Skoda Octavia 2004-09-17
POLECAMY
Skoda Octavia Tour - ceny samochodów, wyposażenie
Skoda Octavia Tour - galeria zdjęć


Octavia została zaprojektowana jako samochód rodzinny i okazał się na tyle udanym modelem, że mimo wprowadzenia Octavii II nadal będzie produkowana.

Oczywiście, aby oba auta nie konkurowały ze sobą zostanie zachowana różnica ceny wynosząca około 5000 zł. Ale zainteresowanie pierwszą Octavią wciąż jest spore. Ma ona przecież bardzo duży bagażnik o pojemności 528 litrów, a dostęp do niego jest bardzo łatwy dzięki typowej dla hatchbacków dużej tylnej klapie tylnej klapie, sięgającej do górnej linii okien. Jeszcze bardziej pakowna jest Octavia Combi, której bagażnik mieści 548 litrów.

Kabina Octavii w obu wersjach również jest dość obszerna, ale o ile na przednich fotelach podróżuje się komfortowo, to na tylnej kanapie jest trochę ciasno - zwłaszcza, gdy podróżują na niej długonogie osoby. Winna temu jest zbyt mała, jak na samochód tej klasy, płyta główna ograniczająca rozstaw osi. Przy długości ponad 4,5 m wynosi on tylko 2,51 metra, a dla porównania w Fordzie Focusie ma on ponad 2,61 m.

Stylistyka wnętrza egzemplarzy z pierwszego roku produkcji zebrała wiele krytycznych opinii. Aktualnie produkowane Octavie mają zmienioną dwukolorową deskę rozdzielczą o lżejszym wzornictwie, jednak starą pozostawiono dla najtańszych odmian. Poprawiony przedni panel przypomina ten z Audi A3 lub VW Passata i Golfa, a wyróżnikiem Skody wśród aut koncernu stało się to, że wskaźniki na tablicy rozdzielczej i w centralnej konsoli podświetlane są na zielono. Sam układ jest podobny. Dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze informują m.in o przebiegu auta i o zbliżającym się terminie przeglądu. Górna część deski rozdzielczej i środkowa konsola są teraz czarne, a dolna część jest w kolorze szarym. Tworzywo użyte do jej wykonania są wyraźnie gorszej jakości, niż w VW Golfie, ale nie jest zupełnie złe i różnica ta wydaje się to uzasadniona ceną tych aut.

Specjaliści od marketingu Skody bardzo wnikliwie przyglądają się wymaganiom polskich klientów. Efektem tego jest spora ilość wersji wyposażeniowych - Classic, Run, Ambiente, Ice, Elegance, Laurin & Klement i RS, a do tego jeszcze wersje specjalne Drive i Ice, z których prawie każdy znajdzie coś dla siebie i swojej kieszeni. Do standardowego wyposażenia najtańszej wersji Classic należy poduszka powietrzna dla kierowcy i ABS z systemami kontroli trakcji i wspomagającymi hamowanie.

Poza wyposażeniem zwiększającym bezpieczeństwo wszystkie Octavie posiadają regulację ustawienia kierownicy i wspomaganie. Także dzięki regulacji wysokości fotela nawet wysokie osoby nie mają problemów z zapewnieniem sobie wygodnej pozycji za kierownicą. A komfort podróży był zapewne jednym z głównych celów, jaki sobie postawili konstruktorzy tego samochodu. Układ jezdny nowej Octavii pod względem swej charakterystyki przypomina nieco Passata poprzedniej generacji (B4). Kolumny McPhersona ze stabilizatorem z przodu oraz oś skrętna z tyłu zapewniają dość skuteczne tłumienie drgań i stabilne zachowanie na drodze. Zawieszenie jednak nieco gorzej radzi sobie z poprzecznymi nierównościami, co dość dotkliwie odczuwają pasażerowie na tylnej kanapie.

Do napędu Octavii wykorzystano sprawdzone silniki z zasobów koncernu VW. Obecnie dostępne są 4 jednostki benzynowe i tyle samo diesli. Bazową jest jednostka 1.4 o mocy 75 KM. Ten silnik wydaje się nieco za słaby do tego, bądź co bądź, ciężkiego auta. Zadowalającym minimum jest więc następny pod względem mocy 102-konny 1.6. I właśnie ten silnik jest najchętniej wybieraną w Polsce jednostką benzynową. W górze oferty są jeszcze stary (ale jary) silnik 2.0 o mocy 115 KM i nowoczesny 1.8 turbo z głowicą o 5 zaworach na cylinder i mocy 150 KM. Octavia z takim silnikiem osiąga prędkość maksymalną 217 km/h. Szybsza jest tylko fabrycznie tuningowana wersja RS (1.8 turbo, 180 KM, 232 km/h).

Wśród Octavii bardzo dużą popularnością cieszą się silniki volkswagenowskie wysokoprężne. Wszystkie mają bezpośredni wtrysk paliwa poprzez pompowtryskiwacze. Najtańszy SDI nie ma turbospężarki i oferowany jest tylko w odmianie Classic lub w specyfikacji na taksówkę. Jego 68 KM ledwo radzi sobie z masą Octavii i dopiero 90-konny TDI daje przyjemność z jazdy i oszczędzania. Oprócz tych jednostek Skoda proponuje jeszcze TDI o mocy 110 KM i dla najdroższych wersji Elagance i Laurin & Klement Tdi o mocy 130 KM. Bardzo docenianą cechą wysokoprężnych Octavii z obojętnie którym silnikiem jest oszczędne obchodzenie się z paliwem. Przy pełnym baku o pojemności 55 l auto to może bez specjalnie powolnego stylu jazdy przejechać ponad 1000 km.

Właśnie względy ekonomiczne połączone z solidnością są źródłem sukcesu Skody na polskim rynku. I choć Octavia produkowana jest też w wersji z napędem na 4 koła, to u nas mało kupuje takie auto. Polscy klienci doceniają fakt, że za te same pieniądze co w przypadku Golfa IV kupić można dużo większe i konstrukcyjnie bardzo zbliżone auto. Czas jednak pokazuje, że to nie koniec aspiracji Skody. Po popularnej Fabii kolejnym nowym modelem jest limuzyna Superb, która chcąc nie chcąc konkuruje z bliźniaczym Passatem i Octavia II, której rywalem może być także Golf V.
Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe