Volvo XC90 <br> 2009-11-17 2009-11-17
Choć jest na rynku od 2003 roku, to dla Volvo wciąż jest najlepiej sprzedającym się modelem.

Volvo XC90 to typowy pełnowymiarowy SUV, który powstał głównie z myślą o klientach za oceanem. Co ciekawe, duże rozmiary i mocne benzynowe silniki, które są charakterystyczne dla tego modelu, mimo kryzysowego załamania znajdują uznanie także w Europie.

Co ciekawe, w momencie debiutu XC90 był w ogóle pierwszym terenowym autem spod znaku Volvo. Spotkał się jednak z na tyle dobrym przyjęciem, że nadal jest obecny na rynku. Jedynie w 2006 roku auto przeszło facelifting i w tej postaci przetrwało do dziś.

Nadwozie XC90 budzi respekt swoimi rozmiarami, choć nie jest przesadnie wielkie. Bryła nadwozia nie wydaje się ociężała, a zarazem ma elementy charakterystyczne dla szwedzkiej marki. Z przodu uwagę zwraca duża, chromowana atrapa chłodnicy. Z tyłu również typowo zaprojektowano tylne światła w bocznych słupkach. Zgodne z obecnymi trendami są również kierunkowskazy w obudowach lusterek zewnętrznych.

Modyfikacje pozytywnie odbiły się także na wnętrzu. To dość kosztowne auto, więc oczywiste jest szlachetne wykończenie. Wskaźniki deski rozdzielczej są klasyczne i mają aluminiowe obwódki. Projekt kokpitu w sumie jest prosty w formie, mimo sporej ilości przycisków i wyświetlaczy. Obsługa jednak jest intuicyjna, a czytelność wskaźników nie może być lepsza.

Gdy wsiada się do tego auta po raz pierwszy oczekuje się olbrzymiej przestrzeni. Ale XC90 zostało zaprojektowane nie jak van, ale raczej jak limuzyna. Nie przestrzeń jest tu najważniejsza, ale poczucie komfortu i bezpieczeństwa. po zajęciu miejsca okazuje się, że miejsca oczywiście jest sporo, ale ważniejsze jest to, że wszystko jest w zasięgu ręki i wzroku. Pod tym względem XC90 jest naprawdę wyjątkowe. Jedyne, co można skrytykować, to zbyt mała możliwość regulacji kolumny kierownicy do góry.

Przednie fotele XC90 są wygodne, mają grubą strukturę i są regulowane w strefie lędźwiowej. Drugi rząd siedzeń jest nieco uniesiony do góry i składa się z trzech wydzielonych siedzisk. Szerokość XC90 pozwala na to, aby nawet trzy dorosłe osoby siedzące na tylnej kanapie czuły się swobodnie. Nie powinny narzekać także na ilość miejsca w okolicach głów i nóg, zwłaszcza że środkowy rząd miejsc jest przesuwany. Ostatni, składany w podłodze trzeci rząd miejsc jest przeznaczony dla dwóch osób o wzroście do 160 cm. To raczej tylko awaryjna możliwość podróżowania.

Bagażnik XC90 również nie jest tym, czego oczekują miłośnicy przestrzeni. Mieści on bowiem tylko 483 litry objętości. Praktyczna za to jest opuszczana do dołu tylna burta, która może służyć za ławeczkę.

O komforcie podróży w XC90 decyduje również wyposażenie. W ofercie elementy wyposażenia dobiera się indywidualnie, ale w standardzie zawsze jest elektronicznie regulowana klimatyzacja i system audio. Oprócz najtańszej tapicerki winylowej do wyboru są aż trzy rodzaje tapicerki skórzanej.

Prezentowana na zdjęciach limitowana odmiana Ocean Race ma jasną skórę tapicerki i boczków drzwi, a także utrzymaną w tej samej tonacji kolorystycznej deskę rozdzielczą. Wyposażenie obejmuje aluminiowe dekoracje wnętrza, a także wykonane z tego samego metalu relingi dachowe i listwy boczne. Dodano także srebrne osłony pod zderzakami. Z zewnątrz XC90 Ocean Race można rozpoznać po granatowym lakierze i 18-calowych aluminiowych felgach. Auto ma też biksenonowe reflektory i czujniki parkowania z tyłu. Wśród ciekawych dodatków oferowanych w XC90 jest m.in. kamera cofania i system BLIS, który ostrzega o obecności samochodu w tzw. martwym polu lusterek.

Gama silników Volvo XC90 obejmuje tylko trzy jednostki. Podstawową jest rzędowy 6-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3.2 litra i mocy 238 KM. Drugi benzynowy to potężny V8 o pojemności 4.4 litra i mocy 315 KM. A specjalnie dla europejskich rynków przewidziano jeszcze turbodiesla D5 o pojemności 2.4 litra i mocy 185 KM.

Już więc po mocy widać, że lubiany w Europie diesel nie zapewnia ciężkiemu XC90 wysokich osiągów. Mając to na uwadze konstruktorzy zadbali, aby zawieszenie było jak najbardziej komfortowe. Zwolennicy dynamicznej jazdy mogą więc wytknąć XC90 brak należytej precyzji układu kierowniczego i zbyt miękkie resorowanie. W efekcie duże Volvo zamiast omijać wbiegającego na jezdnię łosia, chętniej po nim by przejechało, bo zmuszone do gwałtownych manewrów XC90 wyraźnie się buja i przechyla.

Jest jeszcze jedno, co sprawia, że XC90 jest wyjątkowe - napęd na wszystkie koła. To układ napędzający obie osie w sposób ciągły, a rozkład momentu obrotowego między osie odbywa się za pośrednictwem centralnego sprzęgła Haldex. Proporcje wahają się tu między 95:5 i 35:65 procent na przód i tył. Dzięki temu XC90 sprawnie radzi sobie na śliskiej i błotnistej nawierzchni, jednak nie jest terenowym twardzielem.

Rynkowy sukces i liczba sprzedawanych egzemplarzy może być zaskakująca, ale trzeba uwzględnić fakt, że głównym rynkiem XC90 są Stany Zjednoczone. To najliczniej produkowane Volvo, ale większość XC90 trafia za ocean. Nie zmienia to jednak faktu, że auto to pozostaje bardzo interesującym przedstawicielem segmentu premium i kto lubi duże SUV-y na pewno nie przejdzie obok XC90 obojętnie.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe