BMW Serii 3 2003-11-17
POLECAMY
BMW seria 3 - ceny samochodów, wyposażenie
BMW Seria 3 - galeria zdjęć


Symbole oznaczające samochody produkowane przez BMW mają bardzo prosty schemat. Większość ma nazwę złożoną z trzech cyfr - pierwsza oznacza model, a pozostałe dwie to skrót od pojemności skokowej silnika. Ale jeśli być skrupulatnym, to najmniejsza limuzyna bawarskiej marki nie pasuje do tego szablonu. BMW 316i jest bowiem napędzana przez 115-konny silnik o pojemności nie 1,6, ale 1,8 litra. Jednak to właśnie z tą jednostką "trójka" jest najtańszą oferowaną przez BMW limuzyną.

Mimo ponad 5 lat od wprowadzenia do produkcji pod względem stylistycznym BMW serii 3 wcale się nie zestarzało. Dzięki opływowej i podobnej do coupe linii auto sprawia wrażenie bardzo dynamicznego - tak jak się tego oczekuje od tej marki. Nadwozie może się poszczycić współczynnikiem oporu powietrza o wartości 0,29; a to znacznie wpływa zwłaszcza na niski poziom hałasu podczas jazdy.

Wnętrze "trójki" sprawia bardzo pozytywne wrażenie. Zostało urządzone funkcjonalnie, wygodnie i bardzo dokładnie wykończone. Wartym dopłaty jest elektrycznie ustawiany sportowy fotel kierowcy. Nawet w trakcie dłuższej podróży pozwala on uniknąć ortopedycznych ćwiczeń na parkingu. A dzięki głębokiemu wyprofilowaniu pozwala cieszyć się jazdą w zakrętach. Przecież to auto, w którym napędzane są tylne koła!

Na tylnych miejscach siedzi się znacznie gorzej, można by powiedzieć, że taniej, a w trzy osoby jest tam nawet ciasno. Ale wiadomo, że BMW wyraźnie preferuje kierowcę. Zresztą także rodzina zwykle nie kręci tu nosem, a młodsza jej część w większości wyznaje zasadę, że lepiej podkurczać nogi w BMW, niż wyciągnąć je w aucie tańszej marki. Żal tylko, że niemieccy konstruktorzy nie ustrzegli się kilku irytujących detali. Najtańsza limuzyna ma na przykład z tyłu trzy zagłówki, z których środkowy znacznie zasłania widok w tylnej szybie, a innym takim wypadkiem przy pracy jest umieszczenie przycisków otwierania okien w środkowej konsoli. Oj, konkurencja szybko to wykorzysta.

Podobnie jak w większości "beemek" deska rozdzielcza, przełączniki i dźwignie stanowią wzorzec funkcjonalności i estetyki. Wszystko jest pod ręką i na swoim miejscu. Przyciski na świetnie leżącej w dłoniach kierownicy ułatwiają obsługę radia, zmieniarki CD, tempomatu, czy nawet telefonu. Wspomniane już wykończenie wnętrza wprawia w dobry nastrój, a w jeszcze lepszy bardzo szczelna izolacja kabiny przed odgłosami z zewnątrz. Nawet przy prędkościach w okolicach maksymalnej, czyli ponad 200 km/h hałas nie jest drażniący.

I chyba właśnie to jest największy atut najmniejszej limuzyny BMW. Auto to jest po prostu stworzone do szybkiego przemieszczania się po jego rodzimych autostradach - najczęściej po lewym pasie ruchu. Oczywiście sportowy duch daje o sobie znać także na krętych drogach, ale powinny mieć one równą nawierzchnię. Wtedy bowiem można zaznać rozkoszy jazdy na granicy przyczepności, która w tym modelu jest doskonale wyczuwalna. Nie znaczy to jednak, że "trójka" nie radzi sobie z tłumieniem nierówności. Owszem radzi sobie, ale na wybojach szybka jazda wymaga większego opanowania.

Nieco głębiej schowane są sportowe talenty silnika BMW 316i. Trzeba jednak przyznać, że już ten podstawowy silnik dobrze sobie radzi z ważącym 1.385 kg pojazdem. I wydaje się, że w takiej kombinacji "trójka" w zupełności wystarcza na polskie warunki. 4-cylindrowy silnik jest bardzo żwawy i wykazuje się niezłą elastycznością w każdym zakresie obrotów powyżej 1800 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 10,9 sekundy, ale taki wyczyn wymaga wykręcania wysokich obrotów. Słowa pochwały należą się jeszcze lekko pracującej i dobrze zestopniowanej skrzyni biegów. Niestety, sportowe ambicje zostają okupione wysokimi rachunkami na stacji benzynowej. 316i zużył w teście około 10 litrów benzyny 98-oktanowej na 100 km. Producent podaje chyba zaniżoną wartość 7,1 l/100 km.

W ofercie BMW serii 3 znajdują się jeszcze 4 silniki benzynowe i 2 wysokoprężne. Z tych pierwszych to 4-cylindrowy 2-litrowiec o mocy 142 KM (318i) oraz tradycyjne 6-cylindrowe jednostki o pojemnościach 2,1 l (170 KM - 320i), 2,5 l (190 KM - 325i) oraz 3 litrów (230 KM - 330i). Diesle to nowoczesne jednostki z bezpośrednim wtryskiem common-rail. Dwa z nich to wersje 4-cylindrowego dwulitrowca o mocach 115 i 150 KM, a trzeci to 6-cylindrowa jednostka o mocy 203 KM.

Jak przystało na choć niewielkie, ale auto zaliczane do grupy premium, to wyposażenie podstawowe BMW serii 3 jest całkiem bogate. Obejmuje m.in. komplet poduszek powietrznych łącznie z kurtynami chroniącymi głowy; układy DBC (wspomagający hamowanie), czujniki odstępu przy parkowaniu PDC, reflektory ksenonowe, czy automatycznie włączane światła mijania. O takich elementach jak ABS, czy program stabilizacji toru jazdy DSC w tej klasie już nawet nie wypada wspominać. Mimo to z pozoru nienajdroższy 316i ma sporą listę wyposażenia dodatkowego zawierającą m.in. wspomniany sportowy fotel. I takich drobnostek pilnie wypatruje konkurencja, która w ogromnej większości z prestiżem może walczyć tylko ceną. Ale w obu tych kwestiach BMW zawsze było i wciąż jest bardzo pewne siebie.

Żródło: mamad galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe