sportowego bolidu, a bardziej liczy się uniwersalność. Jedynie wlot powietrza na masce niesie trochę zadziorności. Jest on potrzebny dla intercoolera, czyli chłodnicy tłoczonego do turbiny powietrza. Mieszane uczucia budzą również tylne klosze świateł. Może wyglądają nieszczególnie, ale światła z diodami LED na pewno są dobrze widoczne. Poza tym wygląd niczym nie zaskakuje. Ot, zwykły kompaktowy hatchback.

Wnętrze Imprezy 2.0D również zwraca uwagę swoją skromnością. W czasach, kiedy projektanci mnożą ilość wyświetlaczy, ekranów, wskaźników i pokręteł, twórcy kokpitu Imprezy oparli się temu trendowi i postawili na prostotę i funkcjonalność. W efekcie wszystkie ważne informacje można szybko odczytać i nikt nie powinien nerwowo szukać jakiegokolwiek przełącznika. Jedynym wyjątkiem może być wielofunkcyjna dźwignia sterująca wycieraczkami, która wymaga wcześniejszego rozpracowania.

W przypadku miejsca za kierownicą Imprezy widać, że preferowane są tu niższe osoby. Wysocy będą narzekać na zbyt nisko ustawioną kierownicę. Ilość miejsca na tylnej kanapie jest typowa dla segmentu kompaktów. Także od bagażnika nie należy wymagać zbyt wiele, bo mieści tylko 301 litrów. To jedna z najgorszych wartości w segmencie C, ale winę za to ponosi napęd na cztery koła, który przecież gdzieś musi się zmieścić.

Przekręcamy kluczyk, silnik się budzi i tu zaskoczenie. Jego dźwięk przypomina diesla, ale rzeczywiście jest ciszej niż w przypadku konkurentów z silnikami rzędowymi. Przy ruszaniu z miejsca wskazana jest odrobina wyczucia, bo sprzęgło łapie gwałtownie i łatwo zdławić silnik. Do tego trzeba się przyzwyczaić. Silnik rozwija moc 150 KM, a więc nie ma problemu ze żwawym przyspieszaniem. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h zajmuje tej Imprezie 8,6 sekundy. Nie bez znaczenia pozostaje tu 6-biegowa skrzynia, w której pierwsze pięć biegów jest dość krótko zestopniowanych. Dla tej wersji w Polsce nie jest oferowana automatyczna skrzynia biegów.

Świetne własności jezdne to zasługa stałego napędu na cztery koła. Jednakowoż kierownica mogłaby obracać się z minimalnie większym oporem. Poza tym komfort jazdy jest bez zarzutu. W środku jest cicho, nie czuje się wibracji. Przy prędkości 100 km/h na czwartym biegu liczba obrotów to spokojne 2500 na minutę. W takiej sytuacji słychać właściwie tylko szum powietrza.

Subaru Impreza 2.0D jest oferowana w trzech wersjach wyposażenia, ale mają one podobne specyfikacje. Róznice ograniczają się do np. systemu bezkluczykowego, odtwarzacza audio, foteli (mogą być sportowe kubełkowe), szyberdachu i częściowo skórzanej tapicerki. Nawet w najtańszej specyfikacji RA jest m.in. elektronicznie sterowana klimatyzacja, tempomat, asystent ruszania pod górkę, radioodtwarzacz i komplet poduszek powietrznych. W Polsce nie jest oferowana wersja z napędem na przednie koła – nawet dla diesla dostępne są tylko odmiany 4WD.

Na koniec wypada powiedzieć o największej wadzie wysokoprężnej Imprezy. Cena przekraczająca 100 tysięcy złotych to za dużo jak za auto klasy kompaktowej. Nie rekompensuje tego nawet niskie zużycie paliwa, które średnio wynosi 5,8 l/100 km, czyli około trzech litrów na setkę mniej niż benzynowa Impreza 2.0. Oszczędni jednak nie interesują się autami z napędem na cztery koła. A w tej grupie konkurenci tj. Audi A3 Quattro czy VW Golf 2.0 TDI 4Motion kosztują podobnie.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe