20-lecie i cztery generacje Audi RS 6

Od 20 lat jeden samochód, jak żaden inny, ekscytuje zarówno Audi Sport GmbH, jak i fanów na całym świecie: cztery generacje Audi RS 6 ustanowiły standardy w klasie wyczynowych kombi o imponujących osiągach i wyjątkowej, codziennej użyteczności i praktyczności. Debiutujący w roku 2002 samochód swój sukces zawdzięcza koncepcji podwójnego doładowania bi-turbo i napędowi na cztery koła quattro. W każdej z generacji RS 6 to stałe rozwiązania.

Od samego początku model ten wyznacza standardy wśród swojej konkurencji. Zasada Vorprung Durch Technik – przewagi dzięki technice, obecna jest również w wielu innych rozwiązaniach technicznych, np. w postaci zawieszenia z systemem kontroli dynamiki jazdy Dynamic Ride Control, które od dawna wykorzystywane jest również w wielu innych modelach rodziny Audi RS.

     

Audi RS6 C5

Pragnienie większej wydajności w klasie wyższej – średniej

Niedługo po rozpoczęciu nowego millennium, w spółce, która wtedy nazywała się quattro GmbH (obecnie Audi Sport GmbH) personelowi postawiono pytanie: które auto po modelu RS 4 poddałby sportowemu udoskonaleniu. To był szczęśliwy moment dla Audi A6. Pierwsza generacja (C5) została opracowana w roku 2001, a jednym z celów Audi było przy tym dodanie modelowi klasy wyższej – średniej jeszcze więcej mocy.

Marka miała świadomość swojej wartości, a popularność sportów motorowych była wtedy niezwykle duża. W 1999 r., w swym pierwszym występie w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans, Audi zajęło od razu najwyższe miejsce na podium. Sukces powtórzyło w latach 2000, 2001 i 2002. Mając na koncie 13 zwycięstw, Audi jest obecnie drugim po Porsche zespołem odnoszącym na przestrzeni lat największe sukcesy w Le Mans. Inżynierowie Audi pracujący w quattro GmbH włożyli ogromy wysiłek w to, by z A6 stworzyć auto sportowe. Oznaczało to nie tylko odpowiednie dostosowanie silnika, zawieszenia i przekładni, ale zmienił się też wygląd auta: urosło o cztery centymetry – zarówno na długość, jak i na szerokość. Nowe listwy, szersze progi, spojler w wersji Avant, charakterystyczna krawędź dzieląca nadwozie wersji Limousine, 18 lub 19-calowe koła i dwie owalne końcówki układu wydechowego, podkreślały jego sportowe ambicje.

W 2002 r. żadne inne Audi nie miało większej mocy

Celem prac było dodanie ośmiocylindrowej jednostki napędowej do podstawowej konstrukcji A8, seria D2. Silnik ten wykorzystano już w Audi S6 – dał on temu modelowi moc 340 KM bez doładowania. Niemniej jednak wymagał dużo pracy nad wieloma detalami: mocny silnik, który od tamtego momentu wyposażony został w podwójne turbodoładowanie bi-turbo i miał 4,2 l pojemności skokowej, z początku nie mieścił się w A6. quattro GmbH przedłużyło jednak przód samochodu i zapewniło cztery centymetry więcej przestrzeni montażowej dla jednostki V8. Silnik, który napędzał pierwsze RS 6 nie był zestrajany w Ingolstadt czy w Neckarsulm, lecz w Anglii. Za imponującą moc 450 KM i moment obrotowy 560 Nm odpowiedzialne było zatem nie tylko quattro GmbH, ale również brytyjski producent silników Cosworth, który do 2004 roku był spółką-córką AUDI AG. Parametry te wywindowały RS 6 na sam szczyt swojego segmentu. Silnik V8 w tym modelu stanowił ważny sygnał dla konkurencji. Dla porównania, w tamtym czasie Audi DTM jeżdżące w teamie ABT, za kierownicą którego Laurent Aiello w 2002 roku zdobył tytuł mistrzowski, również miało moc 450 KM.

Ogromna moc wymaga dobrej kontroli. Era manualnej skrzyni biegów dobiegła końca. Zastosowana tu po raz pierwszy przekładnia ze sprzęgłem hydrokinetycznym (konwerterem momentu obrotowego) dała modelowi RS krótsze czasy zmiany biegów. Pięć trybów umożliwiło przyspieszenie do 100 km/h w 4,7 sekundy. By Audi RS 6 zarówno w wersji Avant, jak i w wersji Limousine zachwycało kierowcę idealnym połączeniem komfortu i sportowego charakteru również w codziennym użytkowaniu, Audi postawiło na nowo opracowane zawieszenie z systemem kontroli dynamiki jazdy Dynamic Ride Control (DRC).