Bezpieczeństwo ma granice 2008-08-25
Standardowe testy zderzenia czołowego EuroNCAP są przeprowadzane przy 64 km/h. Co jednak się stanie, gdy podwyższymy tę prędkość do 80 km/h?

Takie pytanie postawili sobie specjaliści z niemieckiego automobilklubu ADAC. Jak zachowają się samochody, które otrzymały maksymalne oceny 5 gwiazdek, przy uderzeniu z większą prędkością? Aby to sprawdzić, wybrano do próby nową Lagunę, która jest uznawana za ponadprzeciętnie bezpieczne auto z najnowocześniejszymi rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa biernego.

Po przeprowadzeniu crashtestu z prędkością 80 km/h wszystkim zrzedły miny. Okazuje się, że nawet przy tak stosunkowo niewielkim wzroście szybkości przeciążenia działające na kierowcę i pasażera mają zupełnie inne wartości, a sam samochód nie chroni ich już tak dobrze.

Kabina nie zachowała już stabilności, a przednie strefy zgniotu – które w standardowym teście pochłaniają 56 proc. energii uderzenia – już nie wystarczyły. Mimo zapiętych pasów, wyzwolenia ograniczników napięcia i poduszek powietrznych klatka piersiowa manekina kierowcy mocno uderzyła w kierownicę, które przesunęła się do wnętrza kabiny. Także kolana trafiły w przedni panel, co wskazuje na ryzyko obrażeń.

Manekiny dzieci zapięte w fotelikach na tylnej kanapie podczas zderzenia zachowały się różnie. W przypadku mniejszego, odpowiadającemu masą i wzrostem 3-latkowi, zmierzono wprawdzie wyższe przeciążenia w okolicy klatki piersiowej, ale nie powinny one być groźne. Inaczej przy manekinie starszego dziecka, gdzie wartości przeciążeń leżały powyżej granicznych i zapewne skończyłoby się to poważnymi obrażeniami kręgosłupa.

Najmniej poszkodowany wyszedłby z takiej kraksy pasażer obok kierowcy. Wprawdzie i tu poduszka powietrzna nie byłaby w stanie uchronić jego głowy przed kontaktem z przednim panelem, ale jego miękka konstrukcja chroni przed najgorszym.

Crashtest przy 80 km/h pokazał, że bezpieczeństwo bierne nawet najlepiej skonstruowanych samochodów ma swoje naturalne granice. Przy większych prędkościach, niż zakładali konstruktorzy, rozwiązania konstrukcyjne przestają już dobrze spełniać swoją rolę. Nie jest niespodzianką, że współczesne auta są projektowane pod kątem spełnienia norm EuroNCAP. Są one bezpieczne, ale nie w każdym przypadku. Gdy zmienią się parametry – kierunek przeciążeń czy prędkość – nabierają znaczenia systemy korygujące kierowcę, tj. asystent hamowania, ESP czy systemy w mgnieniu oka przygotowujące auto do zderzenia. I choć dwie trzecie wypadków zdarza się przy prędkości poniżej 64 km/h, to przy reszcie prawa fizyki robią swoje.
Żródło: ADAC galeria zdjęć

Linki na skróty

tel. 71 377 7444
faks. 71 377 1441
e-mail: kontakt@autoefl.pl
infolinia:
tel. 71 377 7444

Zmiana podmiotowa na umowie
EFL (przejęcie umowy)

tel. 71 354 9592

Aukcje EFL

Finansowanie

Polecamy

Nasze profile społecznościowe