Toyota IQ kontra Smart Fortwo. Miejskie bystrzaki 2011-01-07
Toyota IQ kontra Smart Fortwo

Auto wiadomości dostarcza Moto24.tv

 

Smart Fortwo i Toyota iQ to zbliżone wizualnie, ale całkowicie odmienne pod względem koncepcji, pomysły na mały samochód miejski. Która z nich okaże się zwycięska?

Dwie inteligentne koncepcje na miejską jazdę. Pierwsza z nich – stary wyjadacz Smart Fortwo – rok temu zyskał ambitnego konkurenta – Toyotę iQ. Dzięki zwartym bryłom trzydrzwiowych nadwozi i kołom osadzonym na ich krańcach, wizualnie oba autka są do siebie podobne. Japończyk przy podobnych do Smarta wymiarach kusi jednak znacznie większą uniwersalnością.

Pod względem technicznym różnią się diametralnie. Smart to auto dwuosobowe, z silnikiem położonym z tyłu, napędzającym tylną oś. Toyota to pojazd czteroosobowy, którego motor umieszczono z przodu i napędza koła przednie. Japończyk jest o 30 cm dłuższy od Smarta, ale i 12 centymetrów szerzy, dzięki czemu jego wnętrze jest znacznie przestronniejsze. Na tylnej kanapie Toyoty od biedy może podróżować dwoje pasażerów o wzroście do 170 cm. Przy komplecie pasażerów bagażnik ma zaledwie 32 litry pojemności. Proste opuszczenie oparć powiększa go do 238 litrów. To 100 litrów mniej niż w Smarcie.

Deska rozdzielcza iQ wygląda nowocześniej niż w modelu Fortwo, a jej wnętrze wykonano z lepszych jakościowo materiałów. Uwagę przykuwa środkowa konsola w kształcie odwróconego trójkąta oraz opcjonalny wyświetlacz zestawu multimedialnego i nawigacji. Wpadką jest zamontowanie przed fotelem pasażera przypinanej na cztery napy saszetki zamiast schowka: po jej odpięciu,  ponowne przyczepienie wymaga precyzji i cierpliwości. Wnętrze Smarta wygląda bardziej klasycznie. Oryginalnym rozwiązaniem jest stacyjka umieszczona między siedzeniami oraz obrotomierz na kokpicie. Standardowo w testowanej wersji Passion zamontowano panoramiczny szklany dach, co potęguje wrażenie przestronności.

 
W miejskiej dżungli oba auta sprawdzają się świetnie, choć bardziej zwrotna jest Toyota, która potrzebuje na zawrócenie niecałych ośmiu metrów. To metr mniej niż Smart. Japoński maluch również bardziej komfortowo tłumi nierówności nawierzchni.
Toyota jest w Polsce oferowana tylko z jednym litrowym silnikiem o mocy 69 KM i zaledwie w dwóch wersjach wyposażenia. Więcej wersji silnikowych i wyposażeniowych oferuje Smart. Możemy go zamówić w pięciu wariantach z motorami o mocach od 45 do 98 KM. Do tego w ofercie jest kabriolet oraz sportowa wersja Brabus. Testowany Smart, dzięki silnikowi o mocy 84 KM i o 140 kg mniejszej masie niż iQ jest na jego tle prawdziwą rakietą. Pojazd na osiągnięcie setki potrzebuje niecałych 11 sekund a konkurent - piętnastu. Szkoda tylko, że dźwięk silnika Smarta przypomina pracującą pralkę.

 
Toyota iQ jest pojazdem praktyczniejszym i dojrzalszym niż Smart – bije  konkurenta na głowę przyjemnością jazdy i poziomem bezpieczeństwa. Jednak pozycja rynkowa Smarta w Polsce nie jest zagrożona z racji niższych cen wersji podstawowych. Najtańszego Fortwo kupimy za 38 tysięcy złotych. Choć będzie to auto słabo wyposażone, bo pozbawione radia, obrotomierza czy elektrycznych lusterek, to tańsze od podstawowej wersji iQ o 17 tysięcy złotych. Najtańsza Toyota iQ ma za to w standardzie na przykład klimatyzację czy dziewięć poduszek powietrznych.

 

Żródło: moto24.tv

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe