Nissan Navara Double Cab <br> 2010-02-23 2010-02-23
Navara to auto, które pełni zarówno funkcje użytkowe, jak i reprezentacyjne. I jako ciężarówka daje możliwość korzystniejszego odliczenia podatków.

Od chwili pojawienia się Nissana Navary w 2005 roku świat pick-upów wywrócił się do góry nogami. Od tej pory auta w tej grupie nie są już siermiężnymi wołami roboczymi, ale stały się znacznie bardziej komfortowe i prestiżowe. Oczywiście nic nie zatraciły ze swych własności terenowych, ale i tu postęp jest znaczny, bo do techniki wdała się już wszechobecna elektronika.

Dziś jednak widać, że w tym „uczłowieczaniu” pick-upa przez Nissana nie wszystko udało się perfekcyjnie. W kwestii bezpieczeństwa biernego Navara znacznie odstaje od zwykłych aut osobowych, gdzie cztery gwiazdki to absolutne minimum. W crashtestach EuroNCAP dopiero za drugim podejściem, po wprowadzeniu poprawek, udało się osiągnąć ocenę trzech gwiazdek. Najsłabiej auto wypadło w najważniejszym teście zderzenia czołowego.

Mimo to Nissan Navara pozostaje bardzo atrakcyjną propozycją. Zwłaszcza w kraju, w którym przepisy pozwalają osobom prowadzącym działalność gospodarczą na odliczenie całego podatku VAT od ceny zakupu. Z zewnątrz Nissan Navara budzi respekt swoimi rozmiarami, a stylistyka nadwozia dodatkowo to podkreśla. Dużo chromowanych dekoracji sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z dość kosztownym pojazdem. Szczególnie jeśli się je postawi obok Pathfindera, który wygląda tak samo od przodu do środkowego słupka.

Nissan Navara oferowany jest w wersji 2-drzwiowej King Cab i w 4-drzwiowej Double Cab. Nie ma już wersji 2-miejscowej, bo w King Cabie za przednimi fotelami wstawiono ławeczkę, na której od biedy mogą usiąść dwie niewielkiej postury osoby. Znaczna większość kupujących Navarę wybiera 4-drzwiowego Double Caba, na którego tylnej kanapie spokojnie zmieszczą się trzy osoby. Jednak z drugiej strony, Double Cab ma mniejszą skrzynię ładunkową o długości 1,52 m, podczas gdy w King Cabie mierzy ona 1,86 m. Szerokość skrzyni w obu przypadkach jest taka sama – 1,13 m.

W obu odmianach uwagę zwraca ładnie wykończone wnętrze. Zastosowano tu o wiele lepsze materiały niż w poprzedniku, czyli Nissanie Pick-upie, który jest nadal oferowany jako NP-200. Teraz deska rozdzielcza ma taki sam styl i wykończenie jak w osobowych Nissanach, a w wyposażeniu może być skórzana tapicerka, dwustrefowa elektronicznie sterowana klimatyzacja czy automatyczna skrzynia biegów. Do tego szeroka konsola środkowa ma miejsce na 7-calowy wyświetlacz nawigacji.

Kierowca i pasażer z przodu mają sporo miejsca, choć siedzi się wysoko i podparcie pleców jest bardziej pionowe. W porównaniu z poprzednikiem więcej jest miejsca na nogi, jak również lepsze są możliwości ustawienia kierownicy i fotela do własnych preferencji. Mniej wygodne są miejsca z tyłu, bo ściana za plecami wymusza pionowe ustawienie oparć. Niewiele jest też miejsca na nogi.

Dla Nissana Navary zaprojektowano sporo ciekawych dodatków. Jednym z nich są przesuwane i mocowane w podłodze skrzyni ładunkowej aluminiowe szyny, które pozwalają na mocowanie przewożonych przedmiotów. Dla większości klientów obowiązkowy jest też hardtop chroniący skrzynię przed wzrokiem ciekawskich.

O zmianie charakteru w porównaniu z poprzednikiem może świadczyć mniejsza ładowność Navary. O ile w starszym Pick-upie wynosiła ona 861 kg, to teraz, zależnie od nadwozia i ilości dodatków, tylko 612-780 kg. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest większa masa własna, bo Navara waży już ponad dwie tony. Widać więc, że nie jest to ciężarówka z krwi i kości. Sprawę ratuje większa o 200 kg masa ciągniętej przyczepy, która teraz może mieć masę nawet trzech ton.

Podstawową jednostką napędową dla oferowanej w Polsce Navary jest 4-cylindorwy 2.5 dCi o mocy 190 KM. Jedynie dla wersji Double Cab przewidziano za dopłatą automatyczną skrzynię biegów. Standardowo montowana jest manualna 6-biegową skrzynia. Nissan Navara może się rozpędzić do prędkości maksymalnej 180 km/h, jest więc jednym z najszybszych wysokoprężnych pick-upów na rynku. I mimo wysokiej masy auto zużywa średnio około 10 litrów oleju napędowego na 100 km.

O ile wnętrze Navary budzi skojarzenia z samochodami osobowymi, to podwozie już nie za bardzo. Navara ma z tyłu sztywną oś na resorach piórowych. Auto jest osadzone na ramie, a spora wysokość nadwozia sprawia, że nerwowo reaguje ono na dynamiczne pokonywanie zakrętów. Navara mocno się przechyla i może zaskoczyć zarzuceniem tyłu. I nawet mimo napędu na cztery koła Navara nie daje poczucia bezpieczeństwa w zakrętach. Trzeba więc uważać, bo nie ma tu nawet możliwości zamówienia ani kontroli trakcji, ani ESP.

Nissan Navara ukazuje zupełnie inne oblicze, gdy zjedzie się z utwardzonej drogi. Można wtedy dołączyć napęd na przednie koła i moment obrotowy kierowany jest w równej proporcji na przód i na tył. Auto ma jeszcze reduktor skrzyni biegów dla szczególnie trudnych podjazdów, a za dopłatą można zamówić blokadę tylnego dyferencjału.

Podstawowy poziom wyposażenia Navary nosi oznaczenie FE i obejmuje m.in. wspomaganie kierownicy i elektrycznie sterowane szyby. Druga opcja XE ma blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. Kolejna odmiana SE już m.in. dwustrefową klimatyzację i aluminiowe felgi. Najdroższe odmiany to LE i topowa Platinum – w ich specyfikacjach są już np. radio z CD, a także boczne i kurtynowe poduszki powietrzne.

Większość klientów wybiera najdroższe odmiany Navary z przeznaczeniem na pojazd firmowy. Jednak przy wyborze takiego samochodu nie można się kierować tylko wyglądem i rozmiarami. Mimo swojej atrakcyjnej powierzchowności Navara nie jest samochodem do jazdy tylko po utwardzonych drogach. Jeśli ktoś nie potrzebuje półciężarówki, a samochodu „na pokaz”, to mimo korzyści podatkowych może szybko się rozczarować. Navara w głębi serca pozostaje autem terenowym i dopiero tam pokazuje, na co ją stać.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe