Audi RS 3 performance edition – najbardziej sportowy kompakt ze stajni Audi Sport

Opracowana z myślą o maksymalnych osiągach specjalna seria limitowana, może pochwalić się mocą 299 kW (407 KM) i prędkością maksymalną 300 km/h. Oprócz znanych już, topowych rozwiązań technicznych marki rodem z Ingolstadt, takich jak RS torque splitter i ceramiczne hamulce, model ten ma kubełkowe fotele RS zapewniające optymalne podparcie boczne i całą masę ekskluzywnych elementów stylistycznych.

     

Audi RS 3 performance edition

Trzecia generacja Audi RS 3 Sportback i druga generacja RS 3 Limousine, to przełom jeśli chodzi o wysokie osiągi w segmencie aut kompaktowych. Teraz Audi Sport GmbH dodaje wisienkę na torcie: Audi RS 3 performance edition to limitowana edycja 300 egzemplarzy tego samochodu, będąca absolutnym topem swojej serii zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. Dostępne w wariancie Sportback oraz w wariancie Limousine Audi RS 3 performance edition, gwarantuje ogromną radość z jazdy i najwyższe emocje.

Pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik o podwyższonej wydajności

Audi RS 3 performance edition jest mocniejsze i szybsze niż którakolwiek z wcześniejszych wersji RS 3. To pierwszy pojazd w swoim segmencie, który osiąga prędkość maksymalną 300 km/h, a więc o 10 km/h więcej niż standardowa wersja z pakietem RS Dynamics Package plus. Ponadto, wielokrotnie nagradzany pięciocylindrowy silnik turbo o charakterystycznym brzmieniu, dostarcza teraz 299 kW (407 KM) o 100 obrotów później, w przedziale między 5700 a 7000 obrotów na minutę. Również sam szczyt momentu obrotowego jest szerszy: maksymalny moment obrotowy 500 Nm jest teraz dostępny o 100 obrotów dłużej, między 2250 a 5700 obrotów na minutę.

Osiąga się to dzięki wyższemu ciśnieniu doładowania: duża turbosprężarka generuje 1,6 bara ciśnienia względnego – więcej o 0,1 bara. Moc przekazywana jest przez siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów S tronic. Krótkie czasy zmiany biegów bez uszczerbku dla przyczepności, sportowe przełożenia oraz funkcja launch control, zapewniają najwyższe osiągi podczas jazdy. RS 3 performance edition przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy.

W parze z mocą jednostki napędowej idzie niepowtarzalny i emocjonalny dźwięk, z charakterystyczną dla silnika pięciocylindrowego sekwencją odpalania: 1-2-4-5-3. Standardowy sportowy układ wydechowy RS ze zmodyfikowanym tłumikiem środkowym i czarnymi, błyszczącymi, owalnymi końcówkami rur wydechowych, emituje sportowy, solidny dźwięk.

W pełni zmienna regulacja klap wydechowych poszerzająca spektrum dźwięków, została z myślą o RS 3 performance edition nieco przekonstruowana. W trybach Audi drive select: Dynamic, RS Performance i RS Torque Rear, klapy wydechowe podczas postoju samochodu otwierają się bardziej, co sprawia, że dźwięk jest jeszcze bardziej słyszalny i rozpoznawalny.

     

Najlepsze rozwiązania techniczne podwozia w produkcji seryjnej

Ujemny kąt pochylenia kół, sztywniejsze wahacze, charakterystyczny dla modeli typu RS stabilizator rurowy z wyższym stopniem sprężynowania – wszystkie te rozwiązania już w standardowym RS 3 zapewniają wysoką dynamikę jazdy i stabilność. W RS 3 performance edition seryjnie montowane jest sportowe zawieszenie RS z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. W sposób ciągły i indywidualny dostosowuje ono każdy z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu wybranego w Audi drive select. Tłumienie nacisku i odbicia w porównaniu z RS 3 poprzedniej generacji zostało zwiększone, co oznacza, że amortyzator przejmuje większą część siły przekazywanej z podwozia.

Efektem jest bardziej zwarte prowadzenie. Elektromagnetycznie uruchamiane zawory regulujące przepływ płynu hydraulicznego, w ciągu dziesięciu milisekund od precyzyjnie rozpoznanej sytuacji drogowej zapewniają niezbędną siłę tłumienia – niską na pofałdowanych nawierzchniach, wysoką na nierównościach. Aby tego dokonać, czujniki mierzą przyspieszenie pionowe nadwozia i ruch poszczególnych kół względem niego. Informacje te są przetwarzane jednocześnie w jednostce sterującej amortyzatorami i w modułowym sterowniku dynamiki pojazdu, dzięki czemu każde pojedyncze koło optymalnie przenosi moc samochodu na drogę. Obejmuje to także wspomaganie nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrętów oraz podczas hamowania i przyspieszania, na przykład za pomocą funkcji launch control.