Butle na wodór z Wrocławia 2008-07-31
Wiele wskazuje na to, że właśnie polskie zbiorniki będą montowane w najnowszych autach napędzanych ogniwami paliwowymi.

Ogniwa paliwowe są napędem przyszłości. Technika ta jest coraz wydajniejsza i niepodważalnym jej atutem jest czystość. Jednak samochody napędzane wodorem mają słaby punkt. Sprężony do olbrzymiego ciśnienia 700 barów wodór musi być bezpiecznie przechowywany w specjalnych zbiornikach. I to właśnie w Polsce powstają takie inteligentne butle na wodór.

Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej od czterech lat uczestniczą - jako jedyni z Europy Wschodniej - w wielkim projekcie badawczym, w którym biorą udział ośrodki akademickie, gazownie, a przede wszystkim producenci samochodów tj. BMW, Mercedes, Ford i Volvo. W sierpniu wrocławianie kończą czteroletnie prace nad sposobami bezpiecznego gromadzenia sprężonego wodoru.

W specjalnie uruchomionym na uczelni laboratorium - jednym z czterech w UE - sprawdzali, czy zbiorniki z włókna węglowego i żywic wytrzymują olbrzymie ciśnienia, czy znoszą temperaturę do minus 40 stopni i czy nie eksplodują po przestrzeleniu pociskiem. Symulowano także wielokrotne tankowanie, napełniając je i opróżniając. "Inteligentne butle" są oplecione czujnikami, dzięki którym kierowca będzie mógł na monitorze kontrolować stan bezpieczeństwa zbiorników.

Zbiorniki takie w przyszłym roku mają trafić do produkcji we Francji, Włoszech i Niemczech, a w 2010 będą montowane na szerszą skalę, m.in. w Mercedesach F600 Hygenius. Szacuje się, że w 2020 roku na 300 mln samochodów w Europie 10 mln będzie napędzanych wodorem, który jest trzy razy bardziej kaloryczny niż benzyna i tani w pozyskiwaniu, bo otrzymuje się je dziś najczęściej z gazu ziemnego, a w przyszłości - z wody.

W butli mieści się ponad kilogram wodoru, na którym można przejechać 100 kilometrów. W samochodach będzie montowanych kilka butli, tak aby jedno tankowanie pozwoliło na przejechanie około 500 km. Na razie poważnym problemem jest cena butli - 15 tys. euro. Jednak pracuje się nad tym, by docelowo kosztowała 2 tys. euro.
Żródło: Gazeta Wyborcza galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe