Volkswagen Touareg V6 TDI <br> 2010-01-12 2010-01-12
Połączenie sił z Porsche i opracowanie dużego SUV-a opłaciło się. Touareg na dobre zadomowił się w ofercie Volkswagena.

W czasie ostatnich 10 lat Volkswagena podejmował mniej lub bardziej udane próby poszerzenia oferty o luksusowe auta. Nie wyszło z Phaetonem i Pasatem W8, ale Touareg dobrze się sprzedaje i klienci z bardziej zasobnymi portfelami nie odchodzą od Volkswagena z kwitkiem.

VW Touareg jest produkowany wspólnie z Porsche Cayenne. Od strony technicznej obydwa auta są dość podobne i w największym stopniu różnią się silnikami. W 2007 roku Touareg został poddany ostatnim modyfikacjom stylistycznym, a pod jego maskę trafił mocniejszy i bardziej oszczędny silnik 3.0 V6 TDI.

Po uruchomieniu silnika nie słychać, że mamy do czynienia z dieslem. Zamiast klekotu wydaje on rasowy dźwięk dużego sześciocylindrowca. Przy masie 2,3 tony silnik ma co dźwigać, ale już na początku jazdy okazuje się, że nie ma z tym problemu. 240 KM to o 15 więcej niż w starszym silniku. Maksymalny moment obrotowy jest wyższy o 10% i wynosi 550 Nm.

Silnik 3.0 V6 TDI współpracuje z sześciostopniową automatyczną skrzynią. Pozwala ona na jazdę w trybie automatycznym D, przewidzianym do komfortowej jazdy po normalnych drogach. W takich sytuacjach to duże terenowe auto może być alternatywą dla vana. Mieści wygodnie całą rodzinę i nadaje się do dalekich podróży. Nie ma problemu z przyspieszeniem, czy utrzymaniem wysokich prędkości na autostradzie. Nawet zawieszenie jest wystarczająco sztywne i daje bezpieczną kontrolę nad autem.

Ale tak naprawdę możliwości auta wychodzą po przełączeniu skrzyni w sportowy tryb S. Przy zdecydowanym naciśnięciu pedału gazu przełożenia skrzyni są zmieniane dopiero przed czerwony polem zakresu obrotów. Sama zmiana przełożeń następuje szybciej. Kierowca i pasażerowie SA wciskani w fotele w sposób, jaki przypomina bardziej auta sportowe niż komfortowego i ciężkiego SUV-a. Osiągnięcie prędkości 200 km/h nie sprawia problemu i nie czuć, że jedzie się tak szybko.

Przemiana Touarega w auto sportowe idzie nieco dalej w wersji z opcjonalnym pneumatycznym zawieszeniem. W trybie S resorowanie jeszcze bardziej się usztywnia i pozwala lepiej kontrolować tor jazdy. Nawet w ciasnych zakrętach Touareg wcale nie przypomina słonia, ale dobrze napakowanego atletę. Nawet napęd 4x4 służy tu raczej do tego, aby szybka jazda była bezpieczniejsza niż do tego, aby pokonywać bezdroża.

Według danych fabrycznych wysokoprężny Touareg spala średnio 9,9 l/100, jednak wykorzystując choć w minimalnym stopniu możliwości silnika trudno jest zejść poniżej 12 l/100 km. Ekolodzy mogą więc patrzyć na to auto z odrazą.

Nie to się jednak tutaj liczy. Touareg dobrze wygląda i jest komfortowe. Materiały w kabinie są najwyższej jakości, a montaż bardzo dokładny. Kokpit jest uporządkowany i każdy, kto zna Volkswageny i Audi, poczuje się tu znajomo. Można mieć tylko zastrzeżenia do zbyt nisko umieszczonego ekranu nawigacji, co zmusza kierowcę do odrywania wzroku od jezdni. Najważniejsze dane są jednak wyświetlane pomiędzy prędkościomierzem i obrotomierzem.

Touareg może mieć na życzenie specjalne, bardzie komfortowe fotele, które oferują więcej możliwości i szerszy zakres regulacji. Duże rozmiary auta odbijają się na przestronności kabiny. Ani z przodu, ani na tylnej kanapie nikt nie powinien narzekać na małą ilość miejsca. Nie za dobra jest tylko widoczność z miejsca kierowcy. W ciasnym ruchu miejskim czasem ciężko jest ocenić, gdzie się kończy auto. Niewiele widać też przez tylnią szybę podczas cofania.

Na szczęście kierowca ma do dyspozycji sporo elektronicznych pomocników. Należą do nich radar odstępu z funkcją awaryjnego hamowania i czujniki dookoła pojazdu, które ostrzegają przed przeszkodami. Jest też system ostrzegając przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i pojazdami w martwym polu lusterek. Szkoda tylko, że większość z tych układów wymaga dopłaty.

VW Touareg nie jest autem popularnym. Jest na to zbyt drogi i paliwożerny. Ale zwraca uwagę na ulicy, jest bogato wyposażony i ma ekskluzywne wykończenie. Spełnia więc zarówno rolę auta reprezentacyjnego, jak i rodzinnego do jazdy na co dzień i na dalsze wypady.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe