Lancia Delta 2010-04-06

Lancia Delta

Lancie nie są częstym widokiem na naszych drogach. Delta również jest autem o wyszukanym smaku.

Lancia jest swoistym haute couture motoryzacji. Tu przede wszystkim liczy się wygląd i styl. Projektanci najnowszej Delty stworzyli auto, które od razu jest widoczne w tłumie. Nadaje ton swoją elegancją, a przy tym demonstruje wyszukany smak jego właściciela. Styl Delty trudno określić jako męski czy kobiecy. Są w nim zarówno akcenty klasyczne, żeby nie powiedzieć retro, jak i sygnalizujące pewną agresywność.

Lancia Delta to najliczniej produkowana linia w dziejach tej marki. Wcześniej kojarzona z rajdami i przydomkiem Integralne, teraz jednak do głosu doszli esteci. Najnowsze wcielenie Lancii Delty ma 4,52 m długości i 1,80 szerokości. Teoretycznie należałoby ją zaliczyć do grupy kompaktów, ale tak naprawdę jest to auto z pogranicza nieco wyższego segmentu.

Nadwozie Delty ma formę pełną oryginalnych elementów. Obchodząc ją dookoła można dostrzec jej trzy różne oblicza. Z przodu widzimy atrapę chłodnicy przypominającą kształtem serce i reflektory niczym przymrużone oczy głaskanego mruczącego pupila. Widoczne z boku zachodzące na błotniki reflektory oraz unosząca się do góry dolna linia okien stwarzają wrażenie dynamiki. Z kolei klasyczny tył z uwypuklonymi światłami przypomina trochę lata 50. i 60., a nowoczesność podkreślają tylko diody LED.

Również wnętrze zostało zaprojektowane w nietuzinkowy sposób. Obszerne i grubo tapicerowane fotele zapraszają do zajęcia miejsc. Tylna kanapa przypomina sofę i jest przesuwana do przodu i do tyłu. Gdy już się jednak usiądzie okazuje się, że fotel kierowcy jest zbyt miękki i nie trzyma boków ciała. Osoby wyższe wzrostem mogą też narzekać na zbyt krótkie siedzisko. Za to jest całkiem sporo miejsca na nogi i w okolicach głowy.

Osoby siedzące z tyłu nie powinny narzekać nawet po dłuższej podróży. Mogą cieszyć się wysokim komfortem i dużą ilością miejsca. To głównie zasługa rozstawu osi 2,70 m – bardzo dużemu jak na segment kompaktów. Do tego oparcia tylnej kanapy można ustawiać pod różnym kątem w zakresie około 25 stopni. Tylko bardzo wysokie osoby mogą mieć głowę blisko podsufitki, ale taki to już urok opadającej w dół linii dachu.

Spoglądając na deskę rozdzielczą od razu wpada w oko jej masywna forma. Nienajlepsza jest niestety dokładność montażu i rażą takie szczegóły jak ostre krawędzie chromowanych aplikacji czy brzeg wykładziny wysuwający się spod plastikowej formy na progu drzwi. To są jednak detale i być może dotyczą tylko testowanego egzemplarza. Ważne, że całość może się podobać. Zarówno wskaźniki, jak i centralna konsola wyglądają nowocześnie, są czytelne, materiały nie sprawiają wrażenia tanich i pasują do oryginalnego charakteru Delty.

Atutem Lancii Delty jest duży bagażnik, który mieści od 380 do 465 litrów. Za dopłatą auto może mieć przestawianą podłogę bagażnika, która pozwala na uzyskanie płaskiej powierzchni po złożeniu tylnej kanapy. Dość wysoka za to jest krawędź załadunku, a tylna klapa czasem może okazać się zbyt mała.

Od strony technicznej Lancia Delta jest przedłużonym Fiatem Bravo. Nowością jest tu seryjny we wszystkich odmianach Delty system AHS, czyli „Absolute Handling System“. Układ ten integruje działanie elektronicznych systemów wspomagających trakcję tj. ABS, ESP, hill holder, ASR czy układy DST i TTC imitujące działanie blokady dyferencjału przedniej osi.

Dla Lancii Delty przeznaczono pięć silników do wyboru. Podstawowe jednostki to benzynowy 1.4 turbo o mocy 120 KM i jej mocniejsza wersja o mocy 150 KM, a najmocniejszym benzynowym jest 1.8 turbo o mocy 200 KM. Oprócz tego Delta może być napędzana przez jeden z trzech silników wysokoprężnych: 1.6 Multijet o mocy 120 KM, 2.0 Multijet o mocy 165 KM oraz 1.9 Twinturbo Multijet o mocy 190 KM. W standardzie jest manualna 6-biegowa skrzynia.

Zawieszenie Delty ma komfortowy charakter i nie spełni oczekiwań dynamicznie jeżdżących kierowców. Za to świetnie tłumi nierówności i jest doskonale wyciszone. Także wyposażenie Delty podkreśla jej luksusowy sznyt. Już podstawowa odmiana Argento ma manualną klimatyzację, radio CD, sześć poduszek powietrznych i chłodzony schowek w podłokietniku. Druga odmiana Oro ma już elektronicznie sterowaną dwustrefową klimatyzację, światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, siedzenia obite alcantarą i podłokietnik na tylnej kanapie. Kolejna specyfikacja Platino ma dwukolorowe nadwozie, aluminiowe felgi i panoramiczny dach. Najdroższa wersja Executive ma m.in. aktywne amortyzatory, nawigację, siedzenia obite skórą i czujniki parkowania.

Lancia Delta, jak na auto dla koneserów przystało, łączy w sobie oryginalny styl i bogate wyposażenie. To taka reprezentacyjna limuzyna wśród kompaktów. Skórzana tapicerka, dwukolorowe nadwozie mogą się podobać, ale i cena auta nie jest niska. Z kolei brak sportowej żyłki też jest zamierzony, by nie konkurować z Alfą Romeo. Ale czy to wystarczy na pokonanie BMW serii 1 czy Audi A3? Chyba nie i zapewne Lancia Delta będzie budziła zainteresowanie, ale raczej przechodniów na ulicy.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe