Toyota Avensis III <br> 2009-10-20 2009-10-20
Trzecia generacja Avensisa zaskakuje wyglądem, choć nie ma w niej nic szalonego. Toyota bazuje na zupełnie innych atutach.

Stereotypowa już niezawodność Toyoty została nieco nadszarpnięta przez poprzedniego Avensisa. Auto było jednak nieźle zaprojektowane i jako jedno z pierwszych zaliczyło testy zderzeniowe EuroNCAP z maksymalną oceną pięciu gwiazdek. Przypadki narzekania na drobne niesprawności nie należały jednak do rzadkości i już przed prezentacją trzeciej generacji Avensisa stało się jasne, że Toyota chce przywrócić swoje stare atuty.

Avensis III wygląda nowocześniej od starszej generacji, choć nie da się go nie rozpoznać jako Toyoty. Zmieniono przód, którego linia reflektorów i wlot powietrza są bardziej „uśmiechnięte”. Z tyłu najbardziej zauważalną zmianą są duże poziome reflektory. Z oferty znikła także odmiana liftback – teraz Avensis jest produkowany tylko jako sedan i kombi. Jednak to kombi jest wybierane chętniej. W Europie około 70 proc. nabywców Avensisa decyduje się na tę wersję.

Patrząc na wnętrze Avensisa odczuwa się wrażenie schludności i estetycznej poprawności, choć niektórzy mogą zarzucić projektowi brak fantazji. Ciemnoszare tworzywa są bardzo neutralne i ich wygląd nawet po latach nie powinien razić, choć na tle konkurencji nie wyglądają na specjalnie wysokiej jakości. Wskaźniki są bardzo czytelne, wykonane w technologii światłowodowej. Bez podświetlenia na tablicy nic nie widać. A podczas jazdy warto wspomnieć o bardzo pomocnych wskaźnikach sugerujących najkorzystniejszą zmianę biegu.

Przednie fotele są wygodne, choć z początku mogą się wydawać za miękkie. Za to z tyłu to właśnie okazuje się zaletą. Nie można narzekać także na ilość miejsca. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest wystarczająca ilość miejsca na nogi i nawet trzy osoby na tylnej kanapie nie siedzą za bardzo ściśnięte.

Komfortowy charakter Avensisa jest najwyraźniej odczuwalny podczas jazdy. Zawieszenie nie prowokuje do szybkiego pokonywania zakrętów, ale to głównie za sprawą miękkiego zawieszenia. Dobrze pasuje to do rodzinnego kombi, tym bardziej, że i bagażnik jest całkiem spory, bo mieści 543 litry objętości.

W Polsce Avensis III jest oferowany w trzech podstawowych wersjach: Luna, Sol i Prestige. Jednak wybór nie jest taki prosty. Bazowa odmiana Luna ma w specyfikacji m.in. komplet poduszek powietrznych – wraz z kolanową i bocznymi kurtynowymi, elektryczny hamulec postojowy, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, klimatyzację (manualną), elektrycznie sterowane szyby z przodu i system audio/CD/mp3 z 5 głośnikami.

Kłopot z wyborem zaczyna się przy wersji Sol, bo w ofercie jest Sol, Sol Plus i oparta na tej odmianie promocyjna wersja Platinum. W standardzie Sol jest m.in. elektronicznie regulowana dwustrefowa klimatyzacja, lepszy zestaw audio i skórzane obszycie kierownicy i aluminiowe felgi. Najbardziej atrakcyjna cenowo Platinum ma dodatkowo czujniki cofania. W topowej odmianie Prestige jest np. elektrycznie regulowana kierownica i fotele przednie, układ bezkluczykowy, a w kombi przesuwane szyny pozwalające na unieruchomienie bagażu.

Dość dynamiczna z wyglądu Toyota Avensis nie ma w swojej gamie wersji o sportowych ambicjach. Wśród silników do wyboru są tylko jednostki 4-cylindrowe, z których najmocniejsza osiąga 177 KM. Są to jednak konstrukcje bardzo nowoczesne. Benzynowe to 1.6 o mocy 132 KM, 1.8 o mocy 147 KM i 2.0 o mocy 152 KM. Wszystkie mają układy zmiennej pracy zaworów, które pozwalają nieco obniżyć spalanie. Z kolei diesle D-4D - 2.0 o mocy 126 KM oraz 2.2 o mocy 150 i 177 KM - wyposażono w najnowszej generacji układy wtrysku common-rail z wtryskami piezo pracującymi pod ciśnieniem 2000 barów.

Wygląd Avensisa to obecnie główny atut, który przemawia za jego kupnem. Poza tym auto jest bardzo średnie. Kto szuka mocniejszych wrażeń, to w Avensisie ich nie znajdzie. Nawet ktoś, kto oczekuje perfekcyjnego wykończenia i szlachetnych materiałów może kręcić nosem. Ale Toyota na pewno przyciągnie tych, którzy chcą mieć święty spokój z samochodem i niekoniecznie chcą wyróżniać się w tłumie. Bo mimo drobnej wpadki z poprzednim Avensisem, to kto jak kto, ale już na pewno Toyota potrafi sprawić, że eksploatacja auta będzie bezproblemowa.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe