Kia Soul <br> 2009-12-01 2009-12-01
To auto dla ludzi młodych duchem, którzy cenią oryginalność i niecodzienny wygląd, ale nie chcą rezygnować w praktycznych walorów auta.

Kia podąża za najnowszymi trendami w motoryzacji, a jednym z nich są eksperymenty z łączeniem cech minavana, SUV-a i auta miejskiego. Może trochę na wyrost Koreańczycy w przypadku Soula mówią nawet o wykreowaniu nowego segmentu. I dla potrzeb marketingu nazwano ten gatunek „urban crossover”. Ale czy naprawdę jest tu coś wyjątkowego?

Mierzący tylko 4,10 m długości Soul ma długi rozstaw osi wynoszący 2,55 m. Dzięki temu szef stylistów Kii Paul Schreyer musiał nakreślić krótkie zwisy z przodu z tyłu auta oraz pionowo ustawioną tylną klapę. To pozwoliło na uzyskanie sporej jak na auta miejskie objętości bagażnika - 340 litrów. To dokładnie tyle samo, ile mieści bagażnik dłuższej o 13 cm 5-drzwiowej Kii Cee`d. Po złożeniu siedzeń przestrzeń do wykorzystania rośnie już tylko do wartości 570 litrów. Można jeszcze tylko sobie życzyć, żeby klapa bagażnika była większa, bo otwór po jej uniesieniu jest nieco zbyt mały. Ale za to może się podobać ogólny wygląd Soula. Z boku widać unoszącą się do góry dolną linię okien, która nadaje nieco dynamiki. Przede wszystkim jednak uwagę zwraca masywny i oryginalny przód oraz ciekawie wystylizowane tylne światła w pionowych słupkach.

Wykończenie wnętrza i dobór materiałów odpowiadają oczekiwaniom europejskich klientów. Wszystko wygląda solidnie, nie widać źle dopasowanych elementów, nie słychać skrzypienia. Jeśli jednak chodzi o wzornictwo, to trzeba być przygotowanym na nieco fantazyjne podejście projektantów. Deska rozdzielcza wygląda bardzo efektownie i składa się z trzech zegarowych wskaźników umieszczonych w osobnych tubach. Środkowa konsola jest też trochę „odjechana”. Podświetlenie wskaźników i radia ma efektowny czerwony kolor, ale jest włączone nawet wówczas, gdy wyłączone są światła mijania. Trzeba więc pamiętać o ich włączaniu.

W każdej z odmian fotele wyglądają bardzo oryginalnie, ale nie są zbyt głębokie i nie prowokują do dynamicznej jazdy. Łatwo za to dobrać sobie wygodną pozycję. Ze względu na znaczną szerokość Soula nawet na tylnej kanapie siedzi się w miarę komfortowo. Ilość miejsca na nogi jest ponadprzeciętnie duża, wystarczy jej nawet dla wysokich osób.

Pod maską Soula do wyboru są dwa silniki. Pierwszym jest benzynowy 1.6 o mocy 124 KM, a drugim wysokoprężny CRDI o tej samej pojemności skokowej i mocy 128 KM. Pozytywnym zaskoczeniem może być dość twarde zawieszenie, które biorąc pod uwagę małe wymiary i koła umieszczone blisko narożników auta daje poczucie bardzo pewnego prowadzenia. Cierpi na tym nieco komfort, zwłaszcza na gorszych nawierzchniach, ale przedstawiciele grupy docelowej Soula oczekują właśnie takiej lekko sportowej charakterystyki.

Najbardziej jednak spodoba im się możliwość indywidualnego kształtowania wyglądu swojego Soula. Oprócz 11 kolorów nadwozia do wyboru są różne kolory i wzory materiałów wnętrza. W wersji „Graphite“ deska rozdzielcza jest czarna, a tkanina foteli ma flurescencyjny wzorek. Kto lubi bardziej klasyczne klimaty może wybrać w całości czarne wnętrze „Soul Glow” albo „Retro Chic“, gdzie kokpit i boczki drzwi są beżowe, a fotele mają czarno-beżowe obicia. Najbardziej oryginalne jest czerwono-czarne wnętrze o nazwie „Street Demon“. Również wygląd zewnętrzny Soula można podkreślić specjalnie zaprojektowanymi naklejkami czy felgami o średnicy 16 i 18 cali. Dostępne są oczywiście specjalnie zaprojektowane skrzynie dachowe i bagażniki rowerowe.

Biorąc pod uwagę indywidualne podejście do każdego zamawianego Soula ilość wersji wyposażeniowych jest jakby drugorzędna. Niemniej Kia proponuje trzy specyfikacje, z których już podstawowa obejmuje m.in. klimatyzację, radioodtwarzacz z sześcioma głośnikami, centralny zamek i sześć poduszek powietrznych. Wśród dodatkowo płatnych opcji jest np. kamera cofania i szklany panoramiczny dach.

Patrząc więc na Soula docenić należy oryginalnie dobraną ofertę, w której każdy znajdzie coś, co odpowiada jego stylowi. Jednak sam pomysł na auto nie jest nowy, przynajmniej od czasu Forda Fusiona i Suzuki Ignisa, które już dawno połączyły w sobie praktyczne cechy minivana i auta miejskiego, a w wyglądzie miały zapożyczenia z SUV-ów. Jednak w porównaniu np. z Toyotą Urban Cruiser Kia daje znacznie lepsze możliwości stworzenia oryginalnego wyglądu Soula. I jak widać doceniają to klienci, bo w gamie tej koreańskiej marki Soul sprzedaje się niewiele gorzej od cee`da.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe