50 lat Porsche 911 Carrera RS 2.7

“Kaczy kuper”, “RS” lub “2.7” – Porsche 911 Carrera RS 2.7 jest dziś znane pod wieloma pseudonimami. I ma niezmiennie wyjątkowe znaczenie: w swoich czasach był to najszybszy niemiecki seryjny samochód, był też pierwszym produkcyjnym modelem z przednim i tylnym spojlerem. Ten ostatni zyskał przydomek “kaczego kupra”. W ten sposób w 1972 roku Porsche zapoczątkowało trend montowania tylnych spojlerów w seryjnie produkowanych autach.

        

Porsche zaczęło opracowywać 911 Carrera RS 2.7 około 50 lat temu

   “911 Carrera RS 2.7 w zamyśle było pojazdem ze specjalną homologacją. Miał to być bardzo lekki, szybki samochód sportowy” – wspomina Peter Falk, który był wówczas szefem testowania seryjnych aut w Porsche.

Mimo że wariant modelu bazował na 911, ostatecznie stał się nowym bazowym pojazdem do wyścigów i rajdów, wyposażonym w wiele innowacji technicznych. Tak powstała najmocniejsza odmiana pierwszej generacji 911 – jako pierwsza została ochrzczona nazwą “Carrera” i stanowiła ukoronowanie gamy Porsche. Około 15 inżynierów rozwijało konstrukcję od maja 1972 roku, dołączył do nich także personel produkcyjny. Intensywne prace obejmowały redukcję masy, “doszlifowanie” aerodynamiki oraz silnik i podwozie.

Zaskakujący sukces

Porsche początkowo planowało zbudować 500 egzemplarzy 911 Carrera RS 2.7 w celu uzyskania homologacji dla samochodów Grupy 4. Special GT. Nowy wariant stał się pojazdem dopuszczonym do ruchu drogowego, przeznaczonym dla klientów, którzy chcieli również uczestniczyć w wyścigach. Zaprezentowano go podczas salonu samochodowego w Paryżu, w Porte de Versailles, 5 października 1972 roku. Do końca listopada wyprzedano całą pulę 500 sztuk. Porsche, zaskoczone sukcesem samochodu, do lipca 1973 roku zdołało potroić wyniki sprzedaży. Łącznie zbudowano 1580 egzemplarzy, a po wyprodukowaniu tysięcznego 911 Carrera RS 2.7 model otrzymał homologację dla Grupy 3. oraz Grupy 4. Obok 1308 samochodów w wersji turystycznej (“Touring”, M472) powstało 55 aut w wydaniu wyścigowym, 17 pojazdów bazowych i 200 odmian “Sport”, wyposażonych w opcjonalny pakiet wyposażenia M471.