Skoda Superb Combi 2010-05-04

Skoda Superb Combi

Dotąd Superb był tańszą i nierzucającą się w oczy alternatywą w segmencie limuzyn. Teraz wraz z wersją kombi staje się dużym autem rodzinnym.

Nowego Superba Combi trudno jest zaliczyć do konkretnej niszy rynkowej. To reprezentacyjna limuzyna, więc jej wersja kombi powinna rywalizować z Audi A6, Mercedesem klasy E czy BMW serii 5. Skoda jednak jest od nich znacznie tańsza. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku Forda Scorpio i Opla Omegi, które były tańszymi alternatywami dla bardziej prestiżowych marek. Ale oba te auta znikły już z rynku i Skoda sprytnie to wykorzystała przedstawiając nowego Superba, który nie jest już tylko wydłużonym Passatem, tylko zupełnie odrębnym modelem.

Już na pierwszy rzut oka Superb robi wrażenie dużego i solidnego samochodu. Projektantom zarówno w limuzynie, jak i w kombi udało się utrzymać klasyczną i stonowaną linię nadwozia. Jednak Superb Combi wygląda przy tym i dość dynamicznie, bo opadający mocno dach przypomina trochę coupé. Linię okien podkreślają chromowane listwy, a na dachu standardowo montowane są relingi.

Auto aż do początku tylnych drzwi jest identyczne jak wersja 4-drzwiowa, jednak za tylną kanapą znajduje się największy atut Superba Combi, czyli bagażnik. Do linii okien ma pojemność aż 633 litrów, a po rozłożeniu tylnej kanapy wzrasta ona do 1865 l. Dodatkową zaletą jest niska krawędź załadunku - zaledwie 60 cm od ziemi. Do tego przestrzeń bagażową można dowolnie aranżować dzięki taśmom, uchwytom i zaczepom do mocowania bagażu. Roleta nad przestrzenią ładunkową otwiera się dwustopniowo, w zależności od tego, jak duże przedmioty chcemy umieścić w bagażniku.

Atutem Superba, i to już nie tylko w wersji kombi, ale i w sedanie jest obszerna kabina. Nawet gdy miejsce za kierownicą zajmuje wysoka osoba, która odsunie fotel maksymalnie do tyłu, ilość miejsca na nogi przed tylną kanapą jest imponująca. Pod tym względem Superb w pełni zasłużył na miano limuzyny. Do tego pasażerowie siedzący z tyłu mają do dyspozycji własne regulatory klimatyzacji, a nawiewy są nawet w środkowych słupkach drzwi. Na środku kanapy jest szeroki składany podłokietnik, a w drzwiach przewidziano schowki na parasole.

Również od strony technicznej Skoda Superb została wyposażona we wszystko, co jest obecnie wyznacznikiem nowoczesności. Należą do tego np. reflektory AFS, czyli Adaptive Frontlight System - układ, który dopasowuje snop światła do aktualnych okoliczności i warunków. Gdy jedzie się w mieście z prędkością 15-50 km/h mocniej oświetlana jest prawa skrajna strona jezdni. Od 90 km/h system automatycznie ustawia reflektory tak, aby doświetlały mocniej lewą stronę i oświetlały drogę nieco dalej.

Nowy Superb jest oferowany w czterech specyfikacjach wyposażenia. Podstawowa to Comfort i w jej standardzie są m.in. klimatyzacja półautomatyczna, radioodtwarzacz CD/mp3, poduszki czołowe, kolanowa oraz boczne i kurtynowe chroniące także pasażerów z tyłu, centralny zamek, czujniki parkowania z tyłu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka oraz elektrycznie otwierane szyby w przednich drzwiach, a także regulowany na wysokość fotel kierowcy.

Droższa odmiana Ambition ma inny wystrój wnętrza, schowki z boku w bagażniku, schowki z parasolami w drzwiach tylnych, klimatyzację dwustrefową Climatronic, tempomat, obszytą skórą kierownicę, podgrzewane przednie fotele i aluminiowe felgi. Kolejna odmiana Elegance zawiera już takie elementy jak elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień, kierownicę z przyciskami sterowania radiem, podgrzewane zewnętrzne miejsca tylnej kanapy i zmieniarkę płyt. Podobne wyposażenie ma topowa specyfikacja Platinum, ale wyposażono ją dodatkowo w skórzaną tapicerkę.

Dodatkiem niedostępnym w sedanie jest szklany, odsuwany i uchylany dach, który doświetla wnętrze i ułatwia wymianę powietrza. W słoneczne dni można go zasłonić elektrycznie przesuwaną żaluzją.

Paleta silników i wyposażenie są identyczne jak w limuzynie. Dla najtańszych odmian przewidziano benzynową jednostkę 1.4 TSI, która mimo małej pojemności osiąga moc 125 KM. Drugim benzynowym silnikiem jest 1.8 TSI o mocy 160 KM, a najmocniejszym benzynowym zarezerwowanym dla najdroższych wersji jest 6-cylindrowy 3.6 FSI o mocy 260 KM.

Spośród turbodiesli do wyboru są jednostki 1.9 TDI o mocy 105 KM i 2.0 TDI o mocach 140 lub 170 KM. Dla diesli przewidziano w opcji automatyczną 6-stopniową skrzynię DSG, a dla silnika 1.8 TSI 7-stopniową. Najmocniejsze wersje mogą mieć nawet stały napęd na cztery koła.

Platforma Superba wraz z całym zawieszeniem oparta jest na modułach z Passata i Octavii. Jednak specjalnie dla tego modelu zestrojono je na komfortowo. Nie na tyle jednak, by przeszkadzało to w dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Superb Combi tak samo jak limuzyna pewnie trzyma się drogi, skutecznie tłumiąc nawet spore nierówności. Dobrze działa też układ kierowniczy, którego wspomaganie nie jest nazbyt mocne.

Patrząc na Superba Combi trudno znaleźć inne tak duże, podobnie wykończone i nowocześnie skonstruowane auto na tym poziomie cenowym. Oprócz bagażnika Superb ma olbrzymią kabinę i wyposażenie obejmujące nawet drewniane imitacje, a w najdroższej odmianie skórzaną tapicerkę. Układ deski rozdzielczej, wygląd tworzyw i fotele nie dają powodów do krytyki. Są czytelne, efektowne, wszystko wygląda estetycznie i odpowiednio szlachetnie. Tu nic nie kojarzy się ze stereotypowym myśleniem o Skodzie jako taniej marce koncernu VW. Tego możemy Czechom tylko zazdrościć.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe