Opel Meriva 2003-05-05
POLECAMY
Opel Meriva - ceny samochodów, wyposażenie
Opel Meriva - galeria zdjęć


Moda na vany nieprzypadkowo zatacza coraz szersze kręgi i zdaniem specjalistów ta klasa aut ma przed sobą największą przyszłość. Zamiłowani w detalach konstruktorzy zaskakują coraz to nowymi pomysłami. Tu nowa szufladka, tam haczyk albo nowy sposób składania siedzeń. I właśnie Meriva jest typowym przykładem pomysłowości architektów samochodowych wnętrz.

Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to Opel opracowany według zupełnie nowej koncepcji. Jakość detali, materiałów wykończeniowych i poziom wykonania są już na znacznie wyższym poziomie niż w przypadku starzejącej się Astry II i taniej Corsy. Także pod względem ergonomii nie można się do niczego przyczepić.

Pod jajowatą karoserią Merivy, w której wykorzystano nowe elementy stylistyczne Opla znane już z Vectry i Signum kryje się sporo niespodzianek. Dzięki kompaktowym wymiarom (4,05 m długości, 1,78 m szerokości, 1,62 m wysokości) w obszernej kabinie mieści się wygodnie 5, a jeszcze wygodniej 4 osoby i wystarczająco dużo bagażu. I mimo tego, że podstawą konstrukcji Merivy jest Corsa, to inżynierom udało się wyczarować odpowiedni dla rodziny bardzo uniwersalny samochód. Minimalna objętość bagażnika wynosi 350 litrów i może być powiększana przez przesuwanie i składanie tylnej kanapy.

Meriva produkowana jest w macierzystych zakładach Opla w Rüsselsheim i w Brazylii (pod marką Chevrolet). Układ kierowniczy i przednie zawieszenie przejęto dla tego auta z Corsy, a tylna oś i zawieszenie pochodzą z Astry Caravan i Zafiry. Poza silnikami wszystko, co znajduje się pośrodku, jest nowe. Podobnie jak Zafira korzysta z atutu, jakim jest składany trzeci rząd siedzeń, także Meriva ma nowe możliwości przemeblowywania wnętrza. Tylna kanapa jest na tyle ciekawa, że Opel zdecydował się nawet na jej opatentowanie. Siedzisko i oparcie jest składane w proporcji 40:20:40 i każdą z trzech części można przesuwać w dowolną stronę - w górę - w dół, do przodu - do tyłu, w prawo i w lewo. A jeśli ktoś zdecyduje się dopłacić za składane do przodu oparcie przedniego fotela, zmieści w Merivie nawet deskę surfingową.

Taka uniwersalność została okupiona dość niewygodnie wyprofilowaną tapicerką tylnej kanapy. Środkowe miejsce jest tym najmniej komfortowym, choć i tu jest trzypunktowy pas bezpieczeństwa. Za to kształt przednich foteli może zebrać tylko słowa pochwały. Tapicerka choć twarda, jest bardzo dobrze dopasowana do ciała i nie męczy kręgosłupa nawet przy dłuższej podróży.

Pierwsze wrażenie jest zawsze decydujące. Także po zajęciu miejsca w Merivie ma się wrażenie, jakby było to znacznie większe auto, co bardzo pozytywnie nastraja do samcohodu. Również w tracie jazdy nowy Opel zaskakuje spokojem pracy zawieszenia i dobrym wyciszeniem. Zespół napędowy znajduje się na ramie pomocniczej i przenosi znacznie mniej drgań na nadwozie. Dodatkowo drzwi i boczny słupek mają podwójną warstwę wytłumiającą.

Standardowe wyposażenie Merivy okazuje się dość bogate, ale lista opcji również zawiera elementy, które u konkurencji nie wymagają dopłaty. Należą do nich układ ESP oraz poduszki powietrzne chroniące głowy kierowcy i pasażera z przodu (w opcji tylko razem z aktywnymi zagłówkami). Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. dwie poduszki z przodu, ABS z asystentem hamowania, centralny zamek, a także trzy uchwyty pod kubki i światełka do czytania.

Dla Merivy Opel skompletował stosunkowo niewielką gamę silników. Należą do nich dwa benzynowe 1.6 o mocach 87 lub 100 KM, a na razie najmocniejszą wersją jest 1.8 o mocy 125 KM. Średnie zużycie paliwa tych odmian wynosi od 7,5 do 8,2 l/100 km. Mniej, bo średnio 5,5 l/100 km, palą dwa diesle - 1.7 DTI o mocy 75 KM i zupełnie nowy 1.7 CDTI z udoskonalonym układem bezpośredniego wtrysku common-rail, który rozwija moc 100 KM. W przypadku dwóch mocniejszych silników benzynowych i obu wysokoprężnych dostępna jest jeszcze półautomatyczna skrzynia biegów Easytronic.

W sumie Meriva okazuje się dość chytrą propozycją dla osób potrzebujących niewielkiego, ale obszernego auta dla rodziny i niewielkich przeprowadzek. Na rynku brakuje jeszcze aut tego rodzaju i w segmencie minivanów dominują auta powstałe w oparciu o klasę kompaktów oraz "blaszane" kombivany. Dopóki nie wejdzie na rynek Punto MPV, Meriva będzie więc bezkonkurencyjna.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe