Fiat Croma - model 2010 2010-05-18

Fiat Croma

Nie tak dawno temu, kiedy Fiat dzielił los z Oplem, wskrzeszono flagowy model Fiata - Cromę.

Po pięciu latach już można powiedzieć, że eksperyment nie za bardzo się udał, choć samo auto jest najmniej temu winne. Aby pokonać uprzedzenia potrzeba lat i nic nie zmieni tu fakt, że Croma jest technicznie bardzo bliska Oplowi Vectrze i Signum. I zarówno pod względem jakości wykonania, walorów użytkowych i osiągów Croma to przynajmniej tak samo udany samochód.

Nakreślona ręką samego Giugiaro Croma pojawiła się w salonach jako dowód, że Fiat to nie tylko Seicento i Panda. Do tego wszystkiego Croma nie miała zamiaru być reprezentacyjną limuzyną tylko praktycznym i komfortowym samochodem rodzinnym. Jego nadwozie bardziej przypomina bowiem minivana albo podwyższone kombi, a nie klasycznego i statecznego sedana.

Opracowując Cromę pełnymi garściami czerpano z zasobów technicznych General Motors, ale dobierano też najlepsze własne rozwiązania, czyli silniki. Cromę opracowano na tej samej platformie i wykorzystano te same jednostki napędowe co w Oplu Vectrze, Signum i częściowo w Saabie 9-3. Dla Fiata zupełnie nowe były także standardy jakościowe, co widać gołym okiem. Mało tego, w 2009 roku Croma przeszła facelifting, a w kabinie wykorzystano jeszcze lepszej jakości materiały. I choćby tylko z tego powodu warto bliżej przyjrzeć się temu modelowi Fiata.

Już z zewnątrz Croma może się podobać i wygląda na praktyczne, duże auto. Nadwozie mierzy 4,75 m długości i 1,77 m szerokości. Spora jest wysokość wynosząca 1,60 m, za sprawą której wrażenie w kabinie jest tak dobre. Kto wcześniej miał okazję poznać średniej klasy Fiaty tj. Stilo Multiwagon czy Marea Weekend szybko o nich zapomni. Materiały, układ deski rozdzielczej i detale wykończenia są już na takim poziomie, że Fiat nie ma się czego wstydzić w porównaniu z Peugeotem czy Citroenem. Bardzo wygodne są fotele, które trzymają ciało na boki i mają elektryczną regulację. Z kolei z tyłu zmieszczą się trzy osoby i bez względu na wzrost na pewno będzie im tam wygodnie.

Jak przystało na auto rodzinne Croma najlepiej sprawdzi się w urlopowych podróżach, bo bagażnik mieści 500 litrów bagażu. Co prawda nie nadaje się on do transportu cementu, bo wyłożony jest pluszową wykładziną, ale to przecież auto rodzinne, a nie kombi dla komiwojażerów. Ciekawostką w kabinie są tylne fotele, które podobnie jak w Oplu Signum mogą być przesuwane, a oparcia mają regulowane pochylenie.

Croma jest modelem flagowym Fiata i jak na takowy przystało ma dość bogate wyposażenie. Po faceliftingu zrezygnowano z tańszych wersji Business i Active i pozostały teraz tylko dwie topowe odmiany Dynamic i Emotion. Ich specyfikacje różnią się w zasadzie tylko wielkością aluminiowych felg oraz dekoracjami wnętrza. Każda Croma ma w standardzie m.in. dwustrefową klimatyzację, radioodtwarzacz CD/mp3 z sześcioma głośnikami współpracujący z zestawem Blue&Me. Dopłaty wymagają skórzana tapicerka i otwierany szklany dach czy zamontowane w podsufitce odtwarzacza DVD albo nawigacja.

Nowsze wcielenie Fiata Cromy ma też nieco inną gamę silników. Z benzynowych został tylko jeden - 1.8 o mocy 140 KM. Oprócz niego do wyboru są trzy diesle 1.9 Multijet o mocy 120 lub 150 KM oraz 5-cylindrowy 2.4 Multijet o mocy 200 KM.

Zachowanie się Cromy na drodze jest również pozytywnym zaskoczeniem. Zawieszenie bardzo sprawnie tłumi nierówności. W środku nawet przy dużych prędkościach jest bardzo cicho, a gdy ktoś chce może bawić się dynamicznym pokonywaniem zakrętów.

Widać więc, że Fiat Croma jest na tyle udanym samochodem, że trudno mu cokolwiek zarzucić. Cena wersji benzynowej nie przekracza też 90 tysięcy złotych, a więc nie dobiega zbytnio od średniej w tej klasie. Co więc sprawiło, że Croma nie została doceniona? Mimo wszystko za wysoka cena? Zbyt rodzinny charakter? Zbyt mocni rywale? Pewnie wszystkiego po trochu, ale i tak Croma pozostaje typem dla szukających niebanalnych rozwiązań. To coś dla nonkonformistów.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe