Skoda Yeti<br>2009-12-29 2009-12-29
Najnowszy model czeskiej marki ma wszelkie szanse ku temu, aby stać się rynkowym przebojem.

Pomysł na małe auto terenowo-rekreacyjne narodził się w głowach czeskich projektanów już dawno. Dopiero jednak w 2009 roku świat ujrzała wersja produkcyjna - nieco większa od studium i bardziej praktyczna, bo pięciodrzwiowa.

Wygląd Yeti może się podobać. Przód ma charakterystyczną atrapę chłodnicy Skody, a wyróżniającym ten akurat model elementem są dodatkowe okrągłe reflektory. Kształt nadwozia również jest nieco inny niż u większości konkurentów. Dach jest płaski a okna niemal pionowe. A taka pudełkowata forma pozwala zaprojektować obzerniejsze wnętrze.

I rzeczywiście, wnętrze Skody Yeti zapewnia swym pasażerom od razu zauważalną przestronność, a co za tym idzie - komfort. Typowa dla modeli z segmentu SUV wyższa pozycja za kierownicą i na pozostałych miejscach pozwala na lepszą orientację kierowcy, a pasażerom zapewnia łatwe wsiadanie i wysiadanie. Tylna kanapa składa się z trzech odrębnie regulowanych części. System ten nazwany VarioFlex, pozwala na przygotowanie trzech lub dwóch bardziej wygodnych miejsc do siedzenia.

Miejsce kierowcy i pasażera z przodu dają poczucie komfortu, jednak za kierownicą nie ma przesadnie dużo miejsca. Poczucie swobody jest tu podobne do Fabii, ale bardziej efektowna deska rozdzielcza przywodzi na myśl raczej Superba. Wskaźniki są umieszczone w chromowanych tubach, a między nimi umieszczono wielofunkcyjny wyświetlacz. Centralna konsola również ma chromowane dekoracje, ale to już w droższych wersjach. Może się podobać dobór tworzyw, a ich jakość montażu stoi na wysokim poziomie.

Układ przełączników i wskaźników jest analogiczny do rozwiązań Volkswagena, co należy uznać za zaletę. Również fotele są twardsze niż w Fabii i Roomsterze i bardziej przypominają te, które są stosowane np. w Golfie. Nieduży jest za to bagażnik, który mieści 410 litrów objętości. Po części to konsekwencja niewielkich rozmiarów i wysokiego zawieszenia, a po części koncepcji zastosowania napędu na cztery koła.

Napęd 4x4 nie jest jednak standardowym wyposażeniem. Yeti oferowany jest zarówno z napędem tylko na przednie koła, jak i na obie osie. W wersji 4x4 montowany jest układ z centralnym sprzęgłem Haldex, które dołącza napęd na tylną oś w przypadku, gdy przednie koła stracą przyczepność.

W dobrych warunkach drogowych napędzana jest tylko przednia oś, to jednak nie wada, bo Skoda Yeti nie jest "poważną" terenówką, a jedynie rekreacyjnym kompaktowym SUV-em. Ważniejszy jest tu zwiększony prześwit, który pozwala bez stresu poruszać się po wiejskich, gruntowych drogach, a i polskie wyboiste drogi nie robią na nim większego wrażenia. Do takich warunków dostosowane jest też zawieszenie. Z przodu są to kolumny McPhersona, a z tyłu jest ono wielowahaczowe, więc na asfalcie Yeti sprawuje się znakomicie.

W polskich salonach Skoda Yeti jest oferowana w czterech specyfikacjach wyposażenia. Podstawowa obejmuje m.in. relingi dachowe, siatki mocujące w bagażniku, zdalnie sterowany centralny zamek, regulowany na wysokość fotel kierowcy, elektrycznie sterowane lusterka i szyby w przednich drzwiach.

Klimatyzacja (półautomatyczna) jest w wyposażeniu drugiej wersji o nazwie Active, a kolejne odmiany Ambition i Experience wyróżniają już m.in. chromowane dekoracje i aluminiowe felgi. I tylko w tych wersjach w standardzie jest np. radioodtwarzacz.

Gama silników Yeti obejmuje już tylko najnowsze silniki koncernu VW. Podstawową jednostką jest 105-konny czterocylindrowy 1.2 TSI o mocy 105 KM. Występuje on tylko w odmianie 2WD (czyli z napędem tylko na przednie koła) i według producenta napędzany nim Yeti spala w ruchu miejskim 7,6 l benzyny na 100 km. Drugim silnikiem benzynowym w Yeti jest 1.8 TSI o mocy 160 KM. Jednostki wysokoprężne w Skodzie Yeti to już tylko nowe 2.0 TDI w wtryskiem common-rail - o mocach 110, 140 i 170 KM. Tylko najsłabszy z nich może napędzać odmianę 2WD.

Skoda Yeti, oprócz modnego charakteru SUV-a, okazuje się dość praktycznym, a jeśli wierzyć fabrycznym danym w wersji 2WD nawet całkiem oszczędnym samochodem. Jeśli jeszcze weźmiemy pod uwagę rozsądnie skalkulowaną cenę, to mówienie o murowanym sukcesie wcale nie okazuje się na wyrost.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe