Audi A4 Allroad <br> 2010-02-16 2010-02-16
Nie każdy chce mieć auto terenowe. Niektórym w zupełności wystarcza kombi z napędem 4x4. I do tych właśnie klientów skierowany jest Audi A4 Allroad.

Auta kombi z napędem na cztery koła to domena Subaru, jednak i Audi ma coś do powiedzenia w tym temacie. Już w 2000 roku w ofercie niemieckiej marki pojawił się model Allroad, czyli Audi A6 quattro z podniesionym zawieszeniem i osłonami zderzaków, progów i nadkoli. Z czasem w grupie terenowych kombi pojawiła się nawet Skoda, więc Audi zaproponowało nieco mniejszy model z tej grupy – A4 Allroad.

W odróżnieniu od SUV-ów i aut terenowych Audi A4 Allroad raczej nie powinno jeździć w terenie. Jego rewirem są drogi, ale o każdej nawierzchni – nawet kamienistej czy błotnistej. W porównaniu do zwykłego A4 zawieszenie wersji Allroad jest o 4 cm wyższe, a auto ma 18 cm prześwitu, czyli zaledwie o 2 cm mniej od Q5. Nakładki na zderzakach i nadkolach sprawiają, że A4 Allroad jest także o 2 cm dłuższy i 1,5 cm szerszy. Masywniejsze są także relingi.

Tak jak u większego brata A6 Allroad quattro, również w mniejszym modelu uwagę zwracają czarne plastikowe osłony nadkoli i progów. Ale ważniejsze są niewidoczne z góry osłony silnika i podwozia, które wykonano z płyt ze stali szlachetnej. Całości dopełniają 17-calowe koła, z którymi można śmiało jeździć po piasku. Estetycznym drobiazgiem jest lakierowana na szaro atrapa chłodnicy z przodu.

Wnętrze A4 Allroad jest typowe dla Audi. Materiały wykończeniowe są najwyższej jakości, montaż także. W testowanym aucie była nawet skórzana tapicerka oraz efektowne dekoracje w polerowanego aluminium i drewna. Auto nie jest zbyt obszerne, tu panują identyczne warunki jak w A4. Jednak kierowca i siedzący obok niego pasażer czują się wygodnie, a wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki. Nieco gorzej jest na tylnej kanapie, gdzie wysokie osoby mogą czuć się nieco ściśnięte.

Bagażnik uterenowionej odmiany A4 mieści 490 litrów objętości. To niezły wynik, biorąc pod uwagę, że auto ma napęd 4x4. Do tego zachowanie porządku w bagażniku ułatwiają przesuwane listwy, podwójna podłoga z wyściełaną i gładką powierzchnią po obu stronach i mocowania siatek.

Do wyboru w A4 Allroad są cztery silniki. Najmocniejszy z nich to 3-litrowy turbodiesel o mocy 240 KM. Pozostałe to 2.0 TDI o mocy 143 lub 170 KM i benzynowy turbo 2.0 TFSI o mocy 211 KM. Obok stałego napędu na cztery koła dynamiczną jazdę ułatwia dość twarde zawieszenie, dostosowane do szybkiej jazdy po autostradzie. Także w zakrętach Audi zachowuje się bardzo stabilnie i nie daje podstaw do obawy o utratę panowania nad samochodem. To zasługa m.in. szerszego niż w zwykłym A4 rozstawu kół i bardzo bezpośredniego układu kierowniczego.

Po zjechaniu z utwardzonej drogi można wyłączyć ESP, ale wtedy automatycznie włącza się specjalny układ Offroad Detection (ORD). Elektroniczne czujniki badają przyczepność nawierzchni i dopasowują działanie układu przeniesienia napędu. Auto może wtedy wolniej reagować na naciśnięcie pedału gazu, co pomaga np. przy ruszaniu na lodzie czy w błocie.

Sprawę ułatwia oczywiście układ quattro. Mechaniczny środkowy dyferencjał przenosi 60 proc. momentu obrotowego na tylne koła. A gdy któreś z kół straci przyczepność, część momentu przenoszona jest na przeciwną oś albo na koło po drugiej stronie. W sumie A4 Allroad może przejechać nawet trudne przeszkody, jednak poważnym zagrożeniem jest utrata czy połamanie zderzaka. Nie ma się co jednak bać płaskich wzniesień, czy piaszczystych albo zaśnieżonych dróg.

Audi A4 Allroad jest oferowane praktycznie w jednej specyfikacji obejmującej komplet poduszek, klimatyzację i radioodtwarzacz. Cenę auta znacząco jednak mogą podnieść elementy wyposażenia dodatkowego, wśród których są m.in. radar odstępu, asystent parkowania, czujnik martwego pola lusterek, niezamierzonej zmiany pasa ruchu czy nawigacja z dyskiem twardym.

To wszystko sprawia, że A4 Allroad jest dość niszowym pojazdem. Droższym od kombi, ale niewiele tańszym od kompaktowego SUV-a. Dobrą stroną medalu jest też to, że ma ograniczoną liczbę rywali – właściwie tylko nieoferowaną w Polsce Subaru Imprezę Outback i Skodę Octavię Scout. Tutaj Audi przegrywa tylko ceną.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe