Fiat Panda Natural Power 2010-06-15

Fiat Panda Natural Power

Podobno taniej jeździć się już nie da. Zarówno pod względem ceny, jak i kosztów utrzymania Panda na gaz ziemny nie ma sobie równych.

Z pozoru zwykła Panda, jakich miliony jeżdżą po polskich i europejskich drogach. Aby wyglądać jeszcze bardziej niepozornie, ma biały kolor i nawet nie ma kołpaków. To jednak nie byle jakie autko. Ta Panda została fabrycznie wyposażona w instalację do zasilania gazem ziemnym, zwanym w skrócie CNG.

W płycie podłogowej Pandy Natural Power umieszczono dwa niezależne zbiorniki metanu o łącznej pojemności 72 litrów (12 kg albo 15,6 Nm3 CNG). Przestrzeń kabiny pasażerskiej i bagażnik nie zostały w ogóle naruszone. Tak jak w benzynowej wersji w zależności od ustawienia tylnej kanapy, pojemność bagażnika wynosi od 190 do 840 litrów objętości.

Od strony użytkowej mimo instalacji CNG nie zmieniło się praktycznie nic. Takie same są fotele, deska rozdzielcza i – jak to w małym samochodzie - jest tak samo ciasno. Jedynie dodatkowy przycisk przełączania na benzynę i gaz z kilkoma kontrolkami poziomu sugeruje, że to nieco inna odmiana Pandy.

Panda CNG ma również normalny 30-litrowy zbiornik na benzynę, bo autko może spalać także zwykłą bezołowiową 95. To ważne, ponieważ miejsc, gdzie można tankować gaz ziemny, nie ma na razie zbyt wiele. A dzięki możliwości jazdy na benzynie można spokojnie podróżować również tam, gdzie CNG nie ma.

A teraz najważniejsze, czyli ile tak naprawdę to kosztuje. Ostatnio niemiecki automobilklub ADAC zbadał, który samochód może przejechać największy dystans tankując paliwo za 30 euro. Do testów wybrano wszystkie rodzaje samochodów, benzynowe, wysokoprężne, hybrydowe, małe, duże, kombi, sedany i auta sportowe. Wygrała Panda Natural Power.

Także w Polsce gaz ziemny jest tani. Wydając 100 zł można zatankować około 22 litrów benzyny Pb95, a za tę samą kwotę kupić 55 Nm3 CNG. Jednak zasięg przy tych ilościach paliwa jest bardzo różny. Panda na 22 litrach benzyny przejedzie około 300 km, a 55 Nm3 gazu ziemnego wystarczy jej, aby pokonać prawie 700 km. Problemem może się okazać tylko to, że aby przejechać Pandą taki dystans na CNG, trzeba przynajmniej trzy razy go dotankować, a nie zawsze jest gdzie.

Fakt, że Fiat Panda Natural Power jest oszczędny, nie wpływa znacząco na jego osiągi. Pod maską pracuje czterocylindrowy silnik 1.2 o mocy 60 KM, który przy zasilaniu CNG rozpędza ten samochód do 140 km/h, a przy zasilaniu benzyną do 148 km/h. Przy okazji Fiat Panda na CNG dba o środowisko naturalne, bo poziom jego emisji CO2 wynosi 113 g/km.

Komu więc można polecić Fiata Pandę Natura Power? Na pewno tym, którzy poruszają się w obrębie jednej aglomeracji, gdzie można bez problemu zatankować gaz ziemny. Poza tym pozostaje wybór między tańszą instalacją LPG, a nieco droższą, ale pozwalającą tankować jeszcze tańsze paliwo instalacją CNG. Dopóki więc nie powstanie sieć stacji CNG z prawdziwego zdarzenia, nie należy się spodziewać, że pod względem popularności metan pokona propan-butan.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe