Hyundai Getz 2003-03-03
POLECAMY
Hyundai Getz - ceny samochodów, wyposażenie
Hyundai Getz - galeria zdjęć


Nowe auto jest wynikiem kilku lat prac nad stworzeniem małego auta miejskiego, które musi stawić czoła takim rywalom jak Fiat Punto, Peugeot 206, czy Skoda Fabia. Choć produkowany w Korei Getz został skonstruowany przede wszystkim z uwzględnieniem wymagań rynku europejskiego. 80 proc. produkcji tego auta ma być eksportowane właśnie na Stary Kontynent.

Getz pochodzi od auta studyjnego TB (Talented "B"), który zaprezentowano na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2001 roku. Projektanci auta zdawali sobie sprawę jak bardzo ważne są ekonomiczne aspekty w mini samochodach. Takie auto musi bowiem jednocześnie zapewniać podróżującym wiele miejsca w środku i bezpieczną jazdę w każdych warunkach. I nowy Getz ma spełniać te kryteria.

Mały Hyundai wygląda dynamicznie. Jego krótkie zwisy z tyłu i z przodu w połączeniu z wysokim dachem dają wrażenie wyglądu kompaktowego minivana. W ofercie samochodów Hyundaia Getz zajmuje miejsce pomiędzy Atosem, a Accentem. Wersje 3- lub 5-cio drzwiowe mają 3 800 mm długości, 1 660 mm szerokości i 1 485 mm wysokości. Rozstaw osi jest taki sam w obu wersjach - 2 450 mm. W sumie z zewnątrz samochodzik ten nie wygląda muskularnie i przesadnie dziwnie. Jest raczej udanym kompromisem między konserwatyzmem, nowoczesnością i elegancją.

Getz szerokością dorównuje swoim konkurentom w tym segmencie, ma jednak więcej miejsca w środku, a to dzięki dużemu rozstawowi osi. Kierowca i pasażerowie siedzą wygodnie mając jeszcze sporo miejsca nad głową i obok siebie. Auto to wyróżniają dwie rzeczy: możliwość przewożenia wielu przedmiotów i możliwość dostosowania układu siedzeń do własnych potrzeb. Można korzystać z wielu schowków - w bocznych drzwiach, w oparciach przednich siedzeń, w przednim panelu przed pasażerem i pod jego siedzeniem. Są też uchwyty na napoje, schowek na okulary itd., prawie jak w typowym minivanie.

Oparcie siedzenia tylnego jest dzielone w stosunku 60 do 40 i składane. Aby powiększyć przestrzeń bagażową Można złożyć same oparcia albo złożone siedzenie ustawić pionowo za przednimi fotelami. Przy takim złożeniu podłoga z tyłu samochodu będzie całkiem płaska.

Przy projektowaniu Getza sporo uwagi poświęcono bezpieczeństwu. Zabezpieczenie przed zderzeniem zostało zapewnione dzięki użyciu w konstrukcji przodu elementów stalowych o podwyższonej wytrzymałości. Sztywność nadwozia zwiększają także jednoczęściowy boczny panel zewnętrzny i boczne belki. Przednie siedzenia są wyposażone w napinacze pasów i regulacje ich wysokości. Z tyłu znajdują się uchwyty dla fotelika dziecka, a w drzwiach jest zabezpieczenie przed otwarciem ich przez dzieci.

W standardzie dostępne są dwie dwustopniowe poduszki powietrzne. Ponadto - już jako opcje - dostępny jest ABS, system kontroli trakcji TCS oraz system rozdziału siły hamowania na poszczególne koła. W układzie hamulcowym zastosowano tarcze hamulcowe z przodu i bębny hamulcowe z tyłu.

Nowy Hyundai ma do zaoferowania cztery rodzaje silników: trzy benzynowe i nowoczesny diesel z wtryskiem common rail. Jednak na naszym rynku dostępna jest na razie tylko wersja benzynowa z silnikiem 1,3 litra o mocy 82 KM. Ta wersja osiąga prędkość maksymalną 168 km/h i spala średnio 6,2l paliwa na 100 km. Być może w przyszłości w ofercie pojawią się także najmniejsza jednostka 1,1 o mocy 62 KM (ulepszona wersja silnika 1,0 znanego z Atosa) oraz najmocniejszy, 106-konny silnik 1,6. Wszystkie jednostki napędowe przewidziane dla Getza spełniają wymagania normy Euro 4.

Na rynku europejskim dużym powodzeniem będzie się z pewnością cieszył silnik diesla. Ma on pojemność 1,5 l i osiąga moc 82 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 170 Nm osiągany jest typowo dla tego rodzaju jednostek już przy 2000 obrotach na minutę. Hyundai proponuje do Getza dwie skrzynie biegów - manualną, pięciobiegową i automatyczną czterostopniową.

Wprowadzając na Polski rynek nowego Getza Hyundai wykonał dość wymuszony ruch. Auto to jest bowiem sprowadzane z Korei i obłożone 35-procentowym cłem. Konstrukcja i obszerna kabina Getza może jednak być zaliczona do małych minivanów w rodzaju Forda Fusion lub Opla Merivy. Cena Getza także odpowiada tej grupie aut, lecz na tym tle koreański model wciąż będzie zapewne Kopciuszkiem.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe