Audi Q7 – model 2009 2010-03-24

Audi Q7

Duży, drogi, z napędem na cztery koła i wyposażony we wszystko, czym dysponuje najnowocześniejsza technika. Audi Q7 to poważny gracz w segmencie luksusowych SUV-ów.

Z początku wydawało się, że Q7 to auto przede wszystkim dla amerykańskiego klienta. Ale czas pokazał, że i w Europie cieszy się sporym zainteresowaniem. Przy pracach nad tym modelem wykorzystano doświadczenia zebrane przy Volkswagenie Touaregu i Porsche Cayenne. Jednak Audi Q7 już na pierwszy rzut oka wygląda inaczej – jest dłuższe i ma typową dla tej marki stylistykę. Z przodu zachowano charakterystyczny kształt atrapy chłodnicy, który nawiązuje do lat świetności marki Auto Union. Klinowata sylwetka wygląda dość agresywnie, ale

Ale jak na luksusowego pełnowymiarowego SUV-a przystało Audi Q7 przekracza 5 metrów długości. Konkurenci w rodzaju BMW X5 czy Mercedesa klasy M są o dobre 30 cm krótsi i na ich tle Audi wydaje się większe. Dodatkowo Audi może być zamówione w jednej z trzech wersji – 5-, 6- lub 7-miejscowej. Ta pierwsza ma tradycyjny układ miejsc z dwoma rzędami siedzeń; odmiana 6-osobowa ma trzy rzędy po dwa fotele; a z 7-osobowa ma środowy rząd taki sam jak w odmianie 5-osobowej. Dodatkowo środkowe fotele mogą być przesuwane na specjalnych szynach w podłodze.

Dzięki szerokości nadwozia wynoszącej 1,98 m w kabinie Audi Q7 jest bardzo przestronnie. Gdy zaistnieje potrzeba, można złożyć siedzenia i uzyskać przestrzeń ładunkową o objętości 2035 litrów. Ale i normalnie w odmianie 5-miejscowej bagażnik mieści sporo, bo 775 litrów objętości. Ponadto zaprojektowano jeszcze podwójną jego podłogę z wanienką pod spodem.

Wykończenie wnętrza ma typowy dla Audi poziom. Świetnie dobrane materiały, dużo aluminiowych wstawek i na czerwono podświetlone wskaźniki tworzą ekskluzywny klimat. W standardowym wyposażeniu Audi oferuje czarną tkaninę tapicerki, ale zwykle klienci dobierają obicia skórzane.

Do napędu nowego Q7 Audi przeznaczyło pięć silników. Pierwszy z nich to benzynowy V6 FSI o pojemności 3.6 litra i mocy 280 KM. Drugi benzynowy to 4.2 V8 FSI, który rozwija moc 350 KM i maksymalny moment obrotowy 440 Nm. W ofercie są jeszcze trzy turbodiesle – 3.0 V6 TDI o mocy 240 KM, który jest dostępny również w ekologicznej wersji Clean Diesel, 4.2 V8 TDI o mocy 340 KM i topowy 6.0 V12 TDI o mocy 500 KM.

Dla wszystkich odmian silnikowych oferowane są w standardzie automatyczne 6-stopniowe skrzynie Tiptronic. Również bez dopłaty oferowany jest stały napęd na cztery koła ze środkowym dyferencjałem, który w razie potrzeby przenosi część momentu na którąś z osi. Jednak w normalnych warunkach 60% siły przenoszone jest na tył, co daje ulubioną przez sportowych kierowców lekką nadsterowność.

W podstawowej specyfikacji Audi Q7 ma zwykłe stalowe resory, ale za dopłatą można zamówić znany z mocniejszych wersji Porsche Cayenne pneumatyczny układ zawieszenia. Wtedy dostępna jest opcja regulacji prześwitu w granicach od 18 do 24 cm. W trybie jazdy terenowej prześwit ustawia się automatycznie na 21 cm i odpowiednio dopasowywana jest charakterystyka tłumienia. Dodatkową zaletą poduszkowego zawieszenia jest funkcja opuszczania krawędzi załadunku ułatwiająca wkładanie bagaży.

Nowinką techniczną zastosowaną seryjnie w Audi Q7 są nowe funkcje układu ESP. Są nimi asystent zjazdu i połączony z ESP wspomniany wcześniej tryb jazdy terenowej. System automatycznie zmienia charakterystykę układu ABS tak, aby nie tworzył zagrożenia na luźnej nawierzchni. Także przy jeździe z przyczepą tor jazdy jest stabilizowany przez przyhamowywanie odpowiedniego koła. W wyposażeniu jest jeszcze np. układ ograniczający do minimum wychylenia nadwozia na boki podczas zakrętów.

Kolejne ciekawe rozwiązania w Q7 to znany z A6 i A8 system komunikacji i obsługi systemów pokładowych MMI, który tu wzbogacono o nowe funkcje. W komplecie jest także radioodtwarzacz CD z 8 głośnikami. W opcji są m.in. kamera cofania, współpracujące z radarem system zmiany pasa ruchu i utrzymywania bezpiecznego odstępu. Ten ostatni, jeśli zajdzie taka potrzeba, potrafi nawet całkiem zatrzymać auto bez udziału kierowcy.

Audi Q7 w obecnej formie powoli dobiega kresu swojego życia i niedługo zadebiutuje druga generacja Q7. Sądząc jednak po tym, jak prezentują się nowy Touareg i Porsche Cayenne, można się spodziewać, że nowe Q7 będzie minimalnie mniejsze. A biorąc pod uwagę, że obecne Q7 wciąż wygląda młodo i efektownie, może właśnie to jest powód, by się nim zainteresować?

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe