Fiat Panda 2003-09-15
POLECAMY
Fiat Panda - ceny samochodów, wyposażenie
Fiat Panda - galeria zdjęć


Najpierw trochę historii: pierwsza była Balilla, potem 600, 126, Panda, Cinquecento i Seicento. Małe samochody zawsze były domeną Fiata i kontynuacją tej tradycji jest nowa Panda - super kompaktowe auto, zaprezentowane po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2003 roku. Samochód ten jest produkowany wyłącznie w Polsce w zakładzie w Tychach, który jest dziś najbardziej efektywną fabryką samochodów w całym koncernie Fiata.

Nowa Panda to auto dla kogoś, kto oczekuje pojazdu o niewielkich wymiarach, ale równie uniwersalnego, co większe modele. Panda została zaprojektowana w zgodzie z najnowszymi tendencjami: odznacza się niskim zużyciem paliwa i niezłą dynamiką. Doskonale nadaje się zarówno do ruchu miejskiego, jak i na urlopy. Zupełnie tak, jak kiedyś (ale już raczej z konieczności) Fiat 126p.

Nadwozie nowej Pandy cechuje prosta linia, bezpretensjonalny styl i ciekawe szczegóły. Widać, że do pracy nad tym projektem Fiat zaangażował słynnego stylistę Bertone. Bryła auta przypomina znacznie pomniejszoną Multiplę - autko jest małe i budzi sympatię - a jednocześnie zostało zaprojektowane według współczesnych kryteriów dotyczących bezpieczeństwa. W tej kategorii to nie nowość, bo mikrovany są dobrze znane i na rynku jest kilka równie nowoczesnych konstrukcji. Jednak do niedawna pojazdy takie były domeną dalekowschodniej konkurencji. Po Oplu Agili (produkowanym także wyłącznie w Polsce), który jest właściwie klonem Suzuki Wagona R+, nowa Panda jest pierwszym całkowicie europejskim mikrovanem zaliczanym do segmentu A.

Niezbyt przestronne, ale wygodne i funkcjonalne wnętrze jest największym atutem Pandy. Daleko mu wprawdzie do samochodów z segmentu B, ale inżynierowie Fiata zastosowali w nim kilka ciekawych rozwiązań. Np. w bogatszych wersjach jest schowek pod podnoszonym siedziskiem prawego przedniego fotela. Ciekawostką w tej klasie cenowej jest też regulowane pochylenie dzielonego oparcia tylnej kanapy. Nikt nie jest doskonały i widać też trochę niedociągnięć. Mało jest np. półeczek na drobiazgi w przednim panelu. Najważniejsze jednak, że mając tylko 3,54 m długości Panda mieści w miarę wygodnie 5 osób, a bagażnik o objętości 206 litrów, choć mały, to jest jednym z największych wśród najmniejszych samochodów. A przesuwając tylną kanapę do przodu można go powiększyć do 230 litrów.

Od bardziej praktycznej strony na uwagę zasługuje bardzo dobra widoczność. Łatwa jest też obsługa - dźwignia zmiany biegów umieszczona jest blisko ręki w środku deski rozdzielczej, a w najbogatszej wersji Dynamic autko ma elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive, a kolumna kierownicy ma regulację w jednej płaszczyźnie, na wysokość. Typowa dla małych Fiatów i mikrovanów podwyższona pozycja kierowcy dodatkowo poprawia widoczność i daje wrażenie lepszego panowania nad drogą. Na przyszły rok zapowiadana jest jeszcze Panda w wersji 4x4.

Trzy silniki, w jakie wyposażana będzie Panda, zapewniają wystarczające osiągi i oszczędne zużycie paliwa. Nowością jest przede wszystkim diesel 1.3 Multijet 16 V o mocy 70 KM, którego początek sprzedaży zaplanowano na początek 2004 roku. Pozostałe jednostki to znane już wcześniej z Punto i Seicento silniki benzynowe: 1.1 o mocy 55 KM oraz 1.2 o mocy 60 KM. Średnie zużycie paliwa wynosi odpowiednio 5,6 i 5,7 l/100 km. Okresy międzyprzeglądowe "benzyniaków" przedłużono do 20 tysięcy, a diesla nawet do 30 tysięcy. Do tego dochodzą jeszcze dwa typy skrzyni biegów: jedna ręczna, pięciobiegowa, a druga nowa Dualogic z systemem sekwencyjnym i automatycznym.

Typowe dla młodzieńczego charakteru Pandy są oferowane kolory. Jest ich 11 i większość jest bardzo jaskrawa. Także tapicerka ma żywe barwy. Spośród szeregu opcji można wybrać np. mający 70 proc. powierzchni przeszklonej dach Skydome, który otwiera się elektrycznie w ciągu 7 sekund; relingi dachowe; klimatyzację ręczną lub automatyczną; czujnik parkowania; komputer pokładowy; Hill holder (układ zapobiegający staczaniu się auta stojącego na pochyłości); system Hi-Fi z odtwarzaczem CD, sub-wooferem i sterowaniem radia bezpośrednio z kierownicy itd.

Fiat już dawno zrezygnował z oszczędności za wszelką cenę i w wyposażeniu seryjnym podstawowej wersji Actual jest już poduszka powietrzna kierowcy, immobilizer i przyciemniane szyby. Wśród bogatszych opcji Active, Active+ i Dynamic w zależności od wersji montowanych jest nawet 6 poduszek powietrznych, a także elektroniczne układy ESP, ABS i EBD.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe