Seat Exeo ST 2010-04-27

Seat Exeo

Seat dostał od Audi nie tylko A4 w wersji sedan, ale także i kombi, które otrzymało nazwę Exeo ST.

Pomysł nie jest zły - koncern VW, do którego należą Audi i Seat, ograniczył do minimum koszty opracowania i wdrożenia do produkcji nowego modelu, Seat korzysta z prestiżu i wciąż nowoczesnej techniki Audi, a klienci mogą liczyć na atrakcyjną cenę auta. Wydaje się, że Exeo jest skazane na sukces, zwłaszcza w wersji kombi, która również jako Audi A4 Avant cieszyła się większym wzięciem niż limuzyna.

Na tle obecnych rywali w klasie średniej wyższej Seat Exeo ST nie wybija się obszernym wnętrzem. W porównaniu z VW Pasatem czy Skodą Superb Exeo ST jest wręcz małe. Nadrabia jednak wysoką jakością wykończenia. Materiały nie budzą skojarzeń z tanim plastikiem, efektowne jest czerwone podświetlenie wskaźników, a uporządkowanie przycisków i pokręteł jest typowe dla aut koncernu VW.

Jak na Seata postęp jakościowy jest olbrzymi. Już wsiadając do Exeo czujemy, że jest to porządny samochód. Problem jednak w tym, że i rywale poprawili jakość wykończenia. Także i bagażnik wypada blado, bo mieści zaledwie 442 litry objętości. Jest za to w całości wyściełany wykładziną, żeby przewożone przedmioty nie przesuwały się, ani nie uszkodziły. Nie ma się jednak co oszukiwać - kto oczekuje pakownego auta, Exeo ST nie jest dla niego. Jakie więc atuty ma Exeo?

Przede wszystkim miejsce kierowcy. Pod tym względem Seatowi Exeo nie można praktycznie nic zarzucić. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, dostęp do przełączników i ustawienie kierownicy pozwalają na odprężającą jazdę. Sama ilość miejsca, jaką może cieszyć się kierowca nie jest rekordowa, ale nikt nie powinien czuć się tu ściśnięty. To coś jak dobrze dopasowany garnitur. Na tylnej kanapie także nie jest ciasno, sporo jest przede wszystkim miejsca na nogi, jednak nieco mniej przestrzeni jest w okolicach głów i na boki. Ale i tu nie na tyle, by narzekać.

Deska rozdzielcza ma takie same czerwone podświetlenie, jak kiedyś w Audi. Podobne są okrągłe kratki nawiewów, a jedynie kształt kierownicy i logo na jej środku przypominają, że to produkowany w Hiszpanii Seat. W odróżnieniu jednak od swego dawcy organów Exeo ma nowocześniejsze wyposażenie. Jednym z jego elementów jest system nawigacji najnowszej generacji z nowym systemem informatyczno-rozrywkowym z licznymi funkcjami i złączami (MP3, MPEG4, iPod, USB, Bluetooth), a także - tu ciekawostka - otwierane okno dachowe z ogniwami słonecznymi, zasilającymi system wentylacji.

Od strony technicznej mocną stroną nowego Seata jest czterodrążkowe zawieszenie przednie i zawieszenie tylne z wahaczami trapezowymi. I to już chyba do reszty rozwiewa wątpliwości na temat współpracy Audi i Seata. Gdyby nie udane inne modele hiszpańscy inżynierowie mogliby ulec frustracji na myśl, że właściwie nie są potrzebni. Z tak prostej adaptacji Audi A4 dumni są przede wszystkim księgowi i specjaliści od marketingu.

W Seacie Exeo ST do wyboru jest pięć wersji silnikowych, również pochodzących z Audi A4. Podstawową jednostką jest dobrze znany benzynowy 1.6 o mocy 102 KM. Droższe opcje to 20-zaworowy 1.8 turbo o mocy 150 KM i 2.0 TSI o mocy 200 KM. Jednostki wysokoprężne to silniki 2.0 TDI z wtryskiem common-rail o mocach 143 lub 170 KM. Wszystkie silniki współpracują z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami i spełniają kryteria normy Euro 5.

W wyposażenie najtańszej odmiany Reference obejmuje m.in. siedem poduszek powietrznych i dwustrefową klimatyzację. Bogatsze wersje to Style, która jest wyposażona m.in. w tempomat i czujniki deszczu, oraz topowa odmiana Sport z głębszymi fotelami, podłokietnikami, obszytą skórą kierownicą i 17-calowymi aluminiowymi felgami. W ofercie są jeszcze specjalne pakiety wyposażenia dodatkowego Convenience, Style Plus i Sport Plus.

Uzupełnienie oferty Exeo o wersję kombi znacznie zwiększyło zainteresowanie tym modelem Seata. Głównie za sprawą ceny, bo w porównaniu z najtańszym Audi A4 w wersji Avant Exeo ST kosztuje o 35 tysięcy złotych mniej. Oczywiście różnica generacji nie podlega kwestii. A4 jest nowocześniejsze i ma nowsze silniki. Jednak na pewno znajdą się osoby, które po przyjrzeniu się ofercie Seata uznają, że Exeo ST jest warte grzechu.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe