Chrysler PT Cruiser 2005 2005-06-20
POLECAMY
Chrysler PT Cruiser - ceny samochodów, wyposażenie
Chrysler PT Cruiser - galeria zdjęć


Po kilku latach od rozpoczęcia produkcji stylizowany na retro mały Chrysler wciąż budzi zazdrosne spojrzenia.

O ile jednak w tym przypadku wygląd jest atutem, to trudno za atut uznać jego wykonanie i własności jezdne. Ale po kolei...

Pod względem stylistycznym PT Cruiser ten jest zwierciadłem historii motoryzacji. Auto przypomina modele jeżdżące po drogach w latach 40-tych i 50-tych. Nadwozie ma wyraźnie zaznaczone błotniki, a pod trójkątną maską znajduje się wielki wlot powietrza do chłodnicy. Także tylna część nadwozia jest stylizowana na retro. Tylko że po dokładniejszym przyjrzeniu się można zauważyć szczegóły charakterystyczne dla współczesnych aut tj. szyby klejone do nadwozia, plastikowe zderzaki, aluminiowe felgi, łezkowate klosze lamp itp.

Najbliższym segmentem, do którego można zaliczyć PT Cruisera są minivany. Auto to ma długość 4288 mm, a objętość wnętrza wynosi 3,4 metra sześciennego. Przedrostek PT oznacza "personal transportation" i sugeruje możliwości uniwersalnej adaptacji pojazdu. System składania i demontażu foteli daje teoretycznie 25 kombinacji ich ustawienia. Np. po otwarciu tylnej klapy i zdemontowaniu tylnych siedzeń PT Cruiser przekształca się w małą furgonetkę. Poza tym tylną kanapę można składać w całości do pionu lub tylko położyć oparcia.

W tylnym zawieszeniu po raz pierwszy zastosowano system drążków skrętnych Watta, które nie ograniczają tak przestrzeni bagażowej jak kolumny McPhersona. Dzięki schowanym nadkolom i pionowym ścianom bocznym przestrzeń bagażowa wynosi 521 litrów i może być zwiększona do 2150 l, a to oznacza, że auto to umożliwia przewiezienie zarówno 5 pasażerów z bagażem, jak i sporego pianina.

Niestety, po zajęciu miejsca za kierownicą i pokonaniu pierwszych kilometrów czar pryska i PT Cruiser pokazuje swoje drugie oblicze. Elementy wnętrza zostały zaprojektowane w nawiązaniu do stylu retro i szkoda, że dotyczy to także jakości. Choć same tworzywa wprawdzie nie przypominają wyposażenia kabin aut z lat 50-tych, to już z lat 70-tych jak najbardziej. I to wcale nie jest komplement. Wyglądem i w dotyku sporo ustępują europejskiej konkurencji. Oczywiście nie chodzi o kolorystykę, bo choć nie każdemu może odpowiadać kawowy lub buroszary kolor, ale to rzecz gustu.

Słabo czytelne są analogowe zegary, a zagadka jak opuścić szybę w drzwiach jest naprawdę trudna. Po sprawdzeniu z boku drzwi i między fotelami zadajemy sobie pytanie: gdzie są te przyciski? Ach, są! W środkowej konsoli blisko przycisków radia i pokręteł nawiewu. Czy to jest logiczne? Cóż, amerykańska motoryzacja zawsze chodziła własnymi ścieżkami i to jeszcze można zrozumieć. Tylko jak można się odnieść do marnej jakości montażu? Zupełnie nie na miejscu jest niemal tandetne spasowanie elementów deski rozdzielczej i kiepskie fotele, które nie nadają się do dłuższej jazdy.

Siłą rzeczy przy takim wyglądzie, jak PT Cruiser, wiele się wybacza. Zwłaszcza, gdy popatrzy się i ujmie w dłoń np. dźwignię zmiany biegów z białą kulką na końcu. Łezka się kręci w oku - toż to zupełnie jak w Syrence 105 L! Na szczęście reszta jest już całkiem współczesna i PT Cruiser nie wymaga nauki jazdy od początku, jak to ma w przypadku naprawdę starych samochodów. Jednak myliłby się ktoś, kto by pomyślał, że PT Cruiser świetnie się prowadzi. Zachowanie na drodze to kolejne rozczarowanie. Zawieszenie pracuje głośno i nie radzi sobie z tłumieniem spotykanych w Polsce nierówności. A do tego jest dość miękko zestrojone i wymaga stałej uwagi przy pokonywaniu zakrętów.

Jak przystało na przedstawiciela amerykańskiej motoryzacji plusem w przypadku PT Cruisera jest dość bogate seryjne wyposażenie. Oprócz czterech poduszek powietrznych obejmuje ono takie elementy jak klimatyzacja, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne i - mimo że niezbyt wysokiej klasy, to jednak - radiomagnetofon ze zmieniarką CD. Najtańsza wersja wyposażeniowa nosi nazwę Classic, a od dostępnych pozostałych odmian Touring i Limited różni się właściwie tylko tym, że ma welurową tapicerkę, przednie fotele bez regulacji lędźwiowej i podgrzewania oraz nie ma układu kontroli trakcji, a koła są na zwykłych aluminiowych felgach. Odmiana Limited ma m.in. skórzano-zamszowe obicia foteli i chromowane aluminiowe felgi.

Chrysler PT Cruiser przeznaczony na rynek europejski jest produkowany w austriackim Grazu. Podstawową jednostką napędową PT Cruisera jest 1,6-litrowy silnik benzynowy o mocy 115 KM, który najzwyczajniej nie radzi sobie z przyciężkim nadwoziem. Na naszym rynku można kupić to auto jeszcze z 2-litrowym, 16-zaworowym silnikiem o mocy 141 KM z dwoma wałkami rozrządu w głowicy lub 2,2-litrowym dieslem common-rail o mocy 121 KM zaszczepionym z Mercedesa. Obydwie mocniejsze jednostki napędowe mogą współpracować z automatyczną skrzynią biegów.

Chrysler PT Cruiser na naszym rynku podobnie jak większość nowych aut retro pozostaje dość egzotycznym samochodem. Mimo że po wprowadzeniu wersji 1.6 jego wyjściowa cena znacznie spadła, to godne polecenia mocniejsze silniki kosztują już sporo drożej. Patrząc na jakość i osiągi nawet najtańszy PT Cruiser nie jest superofertą. Wiadomo jednak, że za styl się płaci i model ten jest czymś w sam raz dla tych, którzy lubią się pokazać. Tylko że od strony technicznej i użytkowej PT Cryuser jest całkiem przeciętnym i, co za tym idzie, dość nudnym autem.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe