Renault Koleos 2010-03-16

Renault Koleos

Pierwszy SUV Renault to na razie rzadki gość na polskich drogach.

W przeszłości Renault kilka razy eksperymentowało już z pojazdami terenowymi, a ostatnią tego rodzaju próbą był czteronapędowy Scenic RX4. Auto nie odniosło spektakularnego sukcesu, ale dziś SUV-y, a zwłaszcza te o kompaktowej wielkości, są najszybciej rosnącym segmentem samochodów osobowych. A Renault nie należy do marek, które lekceważą trendy.

Dzięki połączeniu z Nissanem obie firmy mają ułatwione zadanie w opracowywaniu nowych modeli. Tym razem technika Nissana posłużyła do opracowania pierwszego auta rekreacyjnego Renault, choć tak naprawdę spory wkład do projektu wnieśli koreańscy inżynierowie. Nie jest bowiem tajemnicą, że Koleos to bliźniak Samsunga QMX. W sumie za stylistykę i silniki wysokoprężne odpowiada Renault, za układ przeniesienia napędu Nissan, natomiast produkcja odbywa się w zakładach Samsung Motors w Busan w Korei Południowej.

Koreańskie pochodzenie nie powinno odstraszać, bo marki z tego kraju mają większe doświadczenie w opracowywaniu aut rekreacyjnych niż europejscy producenci. Koleos ma napęd 4x4 z Nissana X-Trail, czyli automatycznie sterowany układ z centralnym sprzęgłem lamelkowym, w którym napędzana jest przednia oś, a gdy któreś z jej kół straci przyczepność, dołączana jest oś tylna. Kierowca ma ponadto możliwość zblokowania rozdziału momentu obrotowego po połowie między osie.

Koleos jest jednak przed wszystkim samochodem rodzinnym. Stylistyka nie jest agresywna, brakuje trochę atrybutów aut terenowych. Mimo zdolności jazdy w terenie i wyższego prześwitu zaprojektowano w nim bardzo obszerną kabinę, której wystrój, podobnie jak nadwozie, przypomina raczej Scenica czy Espace'a. Ale i od nich Koleos nie okazuje się wcale lepszy. Najbardziej dokuczliwy może być bagażnik o objętości tylko 450 litrów.

Co więc może przekonać do Koleosa? Na pewno aranżacja wnętrza. Tylna kanapa oferuje sporo miejsca. Wygodnie poczują się tam zarówno wysokie osoby, jak i dzieci. Nie brakuje miejsca na nogi, ani nad głowami. Widać, że Renault ma doświadczenie w projektowaniu vanów. Pochwała należy się także za łatwo składające się tylne miejsca, zwłaszcza w droższych odmianach, dla których zaadaptowano system Easybreak z Laguny Grandtour. Wystarczy pociągnąć dwie dźwignie w bagażniku i oparcia same opadają. Powstaje przy tym płaska powierzchnia do wykorzystania. Szkoda tylko, że próg załadunku jest tak wysoki, głównie za sprawą dwudzielnej pokrywy bagażnika, tzw. Clamshell. Po opuszczeniu dolnej burty trudno jest sięgnąć do wnętrza bagażnika i cierpi na tym kręgosłup.

Atutami Koleosa, które ułatwiają przewożenie rodziny są np. szeroko otwierające się drzwi, przez które wygodnie do środka wsiądą nawet babcia i dziadek. Kierowca za to poczuje się jak w vanie. Wysoka pozycja za kierownicą, jaką zaprojektowano w Koleosie, ma swoich zwolenników i przeciwników. Deska rozdzielcza ma przynajmniej analogowe wskaźniki, ale szare plastiki to już typowy styl Renault. Przycisk startera umieszczono na konsoli środkowej, tak samo jak dźwignię zmiany biegów.

Fotele kierowcy i pasażera obok niego nie zapewniają dobrego trzymania bocznego, więc Koleos nie prowokuje do dynamicznej jazdy. Tym bardziej że zawieszenie jest miękkie, a układ kierowniczy nie zapewnia dobrego wyczucia drogi. Dobrze przynajmniej, że dobrze wytłumiono silnik, więc auto zapewnia ciszę i niezły komfort jazdy.

Oferta na polski rynek obejmuje trzy podstawowe poziomy wyposażenia. Najtańszy Expression ma m.in. sześć poduszek powietrznych, elektryczną regulację szyb i lusterek, klimatyzację manualną, radioodtwarzacz CD z 4 głośnikami, 17-calowe felgi aluminiowe, komputer pokładowy i centralny zamek z pilotem. Ten wariant dostępny jest tylko z napędem na przednią oś.

Bogatsza specyfikacja Dynamique ma już napęd 4x4, automatyczną dwustrefową klimatyzację, czujniki deszczu i świateł, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, radio MP3 z sześcioma głośnikami, tempomat, składany fotel pasażera, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, automatyczny hamulec postojowy i relingi dachowe.

Wyposażenie topowej wersji Privilege zawiera ponadto m.in. system ESP z asystentem ruszania pod górę i kontrolą prędkości przy zjeździe, reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów i szklany dach panoramiczny.

Renault Koleos dostępny jest z trzema silnikami do wyboru. Pierwsze dwa to wysokoprężne 2.0 dCi o mocy 150 KM i 173 KM, a ofertę uzupełnia jednostka benzynowa Nissana 2,5 litra o mocy 170 KM. Auto standardowo ma 6-biegową manualną skrzynię, a za dopłatą dla wersji wysokoprężnych dostępny jest 6-stopniowy automat.

Jak więc widać Reanult Koleos to samochód pełen sprzeczności, który wydaje się kontynuować koncepcję Scenica RX4. Niby jego przeznaczeniem jest jazda w trudniejszych warunkach drogowych, ale nie sprawia przy tym frajdy kierowcy. Za to nieźle sprawdzi się jako komfortowe auto rodzinne, choć z niewielkim bagażnikiem, Tylko wtedy rzadko kiedy potrzebny mu będzie napęd 4x4.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe