Debiut sprzed 20 lat: CL 55 AMG F1 z pierwszymi seryjnymi hamulcami ceramicznymi

Technika rodem z samochodów wyścigowych na publicznych drogach: właśnie ta koncepcja znalazła zastosowanie w limitowanej edycji CL 55 AMG F1, którą Mercedes-Benz zaprezentował pod koniec maja 2000 r., gdy trwał już ówczesny sezon Formuły 1. Wariant należał do rodziny luksusowego coupé z serii C 215, budowanego w latach 1999-2006. Specyfikacje techniczne i design tej innowacyjnej, sportowej maszyny bazowały na samochodzie bezpieczeństwa, za którego kierownicą siedział Bernd Mayländer.

       

Mercedes-Benz CL 55 AMG F1

• Zjawiskowe coupé opracowane na bazie ówczesnego samochodu bezpieczeństwa Formuły 1
• Mocny silnik V8 sygnowany przez AMG o mocy 265 kW (360 KM)
• Pierwszy dopuszczony do ruchu samochód na świecie wyposażony w ceramiczne tarcze hamulcowe
• Moc hamowania wynosząca 1471 kW (2000 KM) pozwalała na wyjątkowo skuteczne wytracanie prędkości

Nie tylko cena CL 55 AMG F1, opiewająca na 330 000 marek niemieckich, świadczyła o jego ekskluzywności. Model powstał bowiem w ramach limitowanej edycji zaledwie 55 egzemplarzy, budowanych od lata 2000 do 2001 r. Od pierwszej chwili był więc obiektem kolekcjonerskim. Jeden z przedstawicieli tej niezwykle rzadkiej serii należy dziś do bogatej kolekcji pojazdów Mercedes-Benz Classic.

Limitowana edycja CL 55 AMG F1 nie była samochodem skromnym: miała mocny silnik AMG V8 o pojemności 5,5 litra. Jednostka ta rozwijała moc 265 kW (360 KM) przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 530 Nm w zakresie od 3150 do 4500 obr./min. Maksymalną prędkość pojazdu ograniczono elektronicznie do 250 km/h. I jeszcze jedna wyjątkowa cecha: CL 55 AMG F1 był pierwszym dopuszczonym do ruchu samochodem na świecie korzystającym z ceramicznego układu hamulcowego. W przypadku pełnego hamowania z maksymalnej prędkości zapewniał on moc hamowania dochodzącą do 1471 kW (2000 KM). Tak imponująca skuteczność była wynikiem połączenia wewnętrznie wentylowanych tarcz hamulcowych z ceramiki wzmacnianej włóknami oraz 8-tłoczkowych zacisków firmy Brembo.

Technika ta w samochodach seryjnych była wówczas zupełną nowością. Wyróżniała się szeregiem zalet: wysoką czułością reakcji na wciśnięcie pedału hamulca, wyjątkowo wysoką odpornością termiczną oraz niższą masą tarcz hamulcowych, które były o 60% lżejsze od konwencjonalnych tarcz ze stali. Zauważalna redukcja mas nieresorowanych zapewniała CL 55 AMG F1 lepszą dynamikę, a jego kierowcy dawała jeszcze więcej przyjemności z jazdy.