Suzuki Grand Vitara 2010-02-02
Aż trudno uwierzyć, że ten model ma już 5 lat. Ale dobre auta starzeją się powoli.

Czas jest jednak nieubłagany i mimo że na tle coraz liczniejszych rywali Vitara wciąż wygląda atrakcyjnie, niedługo zastąpi ją nowy model, o bardziej „szosowej” charakterystyce. Obecnie dostępna Grand Vitara, choć wygląda na małego SUV-a, bardzo dobrze sprawuje się w terenie.

W ofercie Suzuki są dwie wersje nadwozia – 3-drzwiowa ze skróconym rozstawem osi i mierząca 4,5 m długości odmiana 5-drzwiowa. W roli auta rodzinnego o wiele lepiej sprawdza się ta druga, bo mieści wygodnie 5 osób i ma bagażnik o objętości 398 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy i ustawieniu złożonych siedzeń pionowo do wykorzystania jest objętość 758 litrów. Aby w czasie przewożenia różnych przedmiotów nie pobrudzić czy nie uszkodzić wnętrza można wstawić specjalną formę z tworzywa sztucznego. Wtedy Grand Vitara rzeczywiście przekształca się w małe auto dostawcze. Przeszkadzać mogą tylko tylne drzwi otwierające się na prawą stronę. Cóż, w Japonii ruch jest lewostronny i tam jest tak wygodniej.

Suzuki Grand Vitara ma samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie, ale jak na auto o terenowych ambicjach przystało, ma jeden z najlepszych w tej grupie aut napęd 4x4. Układ ten przenosi moment obrotowy w sposób stały między obie osie i jedynie najtańsza 3-drzwiową odmiana nie ma blokady środkowego dyferencjału. A ta w połączeniu z reduktorem skrzyni biegów daje już spore możliwości jazdy w terenie.

Z zewnątrz Grand Vitara wciąż wygląda świeżo. Nadwozie ma gładką formę, bez kantów i wypukłości. Uwagę zwraca przede wszystkim masywny przód - jak przystało na prawdziwe auto terenowe. Całość pozostawia estetyczne wrażenie i podobnie rzecz ma się z wnętrzem. Deska rozdzielcza ze wskaźnikami w tubach wciąż jest w modzie, a układ centralnej konsoli, czerwone podświetlenie i ciemne plastiki nie odbiegają stylem od najnowszych koreańskich i japońskich konkurentów. To, co pięć lat temu było ogromnym skokiem jakościowym, dziś wciąż jest aktualne.

Od bardziej praktycznej strony Grand Vitara pokazuje swoje kolejne atuty. Na wszystkich miejscach jest wystarczająco przestrzeni na szerokość, przed kolanami i nad głowami. Tak jest przynajmniej w wersji przedłużonej, bo 3-drzwiowa Grand Vitara, co zrozumiałe, z tyłu jest ciasna, a system składania oparcia przedniego fotela wymaga nauki obsługi. No i krótsza wersja ma tylko cztery miejsca.

W standardzie wyposażenia Grand Vitary jest m.in.: sześć poduszek powietrznych, ABS, zaczepy fotelików isofix i relingi dachowe. W ofercie są tylko dwa poziomy wyposażenia. Podstawowy Comfort obejmuje m.in. elektrycznie regulowane lusterka i szyby w przednich drzwiach, elektronicznie sterowaną klimatyzację, odtwarzacz CD/mp3 czy komputer pokładowy. Droższa wersja De Luxe ma m.in. skórzaną tapicerkę, odtwarzacz ze zmieniarką na sześć płyt i z lepszymi głośnikami, a także reflektory ksenonowe.

Pod maską Suzuki Grand Vitary do wyboru są cztery silniki. Trzy z nich to benzynowe – 2.0 o mocy 140 KM, 2.4 o mocy 169 KM oraz 3.2 V6 o mocy 233 KM. Ofertę uzupełnia pozyskany od Renault turbodiesel 1.9 DDiS o mocy 129 KM.

Zawieszenie Grand Vitary dobrze radzi sobie na asfalcie i choć to nie jej rewiry, to właściwie jedynym słabym punktem jak na klasę SUV jest tylko ograniczona moc. Ale tak naprawdę dopiero w terenie Grand Vitara pokazuje, na co ją stać i to nawet mimo niezależnego zawieszenia. Jazda Vitarą daje przy tym sporo frajdy i właściwie można jej wybaczyć niezbyt dynamiczne przyspieszenie. A w porównaniu z konkurencją w rodzaju Toyoty RAV4, czy Hondy CR-V Suzuki jest zauważalnie tańsze.

Kiedyś Suzuki Vitara był prekursorem aut rekreacyjnych. Linię tę kontynuowała większa Grand Vitara, a kolejna jej generacja zastąpiła obie linie modelowe. Obecnie oferowana Grand Vitara może spełnić oczekiwania sporej rzeszy odbiorców, bo jej wersje obejmują zarówno małe 3-drziowe auta dla kobiet, jak i bardziej męskie czy rodzinne 5-drzwiowe kombi z silnikiem V6. Jest również w miarę oszczędny turbodiesel, także w połączeniu z dostępną za dopłatą automatyczną skrzynią biegów.

Dla niektórych ważne jest, że Grand Vitara wygląda jak prawdziwe auto terenowe, z zawieszonym z tyłu kołem zapasowym. Według pierwszych zapowiedzi Suzuki, kolejna generacja ma już być pozbawiona tego elementu. I jest jeszcze jeden powód, aby zainteresować się obecnym modelem.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe