Audi prezentuje sportową wersję topowego modelu Q – SQ8 TDI

Ośmiocylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa biturbo, zapewnia temu dużemu SUV-owi coupe doskonałe osiągi oraz wysoką wydajność. Rozwiązania techniczne zawieszenia, układ aktywnej stabilizacji przechyłu, układ czterech kół skrętnych oraz sportowy mechanizm różnicowy gwarantują doskonałe prowadzenie auta. Audi SQ8 TDI w europejskich salonach sprzedaży czterech pierścieni pojawi się późnym latem.

Moc i wydajność: 4.0 TDI z elektrycznie napędzaną sprężarką

V8 biturbo w Audi SQ8 TDI to najmocniejszy silnik Diesla na europejskim rynku. Jest bardzo mocny, a przy tym ekonomiczny i posiada cały pakiet nowoczesnych rozwiązań. Jednostka generuje moc 320 kW (435 KM) i moment obrotowy 900 Nm dostępny w zakresie od 1250 do 3250 obr./min. Wyposażony w niego duży SUV coupé przyspiesza niczym samochód sportowy. Audi SQ8 TDI osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Typowa dla modeli S pokrywa silnika podkreśla siłę V8. Czerwone aplikacje zdobią po bokach wyraziste kontury cylindrów i wizualizują przepływ powietrza.

W głowicy silnika 4.0 TDI strona ssąca znajduje się po stronie zewnętrznej, a gorąca strona wydechowa z obiema turbosprężarkami w wewnętrznym kącie pomiędzy ułożonymi na kształt litery V rzędami cylindrów. Efektem takiej konstrukcji są krótkie drogi dolotowe, co zapewnia spontaniczne reakcje. Turbosprężarki załączają się zgodnie z koncepcją ładowania stopniowego. Przy niskich obrotach silnika działa tylko jedna sprężarka, powyżej 2200 obrotów na minutę uaktywnia się także druga. Oscylator dźwiękowy w układzie wydechowym, którego działanie kierowca może dostosować do własnych potrzeb za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, wzmacnia głębokie brzmienie ośmiocylindrowego silnika.

Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV) wspiera pracę turbosprężarek podczas ruszania i przyspieszania na niskich obrotach. Sprężarka EAV znajduje się w bypassie za chłodnicą międzystopniową i załącza się wtedy, gdy zamknie się jego zawór. Jeśli żądanie mocy jest wysokie, a spaliny mają zbyt niską energię, to zasysane powietrze dostaje się do EAV i jest tam po raz drugi sprężane. EAV zapewnia homogeniczne wytwarzanie siły i ogromną moc podczas wyprzedzania.

EAV jest zaopatrywana w prąd przez 48-woltową główną sieć pokładową Audi SQ8 TDI, która jest też podstawą działania systemu mild-hybrid (MHEV). Magazynem energii jest kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Połączony z wałem korbowym alternator – rozrusznik (RSG) rekuperuje podczas hamowania nawet 8 kW energii i może zmagazynować ją w akumulatorze. Gdy kierowca przy prędkości między 55 a 160 km/h zdejmie nogę z gazu, Audi SQ8 TDI, w zależności od sytuacji, może albo rekuperować, albo toczyć się na jałowym biegu, albo żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Po naciśnięciu pedału gazu RSG ponownie załącza silnik – szybciej i delikatniej niż tradycyjny rozrusznik. Funkcja start-stop załącza się już przy prędkości 22 km/h. W ten sposób system dba o wysoką efektywność SQ8 TDI. Technika MHEV w realnych warunkach drogowych obniża spalanie nawet o 0,5 litra na 100 km.